Alternativa cestou demokratizace univerzit a poskytování masového terciárního vzdělávání se ukázala jako neefektivní a drahá. Jako nadějný se jeví koncept „vzdělávání založeného na kompetencích“ (competency-based education), který se soustředí na získávání dovedností/kompetencí namísto zvládnutí určité akademické disciplíny. Vzdělávání je rozloženo do modulů, z nichž si studenti si vyberou modul podle svých potřeb a možností. Certifikace osvědčuje jeho zvládnutí. Tento koncept využívá moderní technologie ve vzdělávání a s nimi spojené výukové metody a nabízejí jej některé univerzity, podniky i např. poskytovatel online vzdělávání Udacity.
Podle nové publikace Christensen Institute je tento způsob modulárního vzdělávání propojeného s praxí skutečným průlomem v postsekundárním vzdělávání, zatímco masově otevřené online kurzy (MOOC) toto očekávání nesplnily a zůstávají pouze jinou formou předávání akademického vzdělávání. Vzdělávání založené na kompetencích lépe připraví absolventy pro svět práce a pomůže zvýšit prestiž odborného vzdělávání.
Zdroj: The Economist

2 komentářů:
Učňovské (i jiné) školy trpí tím, že se tam zhusta prostě neučí. Jejich studenti na teoretickou úroveň (matematika, jazyk) nemají (nebo nechtějí mít) a učitelé chtějí mít klid. Nikdo neřeší, že se neučí a jejich studenti se flákají... A místo konstruktivního přístupu se zavádějí represivní opatření (státní maturita, státní zkouška na konci ZŠ), což je (jak známo) negativní motivace a tam moc nefunguje...
Kolik filmů bylo již natočeno, kolik přednášek, kolik odborných studií? A nakonec se ministr/úředník rozhodne stejně a pak se diví :-(
(i jiné) školy trpí
Toť. Zhruba asi tak před šesti, možná už osmi lety jsem začal zaznamenávat, že žáci ze stavu standardní pasivní rezistence začínají přecházet do fáze aktivního odporu k jakékoli formě vzdělávání. Teď mi připadá, že se to začíná zase lámat.
Nevím, je-li můj odhad správný, ale tak nějak si říkám, jestli to čistě náhodou nebyly děti čerstvě polistopadové generace vysokoškoláků.
Okomentovat