Přečtěte si: Klaus mladší parodoval Schwarzenberga, jeho vlastní studenti protestují

středa 16. ledna 2013 ·

Ředitel gymnázia PORG Václav Klaus mladší čelí kritice za to, jak si utahoval z Karla Schwarzenberga. Parodoval jeho výslovnost při broukání hymny po prvním kole prezidentských voleb. Studenti sepsali protestní petici. Ředitel Klaus pak uznal, že jeho politický názor do oficiální korespondence školy nepatřil.


Z článku Jana Wirnitzera v iDNES.cz vybíráme:

Ředitel Klaus reagoval na dění po zveřejnění své narážky na Schwarzenberga na svém blogu.

"Posmívat se kvůli zpěvu jsem neměl v úmyslu, sám nezpívám o moc líp. Jen považuji za neuvěřitelné, když kandidát na prezidenta nezná slova české hymny," napsal. Proč však parodoval právě Schwarzenbergovu výslovnost a ne moment, v němž prezidentský kandidát skutečně zaváhal - totiž že voda hučí po lučinách - už nesdělil (na záznam hymny se podívejte zde).

Klaus mladší dále uznal, že z jeho strany bylo chybou "zkratkovitě projevit své soukromé názory v odpovědi na nabídku inzerátu týkající se gymnázia". "Do korespondence školy (zcela apolitické) nepatří," připustil.

39 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2013 v 16:23  

Je to tele.

Nicméně jistou část petice by si měli přečíst všichni starostové a ředitelé škol, kteří sundávali obrazy prazidenta.

Cituji: Vzhledem k tomu, že jste nevystupoval jako soukromá osoba, ale jako ředitel PORGu, reprezentujete současné zaměstnance, studenty, absolventy a jejich rodiče. V takové situaci není ve Vaší pozici slušné nekompromisně a jednoznačně prezentovat žebříček hodnot, který zastáváte vy sám jako soukromá osoba, Vaše jednání považujeme za urážlivé a zásadně se proti němu stavíme."

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2013 v 19:26  

Tady je zvykem sundavat obraz mocnare, kdyz na nej serou i mouchy. To je trochu rozdil, nez se posmivat cloveku s nejakym handicapem. Zvlaste clenove te rodiny Klaunu by se mohli drzet zpatky.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2013 v 19:56  

nez se posmivat cloveku s nejakym handicapem.
A to si myslíte, že člověkem s handicapem Klaus. ml. opravdu udělal?

poste.restante řekl(a)...
16. ledna 2013 v 22:53  

všichni starostové a ředitelé škol, kteří sundávali obrazy prazidenta...
Tady je zvykem sundavat obraz mocnare, kdyz na nej serou i mouchy...


Možná by bylo jednodušší, kdyby žádný obraz nikde nevisel. Nebylo by tudíž co sundávat.

Mimochodem. Mohl by mi někdo najít odkaz na předpis, který stanoví, že ve třídě má viset obraz "mocnáře"? Chápu to ve Velké Británii, chápal jsem to u TGM. Ale nevidím důvod, proč bychom měli tyto reminiscence na království udržovat i dnes.
Notabene u osob, které si úctu žactva nezaslouží a roli identifikačního vzoru rozhodně také neplní. Přijde mi to poněkud směšné a nepatřičné.
Navíc zbytečně drahé. Myslím, že máme ve školách důležitější výdaje, nežli přerámovávat staré fotky novými.

Kalashnikoff řekl(a)...
17. ledna 2013 v 8:48  

Pověšení (obrazu) prezidenta ve třídě není povinné - viz
http://www.denik.cz/z_domova/ministerstvo-obraz-prezidenta-ve-tride-znaci-uctu-ale-ne-povinne-20130108.html

Paradoxem je, že "džejár" Klaus sám neumí česky, jak prokázal Štefan Švec v Blistech:
http://www.blisty.cz/2013/1/14/

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 8:51  

Ale dyť jo, nikde takový předpis není a na mnoha školách obraz prezidenta nevisí. Ale pokud už tam visí, tak není možné, aby ředitel školy tahal do práce svůj osobní názor na jeho osobu a na amnestii. Ve škole se totiž pohybuje celá řada dalších osob, jejichž názor může být jiný. A je potřeba si uvědomit, že do toho taháme i děti, které nějakým problémům kolem amnestie nemají šanci rozumět.

Takže takto. Kdyby u nás ve škole ty obrazy sundali, tak odmítám učit, dokud tam zas nebudou viset. Nebo já snad nemám právo na projevení svého názoru? On ředitel je všemocný? Páni ředitelé by si přece jenom měli trošku dávat pozor na to, co dělají, protože takovýmito neuváženými kroky poškozují pověst učitelů u soudné části naší věřejnosti.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 9:08  

Přesně tak. Oba případy mají mnoho společného. Jen to někteří asi moc nechápou. On ředitel není žádný mocipán, který si může ve škole dělat, co chce. NEMŮŽE A NESMÍ vydávat svůj názor za názor všech dalších lidí, kteří msjí s danou školou, co dělat.

Amnestie neamnestie, ukazuje se, že mnoho lidí v této republice nechápe základní principy demokracie. Ředitel může napsat Klausovi osobní dopis, může zorganizovat petici a sbírat podpisy těch, kteří s ním souhlasí, ale nutit svůj názor ostatním na půdě veřejné instituce je nepřípustné. Jistě se tam totiž najde mnoho lidí, kteří mají názor jiný. A ti pak mají udělat co?

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 10:12  

"mnoho lidí, kteří mají názor jiný"

Podobizny mocnářů ladí spíš k totalitním režimům. Všude se vyvěšují symboly režimu, mozky se musí nějak vymývat, aby vše fungovalo, jak má. - Co s demokracií? Každý má nárok na svou pravdu, mlaťte se a střílejte se za ni, vše dovoleno. Demokracie padá, nemá-li jasná pravidla a nedbá jejich dodržování za každou cenu. A to se děje u nás, více než kde jinde.
Za dané situace, kdy vedení neumí respektovat demokratické zákony, bych doporučil: vyfotit ředitele, který to sundal, namalovat mu tykadla, nebo lépe svatozář, a pověsit ho na místo mocnáře. Třeba by mu to došlo.

Je velká ostuda naší "demokracie", že máme tak ubohé a děravé zákony, že je může každý obcházet a sr.t na ně, resp. dělat si, co chce, moucha i prezident.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 10:23  

A ještě dodatek k článku.
Klaus ml. měl pěvecký výkon knížete zkritizovat nějakou slušnější formou, jak by se čekalo od středoškolského učitele a apolitického školského zařízení. Je pravda, že to bylo skandální vystoupení a navíc v rámci kampaně, ale velikost osobnosti učitete se pozná právě v situacích, kdy se dokáže ovládnout a sdělí myšlenku kultivovaně a slušně - nevím, do jaké míry toto bylo překročeno.

Jako učitel hudby mohu říci, že podle výkonu v Tv je kníže velmi amuzikální, hudební sluch je minimální. Zpívat pak neumí asi vůbec. To je normální, žádná ostuda. Ostudné je, že si pletl slova hymny. A průšvih dokonal technik, který prý nestihl vypnout mikrofon, aby zpěv K. S. nebyl slyšet, jak to bylo domluveno.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 11:21  

Považovat za ostudné, že si Schwarzenberg v jednom místě spletl slova hymny, zavání šovinismem. Např. farářům se běžně doporučuje, aby měli při bohoslužbě slova Otčenáše napsána - mohou se totiž splést, a to je odříkávají mnohem častěji než běžný člověk i politik zpívá hymnu. Trochu nadhledu by neškodilo.

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2013 v 12:16  

Podobizny a fotografie, umístěné ve veřejných prostorách mají svůj význam. A často nejen symbolický - viz Drdova povídka Vyšší princip, anebo zkušenost řidiče Smetany.

Pokud například naše principy demokracie tolerují vyvěšení vlajky Tibetu na radnici, měly by tolerovat také svěšení podobozny státníka tamtéž. Obojí je demokratický postoj stejné ceny.

Asi bychom si měli trochu vyjasnit pojmy. Pokud vím, je to ředitel, který má zákonnou zodpovědnost za školu a její provoz. Stejně by tomu bylo, pokud by například při státním svátku byla vyvěšena státní vlajka vzhůru nohama, anebo kdyby byl nějak zhanoben státní znak, umístěný na budově školy.
Pokud tedy neexistuje předpis, který by přikazoval umístění fotky prezidenta ve třídě, není mi úplně jasné, jaké demokratické zákony porušil ředitel, který nařídil jeho svěšení. Kdyby si toto svěšení nechal posvětit rozhodnutím pedagogické rady, jakožto svého poradního orgánu, nechápu, čeho by se měl dopustit.
Pokud ostatní učitelé s jeho postoji naopak nesouhlasí, mají možnost své názory uplatnit prostřednictvím pedagogické rady, rady školy nebo zřizovatele. Ale za školu jako takovou zodpovědnost nenesou, takže rozhodnutí je vždy na řediteli školy.

Jestliže Klaus ml. prezidentského kandidáta parodoval, je to nevhodné a trapné, ale nikoliv nezákonné. Pokud tak činil jako oficiální představitel školy, je to možná na hraně proklamované apolitičnosti škol. Jde totiž o to, že tak činil v době kampaně před volbami a tudíž se nechoval nestranně.

Školy by měly být apolitické. Rozhodně by neměly indoktrinovat žákům nějaké názory. To ale neznamená, že žijí v politickém vakuu a že učitelé, či vedení školy musí být politicky indiferentní. Například nevidím důvod, proč bych nemohl, jako učitel, odpovědět na přímou otázku středoškoláka, koho budu volit a proč.

Kvalifikačním předpokladem pro funkci prezidenta dozajista není, aby uměl hezky zpívat.
Pakliže ale kandidát této nejvyšší ústavní funkce nezná slova státní hymny, pak je to vrcholně trapné a neomluvitelné. To nepřeváží ani stovka nonšalantně pronesených bonmotů, či vtípků.
Hymna je jedním ze základních symbolů státu. Součástí naší národní identity a hrdosti. Znalost textu hymny požadujeme i po žácích základní školy a když se pletou, mnohý učitel by vedl dlouhý mravokárný projev. A podle mne oprávněně. V určitých historických dobách mohl pouhý zpěv této písně mít pro člověka fatální důsledky. Takže výzvy k nadhledu a zmínky o šovinismu vyhodnocuji spíše jako pokus o prosazování upřednostňovaného kandidáta a bagatelizaci události.

Nejlepší vysvědčení z celé této kauzy si vlastně zaslouží žáci PORGu. Měli dostatek vnitřní etiky, aby dokázali odhalit, že jejich ředitel "přestřelil" a současně dostatek odvahy, aby jej za to veřejně zkritizovali. A to je snad největším příslibem na budoucí časy.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 12:26  

Souhlasím s tím, že "dělat ve škole politiku" je hloupé až nemravné. Ať už se jedná o školu základní nebo střední. Ať se jedná o manifestační svěšování obrazů prezidenta nebo o organizaci protestů proti jihočeské radní.
pur

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 12:36  

"Součástí naší národní identity a hrdosti" - to je právě arzenál 19. století. Po událostech 20. století se lze tázat - je naš být hrdi? Na to, že po atentátu na Heydricha stály před úřadovnami Gestapa v Praze fronty? Na to, že čeští komunisté popravili ženu - dr. Miladu Horákovou - což se v Evropě nikde jinde nestalo? Být hrdi na udavače, domovní a uliční důvěrníky, na kádrováky? Na současný všeobecný marasmus? Nevím, nevím, na to hrdý být nemohu.
V určitých historických dobách měl fatální důsledky i poslech rozhlasu či držení knih. Jakou to má souvislost s dneškem?
Mezi přeřeknutím a neznalostí je dle mého názoru velký rozdíl. A kdyby něco podobného předvedl Zeman, byl bych stejně nonšalantní. Od prezidenta totiž požaduji jiné kvality než 100% znalost hymny...

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 13:38  

popravili ženu

Francouzi popravili Marii Antoinettu, Johanku z Arcu. Angličani královny.. Vůbec nechci snižovat sílu události, ale tímto národního ducha poměřovat nemůžete. Dějiny národa nejsou jen dějinami některých událostí - ukažte mi jeden národ, který nemá válečné nebo ideologické vraždění ve své minulosti. Naštěstí dějiny národa tvoří hlavně obyčejní lidé a jejich kultura, myšlení, filozofie. I když - a to je chyba výuky dějepisu - se o nich ve škole nemluví.

Neznám větší patrioty než jsou Francouzi a Američani. Přitom čistý štít ve své historii rozhodně nemají a politické excesy stíhají jeden druhý. V tom to nebude. Člověk, který si neváží vlastního národa a není hrdý na jeho vítězství (nemyslím válečná), je nejspíš osoba, která si neváží ani sama sebe. A svých rodičů.

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2013 v 13:48  

Neznám národ, který by ve svých dějinách nenašel temná místa, který by mezi svými občany nenašel takové, za které se musí stydět.
Ale málokterý národ má tolik sebemrskačů a tak nízké sebevědomí. Částečně si dokonce myslím, že jde o určitou účelovou mediální masáž.

Dějiny národa netvoří jen kádrováci a uliční důvěrnice.
Mezi občany této země patřili nejen soudci, kteří odsoudili Miladu Horákovou, ale občankou státu byla i Milada Horáková. Nebo třeba Jan Palach.
Každý ať se tedy ztotožňuje s těmi postavami minulosti, které jsou mu myšlenkově blízké.
Já se cítím být hrdý na svůj národ, protože mám být nač hrdý. To neznamená, že jsem k chybám minulosti slepý. Ale neznamená to ani, že povýším flagelantství na svůj světonázor.

A pokud se hymny týče.
Má matka vzpomínala, jak plakala dojetím, když poprvé slyšela hrát a zpívat hymnu po skončení druhé světové války. Pro mne jde opravdu o trochu více, nežli jen o "nějakou písničku".

Příslušné video je např. zde: http://www.youtube.com/watch?v=lZkjlJmTo9U
Nechávám na individuálním posouzení každého, zda jde o neznalost, či přeřeknutí.
Podle mého soudu to z ukázky poznat nejde a do hlavy panu ministrovi nikdo nevidí.
O prezidentské kvalitách bychom mohli diskutovat dlouho. Některé jsou jaksi natolik samozřejmě předpokládané, že na ně občas zapomínáme. Ukazuje se, že bychom si je měli naopak připomínat.

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2013 v 13:50  

Zdravím přispěvatele z 13:38. Zdá se, že uvažujeme nejen stejně, ale i ve stejném čase. :-)

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 14:32  

Pane poste.restante.

K Vašemu příspěvku z 11:21 mohu jen dodat, že jste vůbec nic nepochopil. Ředitel školy, který sundal obrazy prezidenta, samozřejmě neporušil žádné demokratické zákony, nicméně NEDODRŽEL samotné principy demokracie. Prostě soudný ředitel musí chápat, že není ve škole sám, a že jeho politický názor nelze nadřadit politickému názoru dalších lidí pohybujících se ve veřejné instituci. Pokud to nechápe, nemá na svém postu co pohledávat.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 14:35  

poste.restante

Taky zdravím a těší mě soulad v názorech, aspoň v tomto tématu :)

Zřejmě jsme prošli stejnou řekou času. A přemýšlím, kde se v některých, asi mladších ročnících bere ta neúcta k národu. Že by Husákovy děti...?
XY

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 14:51  

ad 17. ledna 2013 14:32
Ředitel školy, který sundal obrazy prezidenta, samozřejmě neporušil žádné demokratické zákony, nicméně NEDODRŽEL samotné principy demokracie. Prostě soudný ředitel musí chápat, že není ve škole sám, a že jeho politický názor nelze nadřadit politickému názoru dalších lidí pohybujících se ve veřejné instituci. Pokud to nechápe, nemá na svém postu co pohledávat.
Mohl byste upřesnit, v čem konkrétně nedodržel principy demokracie?
Dle mého názoru tu nejde o problém, že by učitel/ředitel/ale třeba i školník nemohl projevit svůj politický názor. A to včetně svěšení obrazu prezidenta v kanceláři či učebně. Osobně považuji poslední amnestii za nemravnou - kdyby mi v mé kanceláři, či kabinetu visel prezident Klaus, tak bych ho nepochybně odstranil. Ale na rozdíl od některých jiných bych to nevytruboval do novin a televize. To už nepovažuji za vyjadřování svého názoru, to už je "dělání politiky". A právě to nemá podle mne na školách co dělat.
pur

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 15:14  

Národ je pojem podobný "lidu", kterým si politikové a demagogové všeho druhu velmi rádi vyplachují ústa, a poté, co se dostanou k moci, si jím pro změnu vytírají zadní část těla. Ve jménu národa Hitler vyvraždil miliony lidí, ve jménu národa masakrovali v 90. letech 20. století Srbové Chorvaty a naopak.
Kdo dnes u nás nejvíc národně fangličkaří? Ti, kdo mají strach, že pohled odjinud případně vymahatelnost práva z EU ukáže jejich malost, prodejnost, lži, zlodějiny - Klaus, Bátora, Bobošíková... Zaklínání se národními zájmy umožňuje to, co Jiří Gruša trefně nazýval čuráním do našeho malého rybníčku, neochotu souměřit se s konkurencí a parametry evropskými, potažmo světovými.
Byli to převážně pseudonárodníci a nuly, které se navážely např. do Smetanova génia, obviňujíce jej z wagneriánství a nepůvodnosti; tytíž "podučitelští" duchové šturmovali proti shnilým plodům byronismu u Máchy. Kdo o nich dnes ví? O Smetanovi a Máchovi ano, mj. proto, že zkrátka ono čurání neprovozovali.
Ja krásné napsat "Mezi občany této země patřili nejen soudci, kteří odsoudili Miladu Horákovou, ale občankou státu byla i Milada Horáková. Nebo třeba Jan Palach.". Ale vyváží tyto ojedinělé osobnosti statisíce až miliony zbabělců? Kdo tvoří národ? Špičky nebo masy? Jsem hrdý na všechny, kteří něco dokázali, kteří neselhali. Ale většina byla a je někde jinde. Proto nemohu být národovec.

Je mi blízké Skácelovo pojetí, které je ale na hony vzdáleno adoraci "nicnežnároda":

Verše psané na starý i nový způsob
(Odlévání do ztraceného vosku)

Vlaštovko nesmíš nás vynechat
tak jako já se nesmím ptát
a marně marná slova ztrácet
jestli je pro mne dobrá dost
ta zem kde noc tak trpce voní

Pro její staré něžné rány
sám zraněný a rozedraný
musím se vyptávat sám sebe
jestli jsem dosti dobrý pro ni

Vlaštovko nesmíš nás vynechat
až na jaře se budeš vracet

Podotýkám, že nejsem Husákovo dítě, ani flagelant placený štvavými centrálami a revanšistickými bojůvkami Lansdmannschaftu v čele s Berndtem Posseltem.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2013 v 16:25  

"Mohl byste upřesnit, v čem konkrétně nedodržel principy demokracie?"

Je to tam sice napsáno, ale dobře ještě jednou. Ředitel školy může vyblakovat své politické názory pouze za svou osobu doma, na ulici či v hospodě. Na půdě veřejné instituce, kterou řídí, si to MUSÍ odpustit. Proč by se měl učitel, který má jiný politický názor, "panu řediteli" přizpůsobovat, a chodit učit do třídy, kde leží obraz prezidenta v rohu.

Už jste to pochopil? No pokud ne, tak už se o to ani nepokoušejte.

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2013 v 20:59  

Ale vyváží tyto ojedinělé osobnosti statisíce až miliony zbabělců?
A kde jste ty miliony zbabělců vzal?
Nepopírám existenci udavačů, ani "občanské" petice schvalující politické procesy, či vstup sovětských vojsk. Ale nemám tolik drzosti, abych odsuzoval vynucený čin člověka, do jehož situace se umím vžít jen částečně.
Ono se snadno káže o morálce v teplé místnosti u počítače. Ale jako otec a hlava rodiny děkuji Bohu, že jsem nemusel v minulosti toto dilema řešit.

(Pomalu si myslím, že se každý identifikujeme s takovým postojem, která je nám vnitřně blízký.)
Já třeba vidím v minulosti miliony lidí, kteří přispěli při sbírce zlata na státní poklad nově vzniklého státu, anebo třeba na Lexelův gamanůž.
Vidím statisíce těch, kteří bojovali za svobodu své země na válečných frontách mnohých válek. Kteří v ilegalitě bojovali proti utlačovatelům cizím i vlastním.
Ale kteří třeba "jen" poctivě pracovali, protože tak činili nejen pro prospěch svůj vlastní, ale také ku prospěchu svého státu i národa. Nadšení lidí při poválečné obnově státu možná pro někoho dnes působí směšně, ale ti lidé opravdu cítili, že pracují i pro svůj stát a národ, jehož nedílnou součástí se cítili.
Pro generaci mých rodičů i prarodičů slovo národ neznělo prázdně a dutě. A nezní tak ani pro mne.

Ani já nemám rád velkohubé "národovce" typu Klaus, Bobošíková, či Bátora. Ale to neznamená, že budu popírat význam samotného pojmu "národ". Připadal bych si, jako bych poplival odhodlání a snahu všech těch, kteří se o existenci tohoto národa zasloužili.

Ředitel školy, který sundal obrazy prezidenta, samozřejmě neporušil žádné demokratické zákony, nicméně NEDODRŽEL samotné principy demokracie. Prostě soudný ředitel musí chápat, že není ve škole sám, a že jeho politický názor nelze nadřadit politickému názoru dalších lidí pohybujících se ve veřejné instituci ...
.. Na půdě veřejné instituce, kterou řídí, si to MUSÍ odpustit.

Souhlasím, ale o to tady přece vůbec nešlo.
K sundání podobizny prezidenta přece došlo v reakci na jeho amorální amnestii a nikoliv pro jeho politické postoje.
To se jen Klausovi příznivci i on sám snaží překrucovat realitu a svádět vše na politický boj. Ale pravdou je, že pokud většina obyvatel rozsah amnestie odmítá, nečiní tak z politických důvodů a kdyby byl nyní na hradě levicový prezident, nemělo by to na jejich postoj žádný vliv.

Souhlasím částečně s názorem přispěvatele pur. Tedy, že politikum z celé kauzy činili mnozí z těch, kdo k sundávání podobizny prezidenta přizvali kamery a novináře. Ale připouštím, že je k tomu mohly vést i zcela apolitické důvody.

Škola má a musí demokracii učit a měla by také učit pravidlům, etice a morálce.
A teď se ptám. Pokud samotný prezident tato základní pravidla demokracie a morálky porušuje, má škola právo na to poukázat?
Sundání podobizny prezidenta je jistě demonstrativní krok. Ale který princip demokracie příslušný ředitel porušil?
Pokud by navíc tento krok byl schválen pedagogickou radou, měl by anonym z 16:25 pořád ještě výhrady?
Anebo naopak.
Kdyby ředitel rozhodnul o sundání fotografií, ale já, jako učitel se rozhodnul jej nerespektovat a obraz nesundal. Teprve kdyby si ředitel svůj pokyn vynucoval, porušil by principy demokracie a možná i zákon.


Opakuji znova:
Obraz prezidenta nemá ve třídách co dělat. Je to pozůstatek monarchismu a do dnešní společnosti nepatří. Už jen proto, že je stále obtížnější chápat osobu prezidenta jako vzor a morální autoritu.
A kromě toho to stojí spoustu zbytečných peněz, které můžeme využít mnohem rozumněji jinde.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 0:50  

poste restante
člověk, který sám pyšně nerespektuje autoritu, není a nemůže být autoritou ani pro své studenty, jejich rodiče, ani pro čtenáře webu. Jo, to se dříve vědělo!

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 6:58  

Kde jsem vzal miliony zbaběců? Kolik bylo v "národě" disidentů a jakou měli podporu? V lednu 1989 měla KSČ cca 1 700 000 členů. A za zbabělce považuji všechny, kdo se neozvali proti bezpráví, manipulaci, lži. Sebe mezi ně počítám také, protože i já mám doživotně přeraženou morální páteř, něco jiného jsem si myslel a něco jiného říkal, plnil jsem s hlavou sehnutou to, co režim požadoval. Neodsuzuji ty, kdo se dostali do soukolí StB a nezvládli to, vadí i kariéristické svině, které jen chtěly dělat svou práci, jen chtěly dělat kariéru, jen chtěly... A tak byly aktivní, udávaly, křivili se víc, než bylo zapotřebí - a takových bylo velmi, velmi mnoho. To je náš národ, to jsme my. A já mám být hrdým Čechem?
Být Němcem, jsem stigmatizován 2. SV a šoa, být Rusem, stydím se za Lenina, Stalina, Beriju, gulagy, být Američanem, tak po přijetí patriot act a jiných právních lahůdek, o zfalšované zámince pro tažení do Iráku nemluvě, se stydím neméně. Opravdu není nač být pyšný, kam oko pohlédne.
Lze se snažit nezpronevěřit se odkazu těch osobností, které něco znamenaly, po kterých zůstala pozitivní stopa, to je jistě dobrá cesta, ale národ en bloc dokáže být až příliš často poněkud odpudivá "věc".

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 9:31  

18. ledna 2013 6:58

Člověče, co píšete, to už je skoro na psychiatra. Je to o přístupu k životu vůbec. Začíná to v dětství. U nás doma byla taková idylka a pohoda, co si vzpomínám, a to kolem zuřila divoká padesátá léta. Když babičku někdo naštval, stoupla si zeširoka, ruce v bok a zahartusila: A to teda ne, to bych se na to podívala! - a bylo vyřešeno, nikdo si k ní nedovolil a každý poslechl. Staří se uměli životu postavit, a že toho během války i po ní zažili.

Nemůžete se přece obviňovat za to, co vnímáte jako obrovské křivdy, ale sám jste je ovlivnit nemohl, tedy příčiny křivd. To by se mohl každý křesťan na věky obviňovat, že žije jen proto, že se pro něj někdo obětoval. A půjdete-li do důsledku, tak byste si musel zoufat už jen za to, že vás přivedli na svět, když tím jen zhoršíte ekologickou katastrofu.
Člověk musí dělat chyby, jinak by se nic nenaučil, to je naše poslání, říká se tomu vývoj.
Koukejte se naučit dívat se na věci pozitivně, nebo aspoň většinou, jako ta moje babi (i když celý život dřela jako mezek a život se s ní nemazlil; vašim pocitům křivdy by nejspíš nerozuměla a nebo by se jim možná smála). Její filozofie? Jíst se musí, střecha nad hlavou má bejt, sranda musí bejt. A nikomu neubližovat. Když jí zbyly nějaké peníze, ráda dala potřebnému, jen tak. Šťastnějšího člověka neznám. Ještě Vás trápí ti Leninové a Stalinové?
XY

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 9:57  

Ano, jistě je jednoduché mávnout rukou nad svou odpovědností a nic si nepřipouštět. Snadno se tak žije, to bez debaty. My Češi tohle umíme moc dobře - nikdy za nic nemůžeme. Přečtěte si Sczygielův Gottland, najdete v něm naprosto přesnou diagnózu tohoto postoje.
Je zajímavé, jak se míjíte s tím, co jsem chtěl říct - sebe viním pouze z toho, že jsem se bolševikovi nedokázal vzepřít, když jsem mohl - nepodepsal jsem v 80. letech Chartu 77 ani Několik vět, i když mi to bylo nabízeno. Byl jsem členem SSM, chodil do průvodů, zkrátka přizpůsobil jsem se - mnohde víc, než bylo nutné. To je má vina. Ale nebičuji se kvůli ní, jen mě vede k obezřetnosti, protože mnohdy zkrátka nestačí jen někomu neubližovat - stačí mít na paměti toto slovo:
Když přišli nacisté pro komunisty, mlčel jsem; nebyl jsem přece komunista.
Když zavírali sociální demokraty, mlčel jsem; nebyl jsem přece sociální demokrat.
Když přišli pro odboráře, mlčel jsem; nebyl jsem přece odborář.
Když přišli pro Židy, mlčel jsem, nebyl jsem přece Žid.
Když přišli pro mě, nebyl už nikdo, kdo by se mohl ozvat.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 10:35  

No jo, míra osobní odpovědnosti. Co je moje morální povinnost, co ne? V době krize hodnot, kdy dobré se stává špatným a naopak, každý to vidí jinak, kdo to určí? Jeden udělá hrdinský čin, ostatní to vidí jinak a ještě se mu diví. Pro koho ten čin vlastně dělal? Příliš mnoho otazníků.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 10:55  

"Pokud by navíc tento krok byl schválen pedagogickou radou, měl by anonym z 16:25 pořád ještě výhrady?"

Nevím jestli pedagogická rada má co dělat s politickými názory pracovníků školy. Myslím si, že ne. A navíc na ní nesedí provozní zaměstnanci. Spíše by se to dalo řešit na poradě všech pracovníků školy, ovšem tak, že pokud by jediný z nich projevil nesouhlas, žádné obrazy by se nesundávaly. A teď dotaz. myslíte si, že to tak některý z těch ředitelů udělal? Že se opravdu zajímal o názory podřízených. Mám o to trošku obavy.

"Kdyby ředitel rozhodnul o sundání fotografií, ale já, jako učitel se rozhodnul jej nerespektovat a obraz nesundal. Teprve kdyby si ředitel svůj pokyn vynucoval, porušil by principy demokracie a možná i zákon."

Zde s Vámi souhlasím, i když s dodatkem, že mi svůj názor samozřejmě vnucuje a něco mi v podstatě přikazuje už tím, že nařídí obrazy sundat bez mého souhlasu a tudíž porušuje zákon hned v tomto momentě.

poste.restante řekl(a)...
18. ledna 2013 v 12:52  

18. ledna 2013 10:55
něco mi v podstatě přikazuje už tím, že nařídí obrazy sundat bez mého souhlasu a tudíž porušuje zákon hned v tomto momentě
To není pravda. Pokud vyvěšení podobizny prezidenta žádný zákon nenařizuje, pak pokyn k jejímu svěšení porušením žádného zákona není.
Proč tam ta fotografie vůbec je? Z pohledu zákona je srovnatelná s běžnou nástěnkou, nebo jiným obrazem.
Obraťme to. Představme si na chvíli člověka s opačným postojem, nežli máte Vy. Předesílám, že následující věty nekorespondují s mým osobním názorem. (Alespoň ne úplně.)
Proč mám ve třídě, kde se snažím žáky učit nejen učivu, ale také etice, morálce a slušnosti strpět podobiznu člověka, kterého si nevážím, považuji jej za symbol zlodějin, "divoké privatizace", úpadku morálky atd? Proč mám ve třídě snášet tvář "zloděje propisek", člověka, který amnestoval soudce Berku a jiné zločince?
Když k tomu není vůbec žádný zákonný důvod? Jen kvůli "zvykovému právu"?

A připomínám, že demonstrativní svěšování podobizny prezidenta bylo primárně prezentováno jako krok apolitický, tudíž politické postoje všech pracovníků školy jsou irelevantní.

Navíc připomínám výhradu č. 1. Zákonnou zodpovědnost za školu má pouze ředitel. Žádná rada, porada ani jiný kolektivní orgán.

poste.restante řekl(a)...
18. ledna 2013 v 13:43  

18. ledna 2013 9:57
Myslím, že to opravdu přeháníte.
Nelze paušálně a bez znalostí kontextu odsoudit člověka, který byl k amorálnímu chování přinucen amorálním systémem.
Je jasná hranice mezi podrobením se násilí a vlastní aktivní zlovolnou činností.
Také jsem chodil do průvodu, někde v šuplíku mi leží nějaký odznak za aktivní práci v SSM, atd. Nestydím se za to ani trochu, protože šlo o práci, kterou jsme vykonávali nikoliv pro sebe, ale pro společnost. Vyčištěné koryto řeky, nebo vysázené stromky jsou apolitické. Nikdy jsem neudával, nikoho nevydíral, nikomu jsem vědomně a záměrně neublížil.

Ale klíčové je něco jiného. Pro Vás je vědomí existence kolaborantů, udavačů či obyčejných kariéristů důvodem k neúctě vůči vlastnímu národu.
Já to beru tak, že takoví lidé a etapy dějin byly a jsou v každém národě. To ale není důvodem, proč bych se nemohl cítit vnitřně spjat s osobami a osobnostmi zcela opačného ranku.
Jsem příslušníkem nějakého národa. Vědomí sounáležitosti i spoluzodpovědnosti za odkaz předků mne zavazuje rozvíjet to pozitivní, co mi předali. A poučit se z chyb i dát si pozor na skutky špatné.
Tento národ má své hrdiny i zločince. Na skutky hrdinů jsem hrdý i já a za skutky zločinců se stydím. Pocit hrdosti ale převládá.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 14:10  

Proč mám ve třídě, kde se snažím žáky učit nejen učivu, ale také etice, morálce a slušnosti strpět podobiznu člověka, kterého si nevážím, považuji jej za symbol zlodějin, "divoké privatizace", úpadku morálky atd? Proč mám ve třídě snášet tvář "zloděje propisek", člověka, který amnestoval soudce Berku a jiné zločince?
Když k tomu není vůbec žádný zákonný důvod? Jen kvůli "zvykovému právu"?

