EDUin: Opatření ministra Chládka pomohou vyřešit momentální situaci, ale je třeba uvažovat i o budoucnosti učitelské profese

pondělí 10. března 2014 ·

Učitelský registr a Národní kulatý stůl k učitelské profesi by mohly pomoci najít řešení.


EDUin komentuje opatření, která na pátečním brífinku se zástupci odborů a děkanů pedagogických fakult navrhl ministr školství Marcel Chládek. Cení si především získaných dat, snahy dosáhnou dohody a ochoty uvažovat o tom, jak řešit situaci dlouhodobě.

Na navržených opatřeních je důležité:

  • Přinášejí konkrétní čísla o aktuální míře a rozložení učitelů bez formální kvalifikace.
  • Zřízení registru učitelů by pomohlo udržet informovanost státní správy v této oblasti. Přehled o regionálním a oborovém rozložení a míře nezaměstnanosti učitelů může systému pomoci.
  • Komise složené ze zástupců zřizovatele, inspekce, vedení školy a odborů jsou kompromisním řešením, které má zamezit svévoli ze strany ředitelů v rozhodování, kterého učitele je možné dál nechat učit, ale snaží se jim nechat i jisté pravomoci jako pedagogickým lídrům škol.
  • Výjimky pro rodilé mluvčí, odborníky zaměstnané na malý úvazek a učitele nad 55 let s dvacetiletou praxí pomohou vyřešit nejproblematičtější situace ve školách.
  • Národní kulatý stůl k učitelské profesi je potřebné fórum k hledání shody, jak se má proměnit učitelská profese, jakou potřebuje podporu a jak pro ni získávat kvalitní uchazeče.

Je třeba si klást tyto otázky:

  • Vyřeší pouhé otevření mimořádných studijních termínů na učitelských a pedagogických fakultách pro učitele bez formální kvalifikace jejich připomínky, že současné studium není koncipované tak, aby bylo opravdu přínosné pro výkon jejich profese?
  • Je i nadále udržitelné, že znalosti a dovednosti, které učitelé získají mimo fakulty v rámci dalšího vzdělávání, fakticky neumíme učinit uznanou součástí profesní kvalifikace?
  • Obejdeme se bez systému, který by přitahoval k učitelské profesi lidi z jiných oborů, kteří v sobě našli chuť učit? Jak je uvedeme do profese tak, aby to považovali za přínosné?
  • V čem přijatá opatření opravdu reálně zlepší kvalitu výuky a pomohou žákům a studentům? Jsme si jistí, že jen neřešíme „papírové“ problémy bez reálného vlivu na zlepšení výuky?

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: "Fakt, že nový ministr přinesl čísla o regionálním rozložení učitelů bez formální kvalifikace během dvou týdnů, je třeba ocenit. Pro další vývoj je důležité, aby přijatá opatření jen nekonzervovala dnešní situaci, ale hledala, jak ji zlepšit tak, aby další studium bylo pro učitele přínosné, abychom neobtěžovali zájemce o tuto profesi jalovými formalitami, ale na druhou stranu jim dali najevo, že ve škole nevystačí jen s talentem a intuicí."

1 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. března 2014 v 20:54  

Pytlik komentuje komentář Eduínu:

Národní kulatý stůl k učitelské profesi je potřebné fórum

A proč ne rovnou nadnárodní? To už je nějak legislativně ukotven v reformě našeho smysluplného uspořádání na sebe navazujících výchovných a vzdělávacích prvků, které by měly zdokonalit rozvoj člověka?
Potřebným fórem má být tak akorát pedagogická komora. 'Kulatých' stolů je po hospodách všude dost. Kulatý stůl lze pojímat jen jako nezbytný atribut mýtických časů krále Artuše i se všemi jeho rytířskými ctnostmi. Ale na ty už lidi dávno zapomněli. Stejně, jako na královnu Mab.
Ministrovi školství by se mohlo dobře spát. Odborný konzultant jej ceníce poplácal po rameni.
Jo jo, ty jalové formality. Pohovořím o nich se svými čtyřmi letošními maturanty, abych je snad nějak nedejbože neobtěžoval

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.