Ministryně Valachová pro Blesk: Chci férové podmínky pro všechny děti

pondělí 21. března 2016 ·

Celkem pět týdnů hledala ministryně školství Kateřina Valachová (39, ČSSD) termín na rozhovor pro Blesk, který se detailně zabývá inkluzí mentálně postižených dětí do běžných škol. Minulý týden si čas našla. A kromě svých názorů a záměrů už v první části rozhovoru možná nechtěně odhalila, jaké mají podporovatelé inkluze v současné formě mezery...


Z rozhovoru Zuzany Štíchové a Very Renovici s Kateřinou Valachovou v Blesk.cz vybíráme:

Jakým způsobem byste definovala lehké mentální postižení? Vycházíme z toho, že pan prezident tvrdí, že jste se neshodli na tom, co to znamená.

„Lehké mentální postižení (LMP) je pojem v zákoně, a pokud je spojeno s poruchami učení, chování a poruchami autistického spektra, tyto děti mohou být vzdělávány ve speciálních školách. V rámci školských poradenských zařízení (ŠPZ) speciální pedagogové prostřednictvím diagnostických nástrojů zjistí, jakou podporu dítě potřebuje. A to právě z hlediska LMP tak, jak ho zná školský zákon. Nediagnostikují to dítě z medicínského hlediska, ale říkají, jakou podporu potřebuje. Pokud se bavíme o zdravotním postižení. a tedy v podstatě o medicínském vyjádření věci, tak se bavíme o lehké mentální retardaci, což jsou děti, které prostřednictvím měření inteligenčního kvocientu dosáhly výsledku do 60 bodů.“

Do 69 bodů.

„No podle mých podkladů do 60. Nevím, jestli je to odborně správně. Já mám tady do 60. Děti, které nejsou v této medicínské kvalifikaci, které mají vyšší IQ, a přesto vyžadují vyšší podporu, jsou někdy nazývány »děti hraniční«. Ale já to nemám ráda, protože to není ani odborný ani právní výraz. Jsou to děti, které mají například změřeno IQ 80. Z mého pohledu mají být podporovány ve vzdělávání a doposud se diskutuje, jestli je pro ně nejvhodnější speciální škola, nebo mají naopak směřovat do běžného vzdělávacího proudu, protože se nejedná o zdravotní postižení. To je věc odborná. Zákon je napsaný tak, že pokud má dítě LMP a nejsou tam kombinace s dalšími poruchami, mělo by směřovat do běžného vzdělávacího proudu. Ale důležité je říci, že se to netýká dětí, které jsou zdravotně postižené. To znamená těch, které mají lehkou mentální retardaci jako zdravotní postižení.“

12 komentářů:

Unknown řekl(a)...
21. března 2016 v 10:03  

Je dobré si přečíst celý rozhovor v Blesku.
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/381651/ministryne-valachova-pro-blesk-chci-ferove-podminky-pro-vsechny-deti.html

Ferda44 řekl(a)...
21. března 2016 v 11:31  

Výroky paní ministryně, které by měly být nejspíše tesány do hlav nechápavých a přesto stále remcajících speciálních pedagogů.
Som z toho ale paní velkomožná akosi zmätený. Nicméně chyba bude určitě na mé straně...

1) "Najednou tu budou podpůrná opatření, která ŠPZ musí přesně popsat a odborně pomoci škole, jak to dítě vzdělávat."

2) "Jestli ta podpora stačí na vzdělávání v běžné škole, anebo ne, anebo se dokonce jedná o zdravotní postižení, to vždycky určí odborný pracovník v rámci ŠPZ."

3) "Zákon je napsaný tak, že pokud má dítě LMP a nejsou tam kombinace s dalšími poruchami, mělo by směřovat do běžného vzdělávacího proudu. Ale důležité je říci, že se to netýká dětí, které jsou zdravotně postižené. To znamená těch, které mají lehkou mentální retardaci jako zdravotní postižení."

