Platy učitelů rostou, ale za ostatními lidmi s vysokou školou stále zaostávají

úterý 4. srpna 2020 ·

Učitelé v Česku po mnoho let co do výše platů za ostatními vysokoškolsky vzdělanými lidmi zaostávali. Brali o tolik méně, že když se v minulosti v zemích OECD porovnávaly platy pedagogů a ostatních vysokoškoláků, umístili se vždy na posledním místě. Situace se však loni začala měnit – čeští učitelé svými platy ostatní vysokoškoláky pomalu dohánějí. kázala to nová studie CERGE-EI. Informují Hospodářské noviny.



Daniel Münich (cerge-ei.cz)
„Došlo k navýšení rozpočtu určeného na platy učitelů, přičemž peníze tentokrát doputovaly až do peněženek učitelů a nebyly přerozděleny na jiné věci,“ říká ekonom CERGE-EI Daniel Münich. Podle jeho studie se loni navíc výrazně navýšily odměny pro učitele, které se na výši jejich platu velkou měrou podílejí.

Studie také ukázala, že průměrným platům ostatních českých vysokoškoláků se blíží hlavně začínající učitelé. Po deseti dvaceti letech jim ale kolegové z jiných odvětví utečou. „Platy ve zbytku veřejného a v podnikatelském sektoru rostou výrazně rychleji než u učitelů,“ stojí ve studii. Mladí učitelé berou v průměru jen o šest procent méně než ostatní čeští vysokoškoláci v jejich věku. Jejich kolegové ve věku 40–49 let mají platy nižší o 36 procent než jejich vrstevníci s diplomem.


Celý text naleznete v Hospodářských novinách

11 komentářů:

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 11:31  

Všechno není o penězích, na druhou stranu je velmi patrné, že ve školách se drží ti nemotivovaní pracovníci a mnohdy je to znát. přesto jsou učitelé, kteří za málo peněz dělají hodně muziky.

Ivo řekl(a)...
4. srpna 2020 12:53  

Pokud mají jiný zdroj příjmu, tak plat učitele je pro tyto kantory jako kapesné. I tak by se to dalo nazvat. Manžel podnikatel, učitelka učí...Samoživitelka ale tře bídu!

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 15:28  

Ivo, to je příležitost pro ředitele. Modelový případ: učitelce s 30 letou praxí, která je finančně zabezpečená a řekněme dojíždí svou kariéru bez inovací a nic moc se po ní nechce- nedat žádné prémie, žádné osobní ohodnocení (učitel s 30letou praxí má hrubého cca 44 tisíc) a její základní plat na základě praxe nějak vypadá a obejde se bez prémií, nepotřebuje je. Tak její část prémií dát samoživitelce (to bývá mladší pedagog např. s 5letou praxí, to je hrubého bez os. ohodnocení a prémií cca 34tisíc), která je perspektivní a třeba pracuje s inovacemi, tak té dát max. ohodnocení (např. 7tisíc), tj. aby se alespon přiblížila své starší, méně výkonnější učitelce, která situaci pochopí a podpoří mladou samoživitelku, perspektivní učitelku. Jinak nebohá samoživitelka bude muset dělat melouchy a nezbyde jí čas na přípravy do školy a výchovu dítěte. V tom horším případě odejde ze školství.
Všichni víme, že 60letá učitelka skončí za 2roky a kdo jí nahradí? Mladá samoživitelka učitelka se nevrátí. To by měl posoudit ředitel. CO já znám starší učitele, tak nikdo z nich hluboko do kapsy nemá. Kdežto u mladých učitelů je jejich finanční situace tristní.

BP řekl(a)...
4. srpna 2020 16:09  

A víte, proč nemáme hluboko do kapsy, i když pracujeme za plat začátečníka na soukromé škole (v 60+)?
Prozradím Vám to:
Celý život jsme pracovali za málo peněz a museli jsme se naučit žít skromně a šetřit. Všichni jsme se snažili mít druhou nebo i třetí práci a to doposud. 32 let nevím, co jsou prázdniny, přestože pracuji už 36 let ve školství.

Jirka řekl(a)...
4. srpna 2020 18:22  

Napadla mne otázka, zda ti mladí, co učí s inovacemi, vydrží v našem školství inovovat celý svůj profesní život?
Mohli bychom to přestat dělit na mladé = inovativní a staré = jedou v kolejích? Ze zkušenosti vím, že to není o věku a platí napříč profesemi. Jsem 50+ a rád bych začal chodit do školy v pyžamu. Vím, že někde to považují za inovaci jako brno. Bude mi to přičteno k dobru?
Lidskému druhu je vlastní si práci usnadňovat. Bohužel to jde dělat ve prospěch druhých i k jejich škodě. Tudy vede ta hranice. Není to spojeno s věkem. Proto se mohu vždy přiučit od kolegů mladších i starších než jsem sám. Velké poučení plyne i s poznání, že tudy cesta nevede. Já to pyžamo ještě promyslím.

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 21:10  

Unknown 1
4. srpna 2020 15:28
O věku to není, to společnost rozděluje. Dobrý kantor třeba "70+" (profesor Antonín Holý a stovky dalších, doposud žijících) kteří stále publikují kvalitní názory si zaslouží dozajista o mnoho více, než mladá učitelka, která se škole věnuje jen okrajově, protože právě nahání ženichy. Mládí není přednost. Tak to prostě není a tak to nemůže fungovat.

Ivo řekl(a)...
5. srpna 2020 11:24  

Dobrý kantor 70+, pokud netrpí některou nemocí, je vitální...proč ne, ale takových rozhodně moc není.
Mladí, ambiciózní s inovacemi a plány záhy zanedlouho zjistí, že narazili na skutečné "osobnosti" z řad manažerů, kteří po linii své politické příslušnosti dostali trafiku. Znám spoustu škol doslova zdevastovaných na pověsti za působení 10-20 let těchto "osobností". Velice smutné a tristní...
A není to jenom o 34 nebo 44 tisíci hrubýho, jak tady psal pan uknown.

BP řekl(a)...
6. srpna 2020 12:01  

Jsem zvědavá, zda kreativita a smysl pro inovace vydrží mladému ambicióznímu kantorovi 35 - 40 let práce ve školství.

Unknown řekl(a)...
6. srpna 2020 13:33  

Hovoří se o tom, že mladí lidé budou více střídat zaměstnání, takže učit bude člověk třeba od 25 do 35, pak půjde dělat pedagogiku pro seniory od 35 do 45, pak se stane jako zkušený člověk šéfem nízkopravhoého klubu pro mládež od 45 do 55, no a pak se stane krajským koordinátorem MŠMT, v 62 do důchodu. Myslím si, že do budoucna už není moc reálné, že nastoupí do školy v 25, bude tam 45let a odejde do důchodu v 70. To je možná důsledek těch unavených pedagogů, že přežívají v profesi déle než je záhodno.

Jirka řekl(a)...
6. srpna 2020 13:55  

Tak jen aby bylo dost míst pro migrující kantory. První hluboká krize nebo ukončení dotací z EU nám tuhle vizi rozmetá jako domeček z karet.

BP řekl(a)...
6. srpna 2020 13:56  

Aha, takže Vám držím pěsti, aby se to takhle skutečně dělo.
Vůbec v to nevěřím.
Já to mám trochu jinak - nastoupím po dovolené již na svou 12. školu jako hlavní zaměstnání a asi 20. i se soukromými aktivitami, kromě toho jsem přičichla i k práci v cestovním ruchu a k finančnímu poradenství, lektorování. Nebyla jsem vždy finančně závislá pouze na školství.