Ondřej Neumajer: Školení SIPVZ: Jaké budou volitelné moduly P?

úterý 28. října 2003 ·

Pro získání certifikátu P musejí učitelé absolvovat tři moduly: jeden úvodní a dva volitelné. Zatímco školení úvodního modulu je v plném běhu, volitelné se teprve připravují. Na téma jaký bude jejich obsah a kdo je bude školit proběhl 23. října v prostorách Pedagogické fakulty UK v Praze odborný seminář.

Co nového v SIPVZ

Nežli přejdeme k informacím o volitelných modulech, podívejme se na nejžhavější novinky, které se kolem vzdělávání učitelů SIPVZ dějí (viz také zprávu Vláda schválila přesun peněz ve školství kvůli internetu).

Asi nejdůležitější je fakt, že vláda schválila II. etapu SIPVZ. V ní se nepočítá s podepsáním nových smlouv s generálním dodavatelem, jejichž zjevná nevýhodnost v minulých letech asi nejvíce popudila učitele proti svému ministerstvu. Důležitou novinkou je skutečnost, že SIPVZ bude pokračovat i v roce 2006 a finanční prostředky nevyčerpané v předcházejících letech na projekty P I (informační gramotnost) a PII (software a informační zdroje) budou převedeny do roku 2006. Část nevyčerpaných finančních prostředků bude použita na projekt PIII (infrastruktura).

Představitelé sekce SIPVZ jsou optimističtí a předpokládají, že ve školním roce 2004 by mohly finanční prostředky určené na školení dorazit na školy již během března či dubna. To by byla skutečná kvalitativní změna, protože v letech 2002 a 2003 čekaly školy na své přidělené finance až do září (záleželo do značné míry na rychlosti kraje). Pokud se tato prognóza naplní, pak by školicí střediska mohla začít školit ještě před prázdninami.

Předpokládat, že by se daly využít i zimní měsíce (vzhledem k organizaci školního roku patrně nejvýhodnější), je však vzhledem k rozpočtovým pravidlům liché. Ředitel školy může samozřejmě zariskovat a své učitele poslat na školení již v zimě s tím, že ministerstvu důvěřuje a věří, že finance později skutečně na jeho školu dorazí.


Volitelné moduly P

Připomeňme, že dle plánu realizace má být do konce roku 2005 docílen takový stav, kdy 75  % učitelů dosáhne znalostí úrovně Z a 25  % úrovně P. Pro získání certifikátu P je nutné absolvovat tři moduly: modul úvodní, který již od září nabízí v současné době 600 školicích středisek po celé republice a dva moduly volitelné. A právě diskuse nad dalšími moduly školení pokročilých uživatelů P byla hlavním cílem jednání v kampusu pedagogické fakulty.

Každý modul se ukončuje obhajobou závěrečné práce, tzv. projektu. Celková časová dotace je stanovena na 20 hodin prezenční výuky a 10 hodin distanční formy (domácích úkolů, samostatné práce a on-line vzdělávání.). Školení musí být ukončeno stejně jako úvodní modul do čtyř měsíců od jeho zahájení. Časovou organizaci a studijní materiály si stanoví příslušné školicí pracoviště.

Volitelné moduly můžeme rozdělit na dvě skupiny. V současné době se hovoří o možnosti vzniku těchto modulů:

1. Aplikačně zaměřené moduly:

  • Publikování na webu (HTML, redakční systémy pro učitele)
  • Databázové systémy
  • Tabulkové kalkulátory
  • Grafika a digitální fotografie
  • Využití multimediálních technologií ve výuce
  • DTP (pokročilé zpracování textu a Desk Top Publishing)
  • Počítačová podpora konstruování (CAD)
  • Využití počítačových sítí ve vzdělávání (komunikace, spolupráce, edukace, e-learning)


2. Disciplinárně zaměřené moduly:

  • ICT na 1. stupni ZŠ
  • ICT ve výuce fyziky
  • ICT ve výuce chemie
  • ICT ve výuce matematiky
  • ICT ve výuce českého jazyka
  • ICT ve výuce jazyků
  • ICT ve výuce zeměpisu
  • ICT ve výuce biologie
  • ICT ve výuce výtvarné výchovy
  • ICT ve výuce hudební výchovy
  • ICT – informatika A 
  • ICT – informatika B
  • ICT – informatika C (dětské programovací jazyky)

Příprava modulů je různě daleko

V současné době se hledají jednotliví odborníci a instituce, které by byly schopny připravit (garantovat) příslušný modul. Proto lze tento seznam chápat pouze jako určitou vizi, kam chce ministerstvo další vzdělávání v P-modulech směrovat. Do značné míry bude záležet na školách (zejm. vysokých), jak se k této výzvě postaví a jakou projeví aktivitu.

Modul Počítačová podpora konstruování (CAD) (http://archiv.spszr.cz) je již připraven a realizován. Právě na tomto modulu (respektive na webových stránkách určených pro jeho podporu) je možné sledovat velmi příkladnou práci hlavního garanta VOŠ a SPŠ Žďár nad Sázavou. Některé další moduly jako Využití multimediálních technologií ve výuce či ICT ve výuce fyziky jsou již ve fázi pokročilých příprav.

Hlavním důvodem konání semináře bylo odborné připomínkování obsahu čtyř připravovaných modulů. Jedná se o Publikování na webu, Databázové systémy, Tabulkové kalkulátoryGrafika a digitální fotografie. Všechny tyto moduly mají již připravenou osnovu a v dohledné době by se měly sejít pracovní týmy pedagogických odborníků na příslušnou oblast a doladit poslední detaily týkající se jejich metodické a obsahové stránky.


Kdo bude školit

Pak už by nemělo nic bránit uskutečnění školení školitelů, kterého se z každého kraje zúčastní jeho zástupci z řad učitelů – pozdějších lektorů tohoto modulu. Lektoři budou proškoleni a dále pak ve svém kraji předají tuto metodiku školení dalším zástupcům vybraných školicích středisek, které o příslušný modul projeví zájem. Předpokládá se, že požadavky na lektory budou definovány detailněji, nežli tomu bylo v úvodním modulu školení P.

Školení školitelů bude zpoplatněno (jedná se o organizační poplatek) a tyto náklady mohou hradit školicí střediska z účelově vázané dotace, kterou získaly školy na vzdělávání učitelů. Pro získání statutu školicího střediska musí škola požádat o osvědčení a splňovat podmínky stanovené pro oblast P (mj. disponovat minimální konektivitou 128 kbit/s; viz podmínky na www.e-gram.cz) a popř. další technické požadavky definované u jednotlivých modulů.



Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.