4) "Pokud se řekne LMP, tak nejsem speciální pedagog. Co LMP znamená, to najdete ve školském zákoně."

tyrjir řekl(a)...
21. března 2016 v 13:47  

Víte, jak se ubráníte divokému kanci, když vás v lese napadne?
Nevíte?
Hoňte se s ním kolem jednoho stromu, až z toho bude jelen. Jelen, to už je krotší zvíře. Chytíte ho tedy za parohy a v klidu ho odvedete do obory, kam patří. :)))


J.Týř

Josef Soukal řekl(a)...
21. března 2016 v 15:34  

"Za myšlenkou, že děti by se na základní škole měly vzdělávat všechny společně, si stojí také odbornice z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Jana Straková. Chápe však, že na to v současnosti není ta správná "politická" doba. Zrušit či omezit víceletá gymnázia je totiž extrémně nepopulární krok.

Podle Strakové je pochopitelné a logické, že rodič chce pro své dítě nejlepší školu. A dokud nabídka bude, rodiče ji budou využívat. "Nedá se počítat s tím, že zájem rodičů o osmiletá gymnázia bude upadat, ať už budou politici říkat cokoli," řekla už dříve Straková."
Zdroj: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/neslysici-a-gymnaziste-v-jedne-skole-tak-funguje-inkluze-v-n/r~ff18485eeaab11e5aa720025900fea04/

Politická doba... Ano, inkluze je hlavně politikum. A politika by se se zájmy dětí míchat neměla.

jir řekl(a)...
21. března 2016 v 16:41  

Život není fér.

tyrjir řekl(a)...
21. března 2016 v 17:46  

Docela by mě zajímalo, jestli ten rozhovor Blesku s paní ministryní je seriózní - jestli jsou to opravdu autentické a z kontextu nevytržené odpovědi paní ministryně na otázky Blesku. Pokud by to tak bylo, byly by myslím nesrovnalosti z toho rozhovoru vážným důvodem k zamyšlení nad úrovní argumentace paní ministryně (argumentace, která zřejmě vychází z okruhu jejích poradců). Pokud by to tak nebylo, byl by to myslím argument proti Blesku.

Jsem zvědav, jestli MŠMT nebo paní ministryně dá k tomu rozhovoru nějaké upřesnění nebo vyjádření.

J. Týř

Unknown řekl(a)...
21. března 2016 v 18:10  

Blesk se v této věci chová seriózně a rozhovory předkládá k autorizaci.

Unknown řekl(a)...
21. března 2016 v 18:56  

Pokud ministr dopravy prohlásí, že Pendolino pluje po řece, odpovědnost by na sebe měl vzít
náměstek pro kolejovou dopravu.
Pokud se ministryně takhle provaří před speciálními pedagogy, měl by odpovědnost přijmout náměstek pro vzdělávání nebo vedoucí oddělení speciálního vzdělávání – MIKLUŠÁKOVÁ MARTA. Pokud by ani paní vedoucí nevěděla, ještě je tu expertní tým. Otázkou zůstává, jak může být ještě vedoucí oddělení?
A co na to pedagogové z kateder speciální pedagogiky nebo ředitelé PPP? Nemají potřebu se vyjádřit ke vzdělávacím možnostem žáků s LMP? Aby v tom nebyla paní Valachová sama.

tyrjir řekl(a)...
21. března 2016 v 19:02  

Ministryně Valachová se ve středu chystá do Ústeckého kraje
http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ministryne-valachova-se-ve-stredu-chysta-do-usteckeho-kraje

Třeba ty věci se společným vzděláváním, s inkluzí dětí s LMP, se shrbeností MŠMT před politickým nátlakem nevládních organizací a EU paní ministryně vysvětlí ve středu v Ústí nad Labem.

J.Týř

Viz též

Evropští soudci: Česko bylo potrestáno vlastně za to, že se snažilo vzdělávat Romy

Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva v případu D. H. a ostatní proti České republice konstatující diskriminaci romských dětí v českých speciálních školách byl přijat samotnými evropskými soudci s velkými rozpaky.


http://www.novinky.cz/domaci/398237-evropsti-soudci-cesko-bylo-potrestano-vlastne-za-to-ze-se-snazilo-vzdelavat-romy.html

http://www.novinky.cz/komentare/398199-komentar-co-prichazi-postou-aneb-ideologie-na-skolach-vaclav-klaus-ml.html

http://www.ceskaskola.cz/2016/03/martin-simacek-bezprecedentni-kampan.html?showComment=1458570525924#comment-3598181596814759901

http://www.ceskaskola.cz/2016/03/martin-simacek-bezprecedentni-kampan.html?showComment=1458570525924#comment-3849468084142980531

tyrjir řekl(a)...
21. března 2016 v 19:45  

ad 21. března 2016 18:56:

A co na to pedagogové z kateder speciální pedagogiky nebo ředitelé PPP? Nemají potřebu se vyjádřit ke vzdělávacím možnostem žáků s LMP? Aby v tom nebyla paní Valachová sama.

Zejména "Olomoucká Univerzita v Tísni" a PedF UK by myslím mohly pomalu začít vysvětlovat, "kolikáté housle" jejich akademicky nezávislý vědecký pedagogický výzkum u MŠMT oproti ideově podjatým nevládním organizacím hraje...

J.Týř

Viz např.

Pro ministerstvo nakonec katalog ve velmi vysoké kvalitě zpracovaly společnost Člověk v tísni a Univerzita Palackého v Olomouci společně s Asociací pracovníků Speciálně pedagogických center a Českou odbornou společností pro inkluzivní vzdělávání...

http://www.ceskaskola.cz/2016/03/martin-simacek-bezprecedentni-kampan.html

"Polívčička Člověka v tísni" v DVPP
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/video-1-rocnik-odborne-konference-skola_23.html#comment-2837888943404475645


Kvalita pedagogického výzkumu:
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida_43.html

http://www.ceskaskola.cz/2016/01/beduin-opravdu-se-ve-svete-odklaneji-od.html?showComment=1452530580176#comment-2260873315982920062

6. B řekl(a)...
21. března 2016 v 20:16  

"Politická doba... Ano, inkluze je hlavně politikum. A politika by se se zájmy dětí míchat neměla."
Dobrá myšlenka, jenže odkdy jde na ministerstvu školství o zájmy dětí?

tyrjir řekl(a)...
22. března 2016 v 1:18  

Národní ústav pro vzdělávání a Pedagogika v Česku
http://www.nuv.cz/
http://www.nuv.cz/vse-o-nuv
http://www.nuv.cz/vse-o-nuv/historie-ustavu
http://www.nuv.cz/vystupy

VÚP - Výzkumný ústav pedagogický v Praze
http://www.vuppraha.cz/index.php - Stránky znepřístupněny?
http://www.vuppraha.cz - přesměrováno na NÚV

Je myslím docela zajímavé podívat se, v co se během necelých pěti let změnil bývalý "Výzkumný ústav pedagogický" (!). Stálo by to myslím za zvláštní článek. Co na to říkají Pedagogické fakulty? Napíšou článek např. na téma

Kdo a Jak dnes koordinuje pedagogický výzkum v Česku?


http://www.vysokeskoly.cz/clanek/msmt-zridilo-novy-ustav-pro-vzdelavani-vysokoskolskych-pracovniku

Není v Česku "Pedagogika v EduOtnické Tísni" (viz komentář 21. března 2016 19:45 k tomu, že se "Člověk v Tísni" nadřazuje např. nad olomouckou univerzitu a uchází se o "svou polívčičku" v DVPP)? Jaký bude další osud Pedagogiky v České republice?

Mohl by nám k tomu něco říci například pan politický náměstek Štech?


J.Týř

Viz i

http://www.ceskaskola.cz/2016/03/prectete-si-kancelar-pro-uvadeni-veci.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida_8.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/tomas-janik-skola-na-kruhovem-objezdu.html

Je školství v Česku, MŠMT a Pedagogika jako věda na "EduOutském kruhovém objezdu"?!

Viz též

MŠMT - NEWSLETTERY OP VVV
http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/newslettery-op-vvv

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.