O zrušení nebo zhuštění jarních prázdnin se podle Plagy nediskutuje

středa 20. ledna 2021 · 0 komentářů

O zrušení nebo zhuštění termínů jarních prázdnin se nyní nediskutuje. Na tiskové konferenci ve Sněmovně to řekl ministr školství Robert Plaga (za ANO). Prioritou je podle něj spíše vyřešit situaci žáků závěrečných ročníků základních a středních škol. V pondělí po jednání vlády Plaga uvedl, že i příští týden budou školy pokračovat v současném režimu výuky. Aktuálně jsou otevřené pouze mateřské a speciální školy a první a druhé třídy škol základních. Informuje ČTK.

Děti spolu komunikují nejčastěji přes sociální sítě

· 0 komentářů

Děti v Česku s kamarády komunikují častěji přes sociální sítě než osobně. Na internetu či hraním počítačových her tráví většinou dvě až tři hodiny denně. Víc než pětina školáků je na síti pak pět a víc hodin denně. Zatímco třetina dětí ročně přečte víc než čtyři knihy, desetina si neotevře žádnou. Ukázalo to Minisčítání, do něhož se zapojilo 18.833 žáků a žaček od devíti do 15 let. Výsledky na tiskové konferenci představil předseda Českého statistického úřadu (ČSÚ) Marek Rojíček. Podle něj nejsou zjištění reprezentativní, mají ale vzhledem k vysokému počtu dětí váhu. Informuje ČTK.

Webinář 21.1.: Dokumentaristou z domova aneb jak s žáky natáčet vzpomínky pamětníků online (nejen) v době COVIDu

· 0 komentářů

Společně s Magdalénou Benešovou a Andrejem Novikem, lektory webináře, si vyzkoušíme postupy z projektu Dokumentaristou z domova z dílny Post Bellum, které se výborně hodí (nejen) do hodin dějepisu a (nejen) pro distanční výuku. Naučíme se pracovat se vzpomínkami pamětníků a zapojovat je do výuky moderní historie. Webinář bude prakticky zaměřen a předpokládá se aktivní zapojení účastníků - počet míst je proto omezen. Webinář se koná ve čtvrtek 21.1.2021 od 20:00 prostřednictvím Google Meet a je zdarma. 

Oldřich Botlík: Postup ministerstva školství je nemravný a porušuje zákon

úterý 19. ledna 2021 · 9 komentářů

Vzhledem k chystanému ukončení provozu České školy jsem se rozhodl shrnout dosavadní vývoj ve věci „maturitní úloha o úhlech“. O úloze se tam hojně diskutovalo. Text současně vychází na EDUin.cz, kde k problému rovněž proběhlo několik poučných názorových výměn. Úloha byla součástí testu z matematiky na jaře 2019 a měla toto zadání: 

MŠMT by ve školách uvítalo tzv. kloktací testy na covid-19

· 0 komentářů

Vhodným způsobem testování na onemocnění covid-19 ve školách by podle ministerstva školství mohly být takzvané kloktací testy ze slin. Při jednání s ministerstvem zdravotnictví o ně již úřad projevil zájem, vnímá ale zároveň, že zajištění testování ve školách by bylo složité. Na dotaz ČTK to řekla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová. Úřad podle ní testování žáků dlouhodobě podporuje, a to zejména těch ze závěrečných ročníků středních škol. 

Zástupci škol: Dělat antigenní testování žáků je nyní nereálné

· 1 komentářů

Zástupci školských organizací si neumí představit, jak by mělo fungovat každotýdenní testování antigenními testy na onemocnění covid-19 ve školách. Možnost pravidelného používání antigenních testů ve školách zmínil v neděli v televizi Prima prezident České lékařské komory (ČLK) Milan Kubek, podle kterého se tyto testy dosud uplatňují neefektivně. Podle zástupců škol není nápad jejich využití pro žáky a studenty špatný, ale zajistit by to bylo za současných podmínek zřejmě nereálné. Vyplývá to z jejich odpovědí na dotaz ČTK. 

Žáky testovat každý týden a továrny, kde netestují, zavřít, vyzývá Kubek

pondělí 18. ledna 2021 · 70 komentářů

Žáci a studenti v případě znovuotevření škol by se každý týden měli plošně testovat antigenními testy. V diskusním pořadu televize Prima to řekl prezident České lékařské komory Milan Kubek. Testovat by se podle něj mělo mimo jiné i v továrnách, kde by pravidelné testování zaměstnanců bylo podmínkou provozu. Informuje iDNES. 

Talentovaní žáci ve vaší škole? Přihlaste je do T-kurzů

· 0 komentářů

Program Talnet Národního pedagogického institutu České republiky otevřel přihlášky do jarních běhů T-kurzů. Jedna z novinek letošního ročníku pomáhá žákům vyrovnat se s karanténou a sociální izolací. Nové uzavření škol na podzim minulého roku přineslo potřebu řešit především psychickou pohodu žáků zavřených doma. V nabídce se proto objevil kromě tradičních T-kurzů zaměřených na zajímavá témata z chemie, fyziky, historie a jiných oborů další online kurz: Ultimejt gauč survajvl neboli kurz přežití nucené domácí izolace. 

