Od roku 1995 se výrazně zhoršily výsledky v matematice u českých žáků. Toto zhoršení je u 4. ročníků absolutně největší a u 8. ročníků třetí největší ze všech evropských zemí a členských zemí OECD, které se do výzkumu v obou letech zapojily. Pouze necelá pětina českých žáků 4. ročníku prokázala vysokou míru osvojení matematického učiva, což řadí ČR na třetí místo od konce mezi evropskými zeměmi. V 8. ročníku je v České republice těchto výborných žáků přibližně jedna čtvrtina. Přitom nejúspěšnější země mají takových žáků více než 60 %.
V průzkumu TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) se v šesti desítkách zemí porovnávaly znalosti žáků v matematice a přírodních vědách. Dotazníky však vyplňovali také učitelé a ředitelé škol. Mimo jiné se týkaly i pracovního uspokojení učitelů a materiálního vybavení školy.
Náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger včera na tiskové konferenci MŠMT uvedl, že výsledky jsou především důsledkem dlouhodobého podfinancování českého školství. Situace by se prý zlepšila, pokud by učitelům pomáhali i pedagogičtí asistenti, speciální pedagogové a školní psychologové. Ti by se mohli více věnovat dětem, které jsou nějak znevýhodněné, a mají proto s učením problémy.
Podprůměrné výsledky ve srovnání s dalšími zeměmi měly hlavně děti ze základních škol, jejich vrstevníci z víceletých gymnázií dopadli lépe. "To je dané ale tou selektivitou, která tam jako by vytřídí ty děti, se kterými nejsou žádné problémy," uvedl náměstek Kitzberger.
Výsledky v přírodních vědách jsou jen o málo lepší. Propad ve 4. ročnících indikuje problémy na prvním stupni základních škol u ročníku narození 1995/6.
Ještě hůř než znalosti českých žáků dopadlo posuzování jejich kladného vztahu k matematice a přírodním vědám. Obliba těchto předmětů je u českých žáků nejnižší ze všech srovnávaných zemí. Na vyvozování závěrů je ale podle náměstka Kitzberga příliš brzy, výsledky bude nutné důkladně analyzovat.
Publikace ke stažení:
Výzkum TIMSS 2007 (1,79 MB)
Ohlasy v médiích:
Čeští učitelé patří k nejvíc nespokojeným na světě Hospodářské noviny - |
České děti neumějí matematiku Hospodářské noviny - |
Mezinárodní výzkum: čeští žáci zhloupli denik.cz - |
Školákům nejde matematika. Zaostávají za Evropou Týden.cz - |
Čeští učitelé jsou nejnespokojenější na světě České noviny - |
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat