Bořivoj Brdička: Jak vypadá na kompetence orientovaná výuka?

pondělí 20. ledna 2020 ·

Dnes často skloňovaným trendem (včetně naší Strategie 2030+) je výuka orientovaná na kompetence. O výsledcích The Canopy projektu v tomto směru informuje hlavní autorka výzkumné zprávy [1], vědecká pracovnice Christensen Institute Chelsea Waite. Její hlavní zjištění by pro nás mohla být poučná.



Chelsea Waite (twitter.com)
Na rozdíl od personalizace existuje u výuky orientované na kompetence mnohem větší konsenzus o tom, co to znamená. Chelsea pracuje se sedmibodovou definicí projektu CompetencyWorks vedeného iNACOL (nově Aurora Institute): 

1. Žáci jsou soustavně vedeni k tomu, aby dělali důležitá rozhodnutí ohledně svého učení – co se budou učit, jak budou aplikovat a demonstrovat výsledky.

2. Hodnocení je smysluplná, pozitivní a posilující zkušenost žáků s učením, jež přináší včasné, relevantní a motivující důkazy.

3. Žáci dostávají včasnou a diferencovanou podporu podle svých individuálních vzdělávacích potřeb.

4. Žáci postupují na základě důkazů o mistrovství, nikoli v závislosti na době ve škole strávené.

5. Žáci se aktivně učí různými způsoby a různou rychlostí.

6. Strategie k zajištění rovnosti všech žáků jsou zakořeněny v kultuře i ve struktuře a pedagogice škol včetně celých vzdělávacích systémů.

7. Očekávané výsledky učení (znalosti, dovednosti) jsou jasně definované, transparentní, měřitelné a přenositelné.


Celý text naleznete zde

2 komentářů:

E.Kocourek řekl(a)...
20. ledna 2020 v 10:00  

Dnes často skloňovaným trendem (včetně naší Strategie 2030+)

Odhaduji, že časté skloňování bude jediný výsledek páně Brdičkovy Strategie 2030+. ////

5. Žáci se aktivně učí různými způsoby

... avšak všichni se učí přesně stejným stylem, měl by dodat zasloužilý popírač stylů učení p.Brdička. ////

Milan Keršláger řekl(a)...
20. ledna 2020 v 16:47  

Hodnocení je přímém rozporu se zjištěním výzkumu pana Lukáše Bůžka o jeho nevhodnosti a škodlivosti.

Pokud budou žáci postupovat na základě mistrovství, budeme mít vícerychlostní školy/třídy/skupiny, což znamená selekci a to je v rozporu se snahou o inkluzi po Česku nebo rušením víceletých gymnázií (dtto za menší peníze).

Obávám se, že nelze zajistit, že "Očekávané výsledky učení (znalosti, dovednosti) jsou jasně definované, transparentní, měřitelné a přenositelné." Leda bychom testovali všechny, furt a všude, jako se to děje v těch opěvovaných zahraničních školách. Jenže test měří jen specifické a úzké schopnosti :-( [které se v běžném životě většinou k ničemu nehodí]