Protože symbolem naší státnosti je hymna, vlajka a president. A moc Vás prosím, o etice, morálce a slušnosti se nesnažte svým žákům cokoliv říkat. Nejde předat něco, co sám nemáte. Zato pýchu byste mohl rozdávat.
Když už musíte psát, pište na toaletní papír! Jděte se už laskavě vycpat pane poste restante.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 14:35  

Jakkoli od druhe poloviny 11. stoleti ma svatovaclavsky kult klicove postaveni v ideologii ceske statnosti, Ceske statni symboly podle zákona 3/1993 jsou:
- statni znak
- statni barvy
- statni vlajka
- vlajka prezidenta
- statni pecet
- statni hymna
Vycpat se jdete vy, moralne eticky radile.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 17:49  

Za drobnou nepřesnost se omlouvám, ale jinak to perfektně sedí. Podle hejkání bych řekl, že dokonce i na Vás!

poste.restante řekl(a)...
18. ledna 2013 v 18:43  

18. ledna 2013 14:10
Přenášíte dosud akademickou diskusi do osobní roviny. Jak je libo, ale je to Vaše volba, nikoliv moje.

Kolega Sedych má, bohužel pro Vás, naprostou pravdu. Viz http://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_symboly_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky
Prezident, ani jeho funkce, žádným symbolem není. Lze jistě diskutovat o tom, že je reprezentantem státu, jeho představitelem, nejvyšším ústavním činitelem a již jen z titulu této funkce si jistou úctu zaslouží. Sám jsem o tom psal třeba v souvislosti s Klausovým extempore v Australské televizi.
Ale není to žádný panovník od Boha, ani modla, které bychom se měli klanět.

Buďte alespoň upřímný a přiznejte, že Vám zdaleka nejde o podobiznu prezidenta jako takového, ale přímo o osobu Václava Klause.
Zkuste si představit, že by ve třídě visela podobizna například Miloše Zemana, či jiného Vám ideově odporného člověka. A pak se zeptejte sám sebe, zda byste za tuto osobu brojil stejně vehementně.

Pokud jde o pýchu a míru narcisismu, myslím, že etalonem by mohla opět sloužit jiná známá osobnost, nežli moje maličkost.

O etice a morálce míním žákům vyprávět dál. Objektivní kritéria jsou totiž na mé osobě nezávislá a žáci sami ať posoudí, zda také já jednám v souladu s tím, co hlásám.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 22:19  

"Proč mám ve třídě, kde se snažím žáky učit nejen učivu, ale také etice, morálce a slušnosti strpět podobiznu člověka, kterého si nevážím"

A teď trošku popíchnu příznivce Havla. Celé roky na nás koukal ze zdi člověk, který byl manželce nevěrný až na půdu. A kecy o tom, že Olga to brala tak, jak to bylo, si strčte za klobouk. Nevěra vždy bolí a ubližuje. Kde Havel nechal morálku a úctu k ženě, která vždy stála při něm? A pokud si vzpomínám tak ten jeho pohled na té fotce byl dost kritický, až protivný. Fakt strážce morálky, jak má být.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2013 v 22:36  

Někde ve školách visí J. A. Komenský - a je to fajn. Hezky se vyjímá, autority maje. Nebo na něj taky něco vyšťouráme? Ne, stejně už je to dávno, časy se mění, mravy se mění.

Anonymní řekl(a)...
19. ledna 2013 v 0:42  

Klausovsky klan ma strach, ze po nem prijdou na Hrad lide odusevnelí a kultivovani, a prosty lid z podhradi uvidi ten kontrast. Tak kolem sebe kopou.
Radsi by tam uvitali nejakeho burzta.
Sedych

poste.restante řekl(a)...
19. ledna 2013 v 1:39  

Někde ve školách visí J. A. Komenský - a je to fajn.
Souhlasím. Od smrti Jana Amose uplynulo už dost času na to, abychom si jej mohli dostatečně zidealizovat. Dozajista to byl člověk z masa a kostí, který měl také své chyby. Koneckonců měl je i TGM, jen se o nich v kontextu kultu prezidenta-osvoboditele prostě mlčelo.
Platí to samozřejmě i pro Václava Havla, který se dopustil mnoha lidských i politických chyb.
Myslím, že osobnosti je prostě nutno brát i s jejich chybami, nectnostmi a nedokonalostmi. Podstatné je to, co zásadního a významného vykonali. V kladném i záporném slova smyslu.

V našem národě je zvláštním zvykem nejdříve někomu stavět sochy a vzápětí je zase kácet.

Takže bych vážně doporučoval, abychom podobizny prezidentů nadále nevyvěšovali. Alespoň do té doby, než si sami vyjasníme postoj k nim.

Anonymní řekl(a)...
19. ledna 2013 v 11:21  

Jan Ámos Komenský
skákal z okna na ženský,
přišel k němu Neruda,
zfackoval ho do ruda.

(Praha 6 - Břevnov, 80. léta)

(in: Adam Voturba - Namažeme školu špekem)

Jak vidno, na každého něco je :-D

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.