Přečtěte si: Chystá Dobeš testy nebo tresty?

pátek 11. listopadu 2011 ·

Pokud by si někdo přál jasný doklad nedovzdělaného chaotismu ministra školství Dobeše, lepší příklad těžko najde. Pan ministr, který po několik měsíců tvrdil, že plošné testy po páté a deváté třídě budou jen rychlou zpětnou vazbou pro děti a jejich učitele - pár kliknutí na počítači, tento týden prohlásil, že se mu zalíbil návrh Václava Klause mladšího a Asociace aktivních škol, aby ten, kdo test nesplní, nesměl nastoupit na víceleté gymnázium nebo jakoukoli jinou školu s maturitou. Nedomyšlená pitomost je to opravdu mimořádná.

Z článku Tomáše Feřtka v Blog.Respekt.cz vybíráme:

Ještě absurdnější je to s testy v deváté třídě. Kdo je neudělá, nesměl by jít na jakoukoli školu s maturitou. Co se tím myslí? Už nikdy by nesměl maturovat, protože se mu jedno dopoledne v devítce nedařilo? Když za pár let dospěje a zvládl by to, tak nás to už nezajímá?


To je taková pitomost, že takhle to asi ani pan ministr nemyslel. Nejspíš by bylo možné test opakovat. Za jak dlouho? Za týden? Za měsíc? Příští rok? Nebo až po skončení učňáku, na který bude nevzdělavatelný nešťastník povinně odeslán? A když se rozhodne si po učňáku udělat maturitu, bude dělat ten test z devítky? Nebylo by rozumnější to nechat na škole, aby posoudila, jestli je schopný studia? Nebo školám stát právem nevěří, a proto chce centrální testový dohled? Je těch nejasných otázek nějak moc, ne?


Nebylo by možné, aby si tyhle věci pan ministr rozmyslel, než nás začne oblažovat dalším skvělým nápadem, tentokrát jak využít plošné t(r)esty?

7 komentářů:

krtek řekl(a)...
11. listopadu 2011 v 16:46  

Ne že bych byl nadšený z ministra a všech jeho nápadů, ale není to bouře ve sklenici vody? Copak přijímačky také nerozhodovaly o tom, kdo bude či nebude přijat? Nápad celostátních přijímaček už tu také byl. A tyto testy mohou/nemusí být to samé!
Testy v 5. třídě mohou/nemusí nic vypovědět o dalším osudu dítěte. Maturita také nezaručuje přístup na vysokou školu.
Copak student, který neodmaturuje, má právo studovat na vysoké škole???

Anonymní řekl(a)...
11. listopadu 2011 v 20:40  

11. listopadu 2011 16:46

Nic ve zlém, ale přijímačky na gymnázia fungují stále. Nebude ten problém trochu někde jinde ? Počet narozených klesl oproti roku 1990 přibližně na polovičku. Logicky z toho vyplývá, že i počet nadaných dětí klesl na polovinu a hysterický křik pozoruji z některých gymnázií, protože jim jednoduše chybí dobří žáci. SŠ poté posbírají trojkaře a čtyřkaře a křičí také. Vytýkají ZŠ špatnou přípravu, výuku,.. bodejť by ne, je to tak. Na velké části ZŠ začínají na II. stupni převažovat při nižší natalitě žáci se známkami dobrý až dostatečný a do toho chce Jobeš zamíchat žáky speciálních a praktických škol a nasadit na ně srovnávací testy.Je to proti svobodné volbě střední školy, pač o přijetí a nepřijetí má rozhodovat jen škola a ne Klaus j. a Dobeš. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 13:08  