Karel Lippmann: Tragično a smrt Juliana Sorela (Článek věnuji pánům Jiřímu Týřovi a Josefu Soukalovi)

neděle 17. ledna 2021 · 6 komentářů

Julian Sorel je hlavní postavou Stendhalova románu Červená a černá (1830). Podnětem k jeho napsání byl příběh Antoine Bertheta, popraveného v r. 1828. Téma vychází ze symboliky dvou barev: červená je symbolem touhy po plném životě, černá pak zastupuje zmrtvělou nehybnost měšťácké společnosti. 

Jsme na cestě ke vzdělávací katastrofě, varuje liberecký náměstek

· 23 komentářů

Už toho má dost. Takto jednoduše by se dal shrnout postoj libereckého náměstka pro školství Ivana Langra, který už řadu měsíců poukazuje na možné negativní dopady distanční výuky. „Už mě ten vládní chaos nebaví. Je to cesta k postupnému úpadku,“ říká o současné situaci, kdy většina dětí namísto v lavicích ve škole tráví dopoledne před monitory počítačů. Rozhovor přináší MF DNES. 

Škola z Bruntálska vede celostátní výzvu za návrat všech žáků do malotřídek

· 3 komentářů

Základní škola v Branticích na Bruntálsku má celkem 39 žáků, teď jich kvůli epidemii covidu-19 chodí do školy 27. Zbylých 12 se učí na dálku. Podle ředitele Adama Šimůnka zbytečně. Inicioval proto výzvu, kterou už podpořily přes čtyři stovky dalších malotřídek. Reportáž přináší iDNES.

Laďka Ortová: Otevřete školy! Otevřete školy! Otevřete školy!

sobota 16. ledna 2021 · 107 komentářů

Děti jsou uklizené. Distanční výuka se zbavila porodních bolestí a jakžtakž běží. Rodiče ani učitelé neprotestují. Politici o školách nemluví. Zrušíme maturity. Přijímačky ať si udělá kdo chce, jak chce. A na vysvědčení jim něco napište slovně. Paráda! Takže školství je vyřešené a teď zase honem diskutovat o volebních koalicích. 

MŠMT: O další výuce se rozhodne asi v pondělí podle epidemie

· 3 komentářů

O návratu některých žáků do škol by se mohlo rozhodnout začátkem příštího týdne. Záležet to bude na vývoji epidemické situace zhruba do pondělí 18. ledna. Na dotaz ČTK to řekla mluvčí ministerstva školství (MŠMT) Aneta Lednová. Prioritou je podle ní zejména co nejrychlejší obnovení prezenční výuky závěrečných ročníků základních a středních škol, které na jaře čekají přijímací, maturitní a závěrečné zkoušky. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) již dříve řekl, že k nějaké formě prezenční výuky by se tito žáci mohli vrátit nejdříve od 25. ledna. 

MŠMT rozeslalo školám návod k poskytování doučování pro žáky

· 3 komentářů

Ministerstvo školství rozeslalo dnes do škol návod na poskytování takzvané pedagogické intervence, která nejčastěji představuje doučování. Od ledna mohou o této podpoře nově rozhodovat nejen pedagogické poradny, ale i sami ředitelé škol. Podle úřadu je vhodná například u školáků z málo podnětných rodin či po delší nemoci nebo i u dětí s mimořádným nadáním. Vyplývá to z materiálu, který ČTK poskytla mluvčí ministerstva Aneta Lednová. 

Webinář SYPO: Jak na hodnocení za první pololetí 20/21

pátek 15. ledna 2021 · 2 komentářů

První pololetí letošního školního roku probíhalo úplně jinak, než jsme zvyklí. Před školami je nelehký úkol hodnocení činnosti žáků, při kterém mají podle pokynů MŠMT zásadně přihlédnout k průběhu školního roku a k vysokému podílu online výuky. Jak to však konkrétně udělat? Jak hodnotit, pokud nemáte dostatek podkladů? Co vše zahrnout do hodnocení žáků? Jak zapojit do hodnocení žáky a rodiče? Kterým způsobem vlastně hodnotit – klasifikací, slovně nebo kombinací obou metod? Na co si dát pozor a co by mohlo fungovat? 

CVVM: Co stát udělal proti covidu je podle většiny lidí přiměřené

· 2 komentářů

Šest z deseti Čechů hodnotí reakci státu na šíření nemoci covid-19 jako přiměřenou. Pro většinu obyvatel jsou ale málo či zcela nesrozumitelné důvody opatření, která v souvislosti s epidemií vyhlašuje vláda. Nejlépe lidé v době epidemie hodnotí práci zdravotníků a hasičů, nejhůř naopak vlády, médií, Evropské unie a Světové zdravotnické organizace (WHO). Vyplývá to ze zveřejněných výsledků prosincového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Informuje ČTK.