Marcel Chládek: Pokud by školský zákon zůstal ve staré podobě, Evropská komise by nepovolila finanční prostředky v novém plánovacím období pro celé školství

pátek 13. února 2015 ·

Z třetího čtení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v poslanecké sněmovně dne 13. února 2015.


Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, ještě dovolte, abych shrnul celou komplexní novelu školského zákona, protože ji považuji za klíčovou, a vzhledem k tomu, že debata byla pouze o některých bodech, tak poprosím jen o strpení, abych vám připomněl, že ta debata obsahuje 16 klíčových bodů. Myslím si, že takový nejdůležitější je § 16, který významným způsobem ovlivňuje zařazování žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu, a klíčové je to také z toho důvodu, a tady bych poprosil jak poslance z levicového, tak i z pravicového spektra i ze středu, aby věnovali pozornost této informaci.

My máme informaci, že pokud by školský zákon zůstal v té staré podobě, to znamená ten, který je teď platný, který my měníme, tak by Evropská komise s velkou pravděpodobností hraničící s jistotou nepovolila finanční prostředky v novém plánovacím období pro celé školství. To by se týkalo operačního programu OP3V, a to je 80 miliard, a IROP 12 miliard, takže týkalo by se to 92 miliard. Proto jsem velmi rád, že ten sporný bod, který není součástí této novely, ale někteří chtějí dát prostor domácímu vzdělávání na druhém stupni, tak není a nebude součástí této novely.

Další body, které tu jsou, tak je to především zpřístupnění přípravných tříd základních škol dětem i bez sociálního znevýhodnění. Určitě ředitelé škol uvítají, že jim již neomezujeme jejich smlouvy na dobu určitou, ale že mají možnost je mít na dobu neurčitou, dále jsme se bavili i o jednotných zadáních závěrečných učňovských zkoušek a je tam celá řada zajímavých bodů, jako je např. zavedení státních zkoušek grafických disciplín.

Musím potvrdit, že na tomto zákonu pracovala celá skupina odborníků, jsem rád, že drtivá většina těchto bodů je vnímána pozitivně napříč politickým spektrem. Ano, na některých bodech jsme spolupracovali i s opozicí, některé body jsou tam vtělené námi. Chtěl bych všem, kteří se podíleli i na odborné debatě, poděkovat, protože je to zákon nesmírně klíčový.

Co se týká domácího vzdělávání, tak jak jsem řekl ve středu, nabízíme těm poslancům, kteří chtějí připravit tento poslanecký návrh, že jim vytvoříme veškeré odborné zázemí k tomu, aby byl kvalitně zpracován tento návrh. Já osobně jsem své již k tomu řekl. Dnes je povoleno domácí vzdělávání až do konce páté třídy, to znamená na prvním stupni. My s ním mimochodem počítáme i pro přípravný rok předškolního vzdělávání. Není pravdou, že by na druhém stupni děti možnost neměly, my jsme rozšířili to ověřování o trojnásobek škol, takže všechny děti, které byly v prvním stupni, v tom pokračovat tu možnost mají. Kdyby byl jakýkoli případ, např. vrcholových sportovců, tělesně postižených dětí, které nemohou navštěvovat hlavní vzdělávací proud, i tady současný systém a i pan poslanec Fiala to ví, může na to reagovat, může dát individuální plán, takže i tyto děti v tomto systému mají možnost takto individuálně se vzdělávat.

Toliko asi závěrem a chtěl bych požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu této novely.

6 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
13. února 2015 v 15:16  

Takže jsem fakt měla pravdu a celou dobu šlo jen o to čerpání fondů. Doprčic,asi začnu věštit místo učení...

Eva Kulhánková řekl(a)...
13. února 2015 v 15:59  

Paní Karvaiová, že jde o peníze od EK, to je pravda. Ne však v tom smyslu, že novelou je podmíněno jejich čerpání z Bruselu, ale že novelou je podmíněno čerpání konkrétních peněz na konkrétní projekty pro konkrétní lidi v konkrétních institucích. Za prvé je oblast vzdělání jednou z mála, kde socialističtí bruselští federalizátoři deklarovali, že "do toho kecat členům nebudu" (přesto kecají). Za druhé navzdory křiku okolo novely, jde o legislativní akt z hlediska faktického významu zcela marginální.
Snad jediný význam ta novela má - ukázala, že kdyby nám pan Chládek, nedej bože, ve vládě přečkal další vánoce, jednoho dne se probudíme a budeme o 30 let mladší.
Jestli mohu radit, nepořizujte karty, ani skleněnou kouli a držte se poctivého řemesla. :-)

Jana Karvaiová řekl(a)...
13. února 2015 v 17:31  

Jan Černý – ČvT

Přejmenování praktických škol Úterý, 10.Února 2015, 13:16:4

A když už je řeč o dění za oponou, proslýchá se, že je na stole varianta dalšího přeznačkování praktických škol, tentokrát na školy pro žáky vyžadující podpůrná opatření. Tímto tahem je možné se vyhnout zákazu podpory systému praktických škol ze strany evropských prostředků a zároveň zachovat status quo. Velmi praktický nápad.
….Napsal Jan Černý v diskusi pod jedním článkem.
Takže je dalším cílem zrušení Praktických škol. No hezké.O tom se nemluvilo.
Takže se řemesla držet nemohu,jdu věštit.Já bych ráda pracovala, paní Kulhánková. Nebude mi umožněno. Protože za asistenty pedagogů budou vybíráni "levní" středoškolsky vzdělaní .Já MGR budu pro všechny drahá. To, že mám 30 let práce je přece irelevantní.

honzacer řekl(a)...
13. února 2015 v 21:09  

Já jsem neřekl, že s přejmenováním souhlasím, jen, že jsem to slyšel a je to ministerský nápad či NUV nápad, nikoli někoho mimo resort

Eva Kulhánková řekl(a)...
14. února 2015 v 7:03  

Já se za svobodna jmenovala Šedá. A vidíte, jsem to stále já.

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. února 2015 v 17:56  

Já jsem neřekl, že s přejmenováním souhlasím.....Vždyť o tom jsem nepsala. Bylo to o tom, že se budou rušit praktické školy. Proč?
Zkuste se zeptat odborníka na toto: jsou dvě děti. A :učí se v praktické škole v 7. ročníku a B: učí se v tomtéž ročníku základky,jenže douhodobě selhává,do praktické školy zařazeno nebylo kvůli jednomu bodu IQ. Obě tyto děti dostanou testy. Hádejte kdo vyhraje - bude mít test úspěšnější?
Já jsem se na to pár odborníků zeptala. V podstatě se shodli.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.