Jiří Týř: České vzdělávací projektové čerpadlo a pojmová deformace v NÚV

pátek 17. července 2015 ·

Projekt VIP Kariéra II byl spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky, jeho řešitelem byl Národní ústav pro vzdělávání.


Řeší se problémy. Problém je nesoulad mezi jsoucím a žádoucím (cílovým) stavem nějaké věci. Řešení problému je nalezení postupu, jak tento nesoulad odstranit. Je několik různě účinných metod řešení problémů. Problémy lze řešit např. i metodou pokusu a omylu nebo delegováním jeho řešení na někoho jiného, což nebývá vždy účinné.

U složitějších problémů se po jejich analýze určuje plán k efektivnímu dosažení žádoucího náročného cíle. Tento plán k efektivnímu dosažení náročného cíle se cizím slovem nazývá projekt. Tvorba tohoto plánu se nazývá projektování. Schválený projekt je (má být) schválený plán k dosažení náročného cíle se stanovenými prostředky ve stanoveném čase. Realizátor schváleného projektu tedy už projekt neřeší, ale uskutečňuje ho.

Dovoluji si vyjádřit názor, že NÚV jako vrcholná organizace pedagogické vědy v působnosti MŠMT se nejen v tiskové zprávě dopouští deformace pojmů projektování, projekt a realizace schváleného projektu. Svědčí o tom myslím například i nedávno zveřejněný Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 14/24, ze kterého je vidět, jak projektový tým z NÚV při realizaci projektu Národní soustava kvalifikací 2 „vyřešil“ bez kontroly ze strany MŠMT problém, jak utratit dotace, a to v rozporu se schválenými aktivitami a cíli projektu.

Závěrem si dovoluji vyslovit naději a víru, že nové vedení MŠMT a NÚV provedou důkladnou revizi a opravu českých vzdělávacích projektových čerpadel.

Poznámka redakce: Text napsal autor jako komentář k tiskové zprávě NÚV Klesá počet nezaměstnaných absolventů škol, lepší se situace vyučených.

0 komentářů: