Petr Honzejk: Nejchudší čeští učitelé žijí v Praze

úterý 4. srpna 2020 ·

„Platy učitelů celkově rychle rostou, za což si současná vláda zaslouží pochvalu. Ovšem na druhou stranu, v poměru k platům ostatních vysokoškoláků jsou příjmy učitelů stále nízké. A největší problém je to právě v Praze. Zatímco například ve Zlínském či Moravskoslezském kraji si podle studie IDEA při CERGE-EI přijde učitel na 75 procent platu průměrného vysokoškoláka, v Praze je to jen 61 procent,“ píše Petr Honzejk pro Hospodářské noviny.



Petr Honzejk (twitter.com)
Honzejk také píše: 

Je to samozřejmě dáno tím, že zatímco platy učitelů jsou všude prakticky stejné, celková platová hladina je v Praze vyšší než kdekoliv jinde. Jenže vyšší jsou také životní náklady, takže závěr je jednoznačný: učit v Praze znamená těžší život a nižší pozici na společenském žebříčku, než učit jinde v Česku.

To se samozřejmě odráží v nezájmu o učitelské povolání v metropoli. V Praze je podle údajů ministerstva školství na školách vůbec nejvíce učitelů bez pedagogického vzdělání (9,1 procenta). Pro srovnání, ve Zlíně je to pouze 1,8 procenta. Dvacet procent vyučovacích hodin v Praze odučí učitelé, kteří nemají na příslušný předmět aprobaci, ve Zlíně je to jen 12 procent. Dá se to přeložit zhruba tak, že řada vystudovaných pražských učitelů buď do škol vůbec nenastoupí, nebo rychle odcházejí za lepším. A jsou nahrazováni lidmi, kterým se nedaří tam, kde by si mohli přijít na víc peněz.


Celý text naleznete zde

10 komentářů:

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 11:06  

A potom se divíme, že do škol nenastupuje PRVNÍ LIGA.

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 11:13  

Myslím, že je to škola od školy. A to platí i pro Prahu. Je znát, když má ředitel ekonomické povědomí. Ředitelé s titulem Ing. (eko zaměření) mají problémy s komunikací a pochopením učitelů, ale umí sehnat peníze, najít kdejaký projekt, který finančně podpoří učitele. Když uvedu příklad: ředitel, který býval učitelem má lepší předpoklady chápat učitelské řemeslo, ale chybí mu rozhled v grantové či projektové politice, kde se dá vydindat opravdu hodně peněz k základním platům. Plat ve škole je pak jen ta známá "holota", kterou zná většina, tedy v prémiích či osobním ohodnocení velká 0, nástupní plat učitele 21 tisíc (čistého, hrubého 30). Naopak ekonomicky zaměření ředitelé, které nebavilo učit či nemají pedagogické vzdělání, ale vládnou ekonomickým rozhledem nabízí nastupujícím učitelům 28 tisíc (čistého). 7 tisíc rozdílu za stejnou práci, za stejný úvazek. Takže je docela možné, že učitel s 10letou praxí bere někde na vesnické škole v západních čechách o desítky procent víc než učitel s 10letou praxí v Praze.

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 11:37  

Unknown 1

Určitě máte ve svém příspěvku hodně pravdy. Dá se s tím souhlasit. Jen takovou připomínku. Za minulého ředitele bylo mé osobní "0". A to jsme měl na starosti ŠVP, několik projektů, 2 předmětové komise, ...Kamarád ředitele - školník měl osobní 30 000,- Kč. Takových kámošů a kámošek bylo na škole 5. Ostatní měli "0". V současnosti se nestačím divit. Ředitel je schopný ekonom, učitel, organizátor,...A ještě jedna připomínka. Výsledné hodnoty jsou brány jako průměr. Pak tedy s platy nic moc.

mirek vaněk řekl(a)...
4. srpna 2020 12:12  

Ve velkých městech je ještě příspěvek k platům učitele od města. Řada učitelů má další zaměstnání. Je to podstatně složitější. Ani ty vyšší životní náklady nejsou pravidlem. Jen když bydlí v podnájmu, ale vysoké nájmy jsou nejen v Praze.
Takže Pragocentrizmus není na místě.

Ivo řekl(a)...
4. srpna 2020 12:57  

NASTUPUJE - většinou...první lIga VŠEHOSCHOPNÝCH...:-(

BP řekl(a)...
4. srpna 2020 14:58  

Ve Zlínském kraji jsou učitelé nezaměstnaní, ale už se začíná blýskat na časy. Osobní příplatky ale nefungují.

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 15:41  

to Unknown: předpokládám ta škola není moc dobře nastavená a zřejmě nefunguje dobře a perspektivní učitel odejde jinam, kde neexistuje kamarádkšeft, byť připouštím, že podobnou zkušenost má více učitelů. Je to však ztráta pro školu, pro obec a hlavně pro děti, v takové škole bych nechtěl být ani jako zaměstnanec ani jako žák. Umím si představit, že za pár let ta škola bude mít problémy, protože to se vždy provalí a nakonec tam zbyde peddagogický sbor s věk. průměrem 55. Ta škola může mít v budoucnu existenční problémy a bude se to odrážet na kvalitě výuky. To se dostáváme k tomu, kdo se vlastně hlásí na ředitele. Mimochodem já bych řekl řediteli, kdy by mi nabídl tu pěknou 0 v osobním: tůdle, nůdle.

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 15:46  

Je spousta mladých, kvalitních učitelů, kteří přijdou nahecovaný, mají inovativní prvky ve výuce, snaží se, dělají si přípravy. Za to si vyslouží těch 30hrubého nástup. Učitel, kterému je 60 (zažil jsem i 70+) si jede svůj styl učení a lá rok 1980, přípravy si nedělá, dává poznámky, libuje si v pětkách, leze řídovi kamsi a má o patnáct kolíků víc. Myslím, že mladým toto hodně vadí, proto bývá někdy ve sborovnách dusno. A staří si ještě dovolují na mladé: Počkej za pár let tě ten elán přejde. Toto téma je tabuizované, proto vítám aktivity Roberta Čapka, který tato témata otevírá. A členové z rádoby pedag. komor otevírají nevěřícně pusy.

BP řekl(a)...
4. srpna 2020 16:18  

Můžete jít učit na soukromou školu, tam se nejede podle tabulek. Staří i mladí mají všichni stejně, nebo mladí dostanou o trochu víc práce a k tomu také o trochu více peněz.
Nemusíte zůstávat na státních školách, kde se Vám to nelíbí. Mluvit začnete jinak, až budete mít 50+ a budete mít stále jako začátečník.

Unknown řekl(a)...
4. srpna 2020 20:58  

Unknown 1

4. srpna 2020 15:46

Generalizujete. Sám víte, že to tak funguje jen na některých školách. Dnes se tento typ škol rychle zmenšuje. Všude kolem sebe vidím nyní mladé, aktivní, schopné ekonomy s učitelským nadšením, tedy velmi schopné ředitele. Naopak se setkávám se školiteli různého druhu a barev, kteří ustrnuli v pravěku. Mnohdy propagují ve školství ultralevicové zkratkovité názory, což není pro školené kantory přínosem.