Komplexní program Zdraví 21 plní resort školství především v oblasti výchovy a vzdělávání, výzkumu, tělovýchovy a sportu. S těmito základními oblastmi souvisí řada navazujících systémových činností, jako je například legislativa, další vzdělávání pedagogických pracovníků, dotační programy atp., v nichž jsou aktivity a úkoly programu Zdraví 21 začleněny.
Na základě zákonů a navazujících právních předpisů v současné době probíhá reforma školství. Rámcové vzdělávací programy, které stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, obsahují i podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví. Jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a dále jsou závazným základem pro stanovení výše přidělovaných finančních prostředků. (RVP viz dále, např. bod 4.1.1.) V roce 2006 mateřské školy realizovaly výuku podle školních vzdělávacích programů, základní školy se na výuku podle školních vzdělávacích programů připravovaly; rámcové vzdělávací programy pro gymnaziální a střední odborné vzdělávaní byly vytvářeny a pilotovány Výzkumným ústavem pedagogickým a Národním ústavem odborného vzdělávání.
Uplatňování předpisů v praxi, průběh a výsledky vzdělávání zjišťuje a hodnotí Česká školní inspekce. Její pracovníci procházejí v souladu s programem Zdraví 21 vzděláváním v oblasti výchovy ke zdraví.
Dotační programy vyhlašované ministerstvem podporují volnočasové a sportovní aktivity, vysoké školy, vědu a výzkum, prevenci sociálně patologických jevů atp. (Část z nich včetně konkrétních údajů o prostředcích vynaložených v roce 2006 je v příloze č. 2.)
Vysoké školy pedagogického směru věnují výchově ke zdraví stále více pozornosti, jsou akreditované vzdělávací programy připravující učitele pro výuku rámcových vzdělávacích programů. S pregraduální přípravou úzce souvisí i další vzdělávání, které je uskutečňováno na vysokých školách, samostudiem, v zařízeních dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a v jiných zařízeních na základě akreditace udělené ministerstvem. (Přehled o vybraných seminářích dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti výchovy ke zdraví organizovaných přímo řízenými organizacemi MŠMT je v příloze č. 1.)
U aktivit, u nichž je pro celkové vyhodnocení potřebný širší kontext, je převzata část z předchozí Zprávy o plnění dílčích úkolů a aktivit. V materiálu nejsou uváděny aktivity, jejichž termín splnění již uplynul. Většinou jsou však tyto aktivity řešeny dále v rámci jiných vládních usnesení.
Při plnění jednotlivých aktivit v rámci resortu školství dochází v některých případech k opakování – například u naprosté většiny aktivit týkajících se oblasti základního vzdělávání je nutné zdůraznit, že problematika je zařazena do rámcových vzdělávacích programů (případně řešena v rámci kurikulární reformy). V takových případech je na počátku „Vyhodnocení“ uvedeno např. pouze, že je řešeno v rámci kurikulární reformy. Kurikulární reforma je podrobněji rozvedena u aktivity 4.1.1.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat