Pavel Durov: Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století - díl první

pondělí 10. prosince 2012 ·

Toto je první ze tří částí vizionářského článku o vzdělávání, který napsal "ruský Zuckerberg", zakladatel největší ruské sociální sítě Vkontakte Pavel Durov. Článek jsme rozdělili pro pohodlnější čtení.

Rozdíl mezi lidmi a zvířaty je v naší schopnosti předávat podrobné informace budoucím generacím. Nicméně, soudě podle propadající se kvality středoškolského vzdělání, jsme tuto dovednost prakticky zapomněli. Během 21. století zažijeme nástup nového modelu vzdělávání, který s tím současným bude mít pramálo společného.

Moderní střední školy byly vytvořeny během dávno minulé doby průmyslové revoluce. Jsou organizovány jako továrny, mají charakteristické zvonky, směny a přísnou dělbou práce. Tento systém se k dětem chová jako k surovinám, ze kterých se mají vyrobit budoucí dělníci a úředníci. Děti jsou rozděleny do tříd podle věku, jako by hlavním atributem člověka bylo datum jeho výroby.

Vyspělé země tento tovární model po mnoho desetiletí využívaly k vytváření armády dělníků a manažerů, kterou tak zoufale potřebovaly. Dnes již západní země nezvládají držet krok s průmyslovým rozvojem východu. Teď jejich standardizované střední školy produkují jen armády nezaměstnaných.

Kvůli své neschopnosti přiznat si systémovou krizi, která postihuje středoškolské vzdělání, západní společnost čím dál častěji místo samotných škol obviňuje děti, že jsou "vadné". Dětem je diagnostikována hyperaktivita a jsou jim předepisovány stimulanty jako Ritalin. Tyto stimulanty otupují smyslové vjemy dětí a nutí je zaměřit pozornost na učebnice, tabuli a učitele.

Bez těchto stimulantů pozornost mnoha dětí, které farmaceutický průmysl označuje za nemocné, rozptyluje spousta informací okolo, ať už jsou to filmy, videoklipy, hry nebo interaktivní internetové služby. Nicméně chování dětí se dá snadno vysvětlit i bez lékařských diagnóz.

V dnešní době se na natáčení jediného Hollywoodského velkofilmu spotřebuje víc peněz, talentu a kreativity než na přípravu kompletních školních osnov. Tvrdá konkurence na mediálním trhu vytvořila svět, kde masová zábava přitahuje ty nejlepší umělce, nejlepší skladatele a nejlepší spisovatele.

Centralizovaný školský systém tomuto přebytku tvůrčích zdrojů konkuruje standardizovanými učebnicemi, jednobarevnými tabulemi a učiteli na hranici chudoby. Zatímco se mediální společnosti pilně učily ovládat špičkové komunikační technologie, školy ve 20. století prakticky zamrzly. Je zřejmé, že v systému středoškolského vzdělání bude muset brzy dojít k zásadním změnám... jinak prostě zmizí důsledkem vlastní zbytečnosti.

Takže co můžeme čekat od škol budoucnosti?

Vzdělávání pomocí interaktivních přednášek od těch nejlepších učitelů

Představte si na chvíli, že by hollywoodské velkofilmy nepřicházely do měst a vesnic jako digitální kopie, ale jako scénáře, podle kterých by místní divadlo pořádalo představení v kulisách a s herci přímo z té vesnice. Když se diváci přijdou podívat na Titanic, místo Leonarda DiCapria na palubě zaoceánského parníku uvidí vesnické obecenstvo svého souseda Ivana Petroviče na loďce z kartonu.

To by se asi neuchytilo, že? Jenže přesně tenhle druh předdigitálního předávání informací se dnes používá ve středoškolském vzdělávání.

Teď si představte, že jste pomocí celostátní soutěže našli ty nejtalentovanější a nejnápaditější učitele pro každý předmět: Učitele, kteří dovedou vysvětlit ty nejsložitější koncepty pomocí snadno pochopitelných pojmů a jejichž přednášky studenty plní nadšením a touhou učit se. Představte si, že přednášky těchto špičkových vyučujících budou digitalizovány a doplněny názornými studijními pomůckami. Po každé přednášce tito učitelé zadají studentům úkoly k samostatnému vypracování a proberou s nimi správná a chybná řešení předchozích úkolů, která studenti odeslali.

Studenti by mohli položit libovolnou otázku pomocí vyhledávání klíčových slov nebo vybráním otázky ze seznamu. Učitelé pak dostanou zprávu o zatím nezodpovězených otázkách, aby mohli nahrát videoodpověď a rozšířit tak stále rostoucí databázi vědomostí. Po pár letech už bude mít každá otázka předpřipravenou odpověď.

V tomto novém digitálním věku bude jediný špičkový učitel moci učit miliony studentů a vedle toho i žáci z těch nejzapadlejších vesnic budou mít virtuální přístup k těm nejlepším učitelům v zemi. Tito noví "superučitelé" se stanou hrdiny celých generací a v popularitě a uznání předběhnou i nejpopulárnější herce. Poprvé v historii hromadného vzdělávání budou mít děti tyto šiřitele vědomostí ve velké úctě a budou chtít následovat v jejich šlépějích - to je nenahraditelný psychologický základ každého procesu vzdělávání.