Jo, jo, já mám pocit, že v Čechách neprojde nikdy žádný systém při kvalitativním rozdělování žáků. Mohl by být sebelepší.
Když to shrnu, v příspěvku přede mnou to pan učitel vystihnul. Dětí ubývá, jen počet gymnázií roste… Takže máme více než trojnásobně talentovaných žáků, než před 10 lety. To mi připomíná ten vtip o Američanech a množství inteligence. Ano, v Čechách deformujeme Gaussovu křivku normálního rozložení naprosto ohavným způsobem. Ale jsou tady tyhle věci:
1) velké množství nově vzniklých středních a vysokých škol,
2) rodiče s božským pohledem k maturitě,
3) pohodlnost samotné mládeže.
Ad 1) školství je kšeft jako cokoli jiného, jde o to, aby žák (klient) školu vychodil. Nikdo si neláme hlavu s jeho dalším uplatněním. Jenže na rozdíl od firmy se školy nemusí starat o "prodejnost svých výrobků." Chrlíte spoustu nepotřebných maturantů, bakalářů, jejichž zaměření absolutně nekoresponduje s potřebami trhu práce. Kdyby se takhle zvráceně chovala naše firma, jsme za rok v konkurzu.
Ad 2) Koukám jako blázen, jak moji známí, kteří jsou rodiče těch puberťáků, zaníceně přesvědčují své potomky a všechny kolem o tom, "hlavně ať má ten náš Honzík maturitu." To, že Honzíkových pět trojek ho opravňuje ke studiu na gymnáziu, mě fakt dostalo. Po drtivé většině k nám do firmy přijatých (a záhy propuštěných) maturantů jsem přesvědčen, že maturitu je schopen dnes udělat kterýkoli blb. Bez omluvy. Zaměřujeme se tedy na starší, ale inteligentnější ročníky, kteří mají ještě poctivou maturitu.
Ad 3) myslím, že jsme nebyli jiní. Ale se dvěma trojkami jsem neměl šanci se dostat ani na vybraný obor na stavebce natož na gymnázium. Systém mi to nedovolil. Mladí dnes i tenkrát jenom hledají ty mantinely. A ve školství jsou ty mantinely sakra daleko od sebe.
Pak se divte, že zaměstnáváme v naší firmě velké procento cizinců. Většina z nich ani nemá zkoušku obdobné té naší maturitní, ale slušně hovoří anglicky, umí nastudovat manuál a dodržují pracovní dobu. Většinu toho nebyli ti naši nově přijatí maturanti a bakaláři (!) splnit.

Z „civilu“ vás zdraví Tomáš

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 17:38  

Milý Tomáši, myslel jsem, že manažeři Vašeho ražení si nejdříve své informace ověřují. Ale mýlil jsem se!

Počet veřejných gymnázií už dávno neroste. v posledních letech mírně už jen mírně kolísá i počet gymnázií ostatních zřizovatelů. Stačí se podívat do statistik.
Časová řada od 2003/4 do 2010/11
Gymnázia celkem:
348,349,354,361,373,377,379,372
A hlavně
Gymnázia veřejná (krajská):
278,277,277,277,280,280,281,280
Navíc počet škol není nijak vypovídající. Důležitý je počet tříd a ten dokonce klesá.
Tolik času ale nemám, abych Vám všechno hledal.
Doporučuji delta.uiv.cz
Při bližším zkoumání, při Vašem kvalitním dřívějším vzdělání snadno pochopíte, že skutečným problémem jsou předimenzované střední odborné školy s maturitou.
Pavel

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 18:52  

Dnes mám trochu více času a tak na něco budu i reagovat. Tak jenom v našem okrese se ze tří čtyřletých gymnázií staly 2 osmileté a jedno šestileté. Vím, že u dvou z nich se dokonce přidala třída (měl jsem na jednom z nich kluka). Když byl kluk v deváté, gymnaziální agitátoři mě tichým hlasem ujišťovali, že přijímačky sice jsou, ale šance jsou veliké. Za těch šest let než kluk opustil tento ústav, byl převis jen jednou, myslím, že 93 na 90 přijatých. To je fakt nekompromisní výběr...
Nejsem manažer, pouze vedoucí úseku jedné středně velké firmy (lisování, řezání, obrábění, montáž). Nevím, jak to vypadá v jiných částech republiky, takže omluvte mě, že jsem vycházel z místního měřítka.
Co se týká středních škol, nemám relevantní informace. My spíše potřebujeme učně se svářečákem, obráběče, mechaniky. Brali bychom i z našeho okresu. Ale to by se nesměla zrušit tři (!) učiliště, včetně toho s potřebným zaměřením pro naši firmu. Připomínám, že nástupní plat po zapracování je velmi slušný a po třech letech mají chlapi (pokud vydrží) základ stejný, ne-li větší než učitel na střední škole.
Tomáš

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 19:02  

A tady je zakopaný pes - pokud učitel na SOU bude mít plat po 20 letech praxe nižší než jeho absolvent nástupní, kdo tam bude chtít učit? A jak ho přinutit ke kvalitě? Zrovna SOU by vůbec neměla být státní. Měl by je zřizovat sektor průmyslu.
JP

Luděk Blaha řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 23:45  

základ stejný, ne-li větší než učitel na střední škole

A když si, pane Tomáši, na jaře udělám svářecí zkoušky, vzali byste i čistotného a přítulného učitele informatiky?
Rád bych se kromě větné stavby vyšinul i ze školství a na stará kolena dělal konečně taky něco pořádného.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.