Francouzské školství: Žáci nedokážou provádět elementární myšlenkové úkony, vyvozovat závěry a odvodit prostý důkaz.

úterý 17. října 2017 ·

Diskutující „Otan Larsen“ připomenul text, který ukazuje jiný obraz francouzského školství, než rozhovor s učitelem Benoit Meunieur: „Francouzské školství patřilo ještě před čtvrt stoletím k nejlepším na světě. Dle průzkumu v letech 1981 až 1982 mezi sto tisíci třináctiletými žáky ve 20 zemích světa výkon francouzských školáků značně převyšoval mezinárodní průměr. V geometrii, aritmetice a gramatice dosahovali o 25 procent lepších výsledků. Reforma uskutečněná v osmdesátých letech se soustředila na „kompetence“. Cílem výuky již nebylo předávat znalosti, učit matematické, gramatické (logické) struktury, tříbit a rozvíjet myšlení, nýbrž vštěpovat praktická pravidla. Žáci už nemuseli přemýšlet, nýbrž „dávat správné odpovědi“. A výsledek reformy? Žáci nedokážou provádět elementární myšlenkové úkony, vyvozovat závěry a odvodit prostý důkaz.“

A nejsou ani schopní abstrakce. Dle průzkumů Programu pro mezinárodní hodnocení studentů (PISA) se výkony francouzských školáků v letech 2000 až 2006 nadále zhoršovaly. Nedokážou rozpoznat jednoduchou informaci v psaném textu a porovnat ji s jinými znalostmi. V životě proto nebudou schopní rozšiřovat své znalosti čtením (porozuměním psanému textu).

Celý text naleznete zde

5 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
17. října 2017 v 21:52  

No, článek mi přijde kapku zmotaný... Asi tím, že na malém prostoru chce řešit rozpory intelektuální x praktické vybavení, vzdělá(vá)ní hunamitní x nehumanitní, rovnostářské x elitářské, znalostní x kompetenční...

Kdybych měl najít místo, kde se nejvíce blíží jádru, asi by to byla věta:
"V „nové“ sjednocující škole není žádné úsilí ani nucení."
---
I když si myslím, že je lepší zkoušet předávat znalosti a doufat, že někdy u někoho na nich vyrostou nějak zaměřené kompetence, než to dělat naopak...+, tak bych řekl, že tou důležitější příčinou je liberalizace "trhu se vzděláváním", nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou... Když mne vyhodí ze střední školy, tři další po mne hrábnou... A že ve dvaceti budu k ničemu a krku rodičům? Vždyť tak to má pětina evropských mladých...


----
+(ono stejně v praxi to v tom kompetenčním modelu probíhá stejně, akorát se kolem toho napíšou složité kurikulární dokumenty, případně se řeší, proč někteří lidi nejsou schopni kriticky nebo logicky nebo jinak myslet nebo aplikovat třeba Ohmův zákon)

krtek řekl(a)...
18. října 2017 v 5:22  

Děkuji za ten odkaz. Opravdu mám vtíravý pocit, že finským úsilím směřujeme k francouzskému rozkladu. A ač nemám rád TOP 09, parafrázuji jejich volební klipy: "A nestačilo by prostě jen učit?"

Simona CARCY řekl(a)...
18. října 2017 v 7:12  

Oceňuji detektivní bystrost redakce, která neopomněla dát jméno diskutujícího do uvozovek, zřejmě proto , aby si nikdo nemyslel, že redaktor něčemu nerozumí. Já ale nemám Janečkův pocit zamotanosti článku a zcela sdílím Larsenův pohled na věc shrnutý v článku paní Fázsy. Opusťme kompetence a vraťme škole původní obsah. Vrátíme tím část úcty k učiteli a nesnižujme uměle laťky našich nároků na schopnosti, znalosti a dovednosti žáka. Nebojme se přiznat, že jsme vytvořili nejméně jednu generaci ztracených a nepoužitelných lidí a zatáhněme za brzdící páku na chybné koleji, dokud je čas. Až budou vyprodukované tři generace zbytečných lidí, nebude cesty zpět, zanikne národ a z budoucích lidí se stane masa užitečných idiotů (voličů).

mirek vaněk řekl(a)...
18. října 2017 v 9:19  

Paní Carcy, přesně jste to vystihla. Ale mám obavu, že výroba neužitečných převzdělanců je cílem některých mocenských struktur. Myslí si, že masa lehce ovladatelných voličů a konzumentů je pro ně to nejlepší a že oni budou ti, co budou ovládat. Stále jim nedochází, že podobná situace byla i před válkou a našel se k ovládání někdo jiný.
Už teď nejsou ve školách mladí učitelé. Do dvaceti let odejdou poslední pracovníci vychovaní k práci a používání znalostí do penze a pak bude následovat období vzdělanců v klíčových kompetecích zvyklých pracovat, když je to baví, které bude muset někdo či něco živit. Možná roboti z dálného východu. Nebo také méně šťastnější bližní v pracovních táborech.

Unknown řekl(a)...
18. října 2017 v 11:38  

hlavně že nejsou stresovaní,cítí se komfortně a hépy

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.