Příklad ze současnosti

Sebastian Thrun ze Stanfordovy univerzity vyučoval krátký kurz o umělé inteligenci, dokud ho jednoho dne nenapadlo své přednášky zdigitalizovat, přidat interaktivní úkoly a nahrát je na internet. Během šesti měsíců se jeho publikum rozrostlo z 200 na 160 000 studentů po celém světě a jeho učebna na Stanfordu se vyprázdnila, protože téměř všichni studenti dali přednost digitální verzi přednášek. Sebastian v tom pokračoval a natočil nové kurzy, včetně jednoho sedmitýdenního, ve kterém slibuje naučit každého studenta, který má zájem, jak si vytvořit svůj vlastní Google.

Původní článek

Překlad: Petr Kopač, Ivan Sirko

6 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
10. prosince 2012 v 0:38  

bude jediný špičkový učitel moci učit miliony studentů

"V tomto novém genetickém věku bude jediný špičkový muž moci oplodnit miliony žen a vedle toho i děvčata z těch nejzapadlejších vesnic budou mít přístup k těm nejlepším genům v zemi...
A konečně budou úplně všichni ze všech nechytřejší."

Tolik pohádka. Jsem přesvědčen, že kdyby naše robátka jen trošku více sama chtěla, zvládla by toho dost i s těmi učiteli našimi současnými.
P.S.
Trošku mne znejistila představa nejzapadlejší vesnice s připojením na net. Je ale pravda, že jsem v Rusku posledních pětatřicet let nebyl.

poste.restante řekl(a)...
10. prosince 2012 v 8:45  

Teď si představte, že jste pomocí celostátní soutěže našli ty nejtalentovanější a nejnápaditější učitele pro každý předmět:

Přímo si to představuju:
"Česko hledá superučitele". V porotě sedí Lucka Bílá a komentuje výkon upoceného fyzikáře: "Tedy já jsem z toho Vašeho podání tu kvantovou fyziku opravdu nepochopila. Ještě když jste v minulém kole s těma tenisákama předváděl ten Brownův pohyb, tak jste byl můj favorit, ale dneska to fakt nějak nebylo ono. Chtělo by to víc toho srdíčka do vašeho výkonu. Takže za mne, 'bohužel'."
Moderátor Leoš Mareš nahodí dramatický kukuč a otočí se směrem k třetímu porotci:" Takže osud tohoto soutěžícího je v rukou nejlepšího ministra školství - Dobeše. Jak ten rozhodne ..., to se dozvíme po krátké reklamě."

Teď vážně. Můj nejmenší syn v pěti letech pochopil v hrubých rysech podstatu srážení krve prostřednictvím francouzského animovaného seriálu "Byl jednou jeden život".
V oblasti animovaných filmů jsme patřili mezi světovou špičku. Když už mají děcka čumět na bednu, tak by tam občas mohla vidět i něco poučného. Jenže to by museli na MŠMT "odklonit" peníze z natáčení třeba reklamních spotů na státní maturitu.
Nebo třeba klíčové události dějin ve formě komiksů..
Či třeba, pro začátek, alespoň do škol více prostředků na ONIV, aby se alespoň někomu vyplatilo vyrobit pár interaktivních učebnic i pro český trh...
Nápadů by bylo...

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2012 v 9:12  

Jen se modlím, aby nenastal celosvětový kolaps energetické sítě. Částečný již zažila několikrát Kalifornie, Indie,.. Tenhle výpadek může klidně trvat týdny a měsíce. Pak nastane opět situace, kdy jeden učitel předstoupí před jednu třídu o počtu 30 studentů. Již to nebude oněch 160 000.
Logické taky je, že absolventi nemají práci. Díky moderním technologiím jich prostě není třeba, stali se nadbytečnými. Dříve je nějakým způsobem vstřebaly služby. Nyní se ukázalo, že to již není možné. Co s tím? Třeba pokračování článku přinese řešení.

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2012 v 9:55  

Koukám, že představy o budoucnosti vzdělávání jsou extrémně divergentní.

Jedni chtějí, aby se výuka individualizovala pro každého žáka a elektronické výukové materiály se vyráběly individuálně minimálně pro každou třídu, když už ne pro jednotlivce.

Druzí chtějí učit milióny žáků sice také elektronicky, ale najednou a stejně.

Legrační je, že oba extrémy nakonec v podstatě realizují tu nejobyčejnější frontální výuku s převládající pasivní recepcí.

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2012 v 10:51  

Prosím kdy to pronikne do mateřských škol? A dá se někde studovat obor "superučitel MŠ"?

obyčejná učitelka řekl(a)...
10. prosince 2012 v 13:48  

A co takhle převrácená rodina nebo rodičovská výchova on-line?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.