Delší dobu se snažím prosadit změnu v odměňování učitelů tak, aby výše příjmu odrážela množství, náročnost a kvalitu odvedené práce, nikoli věk, délku praxe a dosažené vzdělání. Při debatách nakonec vždy dospějeme k potřebě domluvit se, co je „dobrý“ učitel a co je „dobrá“ škola.
Onen zmiňovaný mzdový mechanismus je celkem jednoduchý – relativně malý základní plat, který mají všichni učitelé stejně vysoký + osobní ohodnocení a odměny jako nenárokové složky, které výši mzdy mohou zvednout na dvoj až trojnásobek. Podle kvality práce. Člověkem odpovědným za toto posouzení není úředník mimo školu, který pro to stanovil tabulky, není jím ani odborový předák školy, ale je jím ředitel. Tedy ve zdravém systému by měl být. Šéf musí mít reálné rozhodovací pravomoci a rozdělování peněz patří k základním rozhodovacím procesům.
Ředitel samozřejmě musí být do mechanismu zapojen systémovým způsobem tak, aby výše jeho vlastního příjmu vycházela také z kvality práce, kterou odvedl. Nebo-li bude-li škola řediteli kvést, zaslouží si vyšší mzdu, bude-li školou potácející se v nekonečných vnitřních problémech, nezaslouží si ji.
Jak se pozná taková kvalitní škola? Mám pár námětů, jsem si jistý, že je čtenáři proberou a doplní v následné diskusi. Tak aby bylo o čem diskutovat:
Kvalitní škola
-
plní cíle, které si předsevzala, vizi, jejíž jádro by mělo být vtěleno v ŠVP. Tyto vize se u různých škol mohou značně lišit. Při hodnocení úspěšnosti jde posoudit, nakolik realita naplňuje plán
-
je tvořena kvalitním a stabilizovaným pedagogickým sbor, který se ztotožňuje s vizí obsaženou v ŠVP
-
respektuje žáka, jeho schopnosti a vzdělávací potřeby. Nadanějším žákům umožňuje v jednotlivých předmětech postupovat vyšší rychlostí a do větší hloubky, žákům s různým znevýhodněním naopak umožňuje pomalejší tempo a nezatěžuje je složitější látkou, dokud si dostatečně neosvojili látku jednodušší
-
koncepčně a promyšleně provádí sebehodnocení a výsledky používá jako zpětnou vazbu ke korekcím vlastní činnosti
-
resp. její vedení má dobrý přehled o práci učitelů, provádí hospitace i rozbory, diskutuje s učiteli, vnímá potřeby učitelů a podle možností je naplňuje
-
vnímá názory žáků i rodičů, dobrým nástrojem je např. volně přístupné nemoderované a necenzurované diskusní fórum jako součást školního webu, zejména když zachovává možnost anonymity diskutujících a podporuje kontakt a komunikaci mezi rodiči
-
zpřístupňuje školní vzdělávací plán i další klíčové dokumenty pro rodiče žáků i další zájemce na webových stránkách školy k volnému stažení nebo přečtení
-
zajišťuje a podporuje včasnou a kvalitní výměnu informací mezi žáky, rodiči, učiteli, vedením, obcí, zřizovatelem
-
nepodporuje rovnostářství, rutinérství, rezignaci učitelů na profesní růst
Kvalitní školu, jak bylo řečeno, tvoří především kvalitní učitelé. Ředitel je umí ocenit, kvalitní učitelé budou brát násobek rutinérů. Ředitel ale také musí své rozhodnutí transparentně odůvodnit. Takže zkusme vytvořit kritéria pro hodnocení kvality učitelů:
Kvalitní učitel
-
připravuje se na hodiny, přemýšlí koncepčně a kreativně o svém předmětu, není mechanickým realizátorem cizích plánů
-
zvládá svůj obor s nadhledem, který mu dovoluje nepřemýšlet o tom, co učí, ale zaměřit se na to jak to bude učit
-
nezůstává v zajetí svého oboru, vnímá mezioborové vazby, vyhledává příležitosti k tomu vztáhnout svou výuku k mimoškolní realitě současného světa
-
zaujme, nadchne žáky pro svůj předmět, získá pro mimoškolní aktivity související s předmětem, pro soutěže atd.
-
něco je opravdu naučí. (To je nejobtížněji měřitelná kategorie, přidaná hodnota. Mohli bychom snad použít srovnávací test na začátku a na konci roku a hodnotit, jak se změnila úspěšnost žáků ve srovnání s jinými třídami, školami. Informační hodnotu toto kritérium stejně bude mít v nějakém celku; testování ve větším množství tříd, vývoj v čase.)
-
vnímá žáky jako individuality, ne jen jako masu – uplatňuje ve výuce prvky vnitřní diferenciace a individualizace
-
všímá si problémů žáka, poskytuje mu v přim. rozsahu podporu, pomoc, radu, oporu, dovede zachytit různé signály, na základě kterých žáka nasměruje na příp. odbornou psychologickou pomoc
-
dokáže být pozitivním vzorem
Na vaše příspěvky se těším.
Tomáš Houška
0 komentářů:
Okomentovat