Pavlína Hublová: Srovnávací zkoušky? Vyjádřete se k nim!

sobota 25. září 2010 ·

V diskuzi na Metodickém portálu probíráme/propíráme další nápad MŠMT - srovnávací zkoušky na konci 5. a 9. ročníku. Včera tam Jana Blažková vložila do přílohy dopis, který (prý) dostali ředitelé všech škol. Mohou se jeho prostřednictvím vyjádřit k palčivým otázkám tohoto tématu.

Bylo by škoda nevyužít této šance. Stáhněte si dokument, okomentujte a pošlete na mailovou adresu, kterou Jana také dala k dispozici (Marie.Rauchova@msmt.cz).

Termín je do středy 29. 9. do 12:00! Možná trochu šibeniční termín, možná nebudeme mít tolik času a možností vše prodiskutovat, ale možná, že někdo bude naše reakce brát v potaz! Možná...

S odkazem na: Diskuzní fórum • Zobrazit téma - Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne? (zobrazit ve WikiKomentářích Google).


Okruhy k diskusi o pojetí standardů vzdělávání žáků základní školy a jejich využití při testování

1) Plošné testování výsledků vzdělávání žáků

  1. Které vzdělávací oblasti (VO) testovat?
  2. Které VO testovat každoročně, které výběrově?
    varianty :

    • ČJ + M
    • ČJ + M + CJ
    • ČJ + M + přírodovědné předměty (PP)
    • ČJ + M + společenskovědní předměty (SV)
    • ČJ + M + střídající se po roce CJ, PP, SV
    • ČJ + M + „všeobecný rozhled“
    • ČJ + M + výběr škol pro různé VO

  3. Zařazovat doplňující výběrová šetření různých VO?
  4. Jakou podporu zvolit pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami?
  5. Zjišťovat absolutní hodnotu výsledků žáků a přidanou hodnotu ve výsledcích žáků?
2) Zařazovat testování „všeobecného rozhledu“?


3) Standard vzdělávání žáků základní školy
  1. Co vše by měl standard obsahovat, jaká by měla být osnova?
  2. Jaká by měla být východiska pro testování?
  3. Jaké doporučujete oblasti standardu?
  4. Jaký by měl být vztah standardu k RVP ZV?
  5. K čemu a jak využívat standard?
  6. Jaká by měla být podoba standardu?
    4) Hodnocení žáků ve vztahu k plnění standardu.


    5) Hodnocení školy podle výsledků žáků při plošném testování, možnosti opatření pro školy se špatnými výsledky, otázka jejich dalšího rozvoje.

    6) Forma testování (elektronická, písemná, …)


    7) Výhody, nevýhody testování, možná rizika, přínosy …


    Převzato s laskavým souhlasem autorky z jejího blogu.

    3 komentářů:

    Anonymní řekl(a)...
    27. září 2010 v 8:42  

    Mají-li mít srovnávací testy v 9.ročníku přidanou hodnotu i pro střední školy, pak by měl mít žák povinnost vybrat si ještě jeden volitelný test.
    Výběr "předmětu" a úspěšnost v něm by dle mého soudu mohl střední škole ukázat, zda má budoucí student o příslušný obor zájem (a snad i předpoklady).
    Mohu-li pak ještě poznámku "zarytého školského informatika", pak absence ověřování "ICT gramotnosti" je ukázkou, jak tuto oblast podceňujeme. Nicméně model "volitelných předmětů" by toto dle mého názoru řešil.

    Anonymní řekl(a)...
    27. září 2010 v 21:46  

    srovnáváme nesrovnatelné, pak to nemá žádnou výstupní hodnotu

    Anonymní řekl(a)...
    28. září 2010 v 8:22  

    Je to nereálné. Dopadne to jako v Anglii, kde učitelé nadiktovali žákům správné řešení, aby jejich škola byla ta nejlepší.Ale u nás se to objevilo jako novota, tak to určitě projde, jako každá pitomost.

    Články dle data



    Učitelské listy

    Nabídka práce

    Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

    Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

    Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


    Všechna práva vyhrazena.

    Tento server dodržuje právní předpisy
    o ochraně osobních údajů.

    ISSN 1213-6018




    Licence Creative Commons

    Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



    WebArchiv - archiv českého webu



    Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.