Ludvík Eger: Mediální výchova a sociální média (2. část)

úterý 22. října 2019 ·

Celosvětová studie Trust Barometer Global Report je realizovaná již 20 let. Pro nás jsou zajímavá data z posledního šetření, kde v úvodu najdeme data k důvěře v neziskové organizace (NGOs), podnikovou sféru (Business), vládu (Government) a média (Media). Zajímavé je sledovat i rozdíl ve vnímání důvěry mezi populací obecně a mezi informovanou veřejností (sem výzkum řadí lidi ve věku 25–64 let s vysokoškolským vzděláním a vyšším příjmem, zařazuje 25 % z populace).



Aktivita: Diskutujte, proč asi lidé zařazení do kategorie „informovaná veřejnost“ mají ve všech položkách vyšší míru důvěry? Čím ji mohou získávat?

Na s. 20 studie ukazuje procenta lidí, kteří důvěřují ve zdroje. Pro EU je to 59 % u vyhledávání (Search), 60 % u tradičních médií (Traditional media), ale jen 34 % u sociálních sítí (Social media). Přitom velmi podobné výstupy jsou i pro Spojené státy (U.S.) a Kanadu (Canada).

Dle tohoto výzkumu má 73 % lidí obavy z toho, že chybné či zmanipulované informace mohou být použity jako zbraň (ve studii z roku 2018 najdete infografiku a údaj, že je to celosvětově 7 lidí z 10). 

V případě hlubšího zájmu získáte ve studii z roku 2019 data k problematice důvěry na pracovišti nebo důvěry v různých sektorech podnikání atd.

D alším zajímavým zdrojem k této problematice je: Reuters Institute, Digital News Report 2018.

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-06/DNR_2019_FINAL_0.pdf

Zde jsou k naší problematice uvedena data pro jednotlivé země a v tomto výzkumu je zařazena i Česká republika. V úvodu je uvedena informace, že penetrace internetem je v ČR 88 %.

Velmi zajímavé je tvrzení již z úvodního přehledu:

„Letošní zpráva přichází na pozadí rostoucího populismu, politické a ekonomické nestability, spolu s intenzivnějšími obavami o vliv obřích technologických společností a jejich dopad na společnost jako takovou.“… Nakonec je položena otázka: „Jak zajistit vyvážené zpravodajství v digitálním věku?“

 V rozsáhlé publikaci je vhodné podívat se na trendy, my se ale nyní podíváme jen na ČR (viz s. 78–79) a vybereme:

Lidé nejčastěji získávají informace v online prostředí (internet včetně sociálních médií), následuje televize, poté samostatně vyčleněná sociální média a tisk. Povšimněte si, že využívání všech médií jako zdrojů pro zprávy (internet, televize i tisk) kromě sociálních médií od roku 2015 klesá.

Aktivita: Diskutujte, online a sociální média jsou významným zdrojem informací zejména pro mladší generace, jak to tedy jde dohromady s tím, že důvěra v sociální média (viz i Edelman, 2019) je velmi nízká?


Celý text naleznete zde
První část naleznete zde

0 komentářů: