Robert Plaga: Řada rodičů přistupuje ke školství jako k nákupu nějaké služby

pátek 19. července 2019 ·

„Škola má velký vliv na rozvoj osobnosti každého žáka. Jen mně přijde, že jsme jako společnost rezignovali na roli rodiny. Souvisí to jistě i s poklesem prestiže učitelů, ale řada rodičů přistupuje ke škole jako k nákupu nějaké služby. Přece nejde celou důležitou socializační roli jen házet na školu. Je to i na rodině,“ říká v Interview Plus ministr školství Robert Plaga. V rozhovoru ministr mluví také o povinné maturitě z matematiky nebo revizi RVP a nedostatku učitelů.


Robert Plaga (msmt.cz)
K nejčastějším steskům kantorů patří přetížené osnovy, kdy vlastně nikdo pořádně neví, co má učit. „Revize rámcových vzdělávacích programů, na které pracujeme,... ukazuje, že osnovy opravdu mají hodně vzdělávacích cílů a tak je chceme provzdušnit. Musí to ale udělat odborné týmy a ne já. Až to udělají, budeme mít jasně vydefinovaný profil absolventa.“

Výuka ve školách by se měla změnit, ale podle ministra nestojí všechno jen na jeho ministerstvu nebo na státu jako takovém. „Dnes hodně jdeme po předmětech, já neříkám, že bychom tuto cestu měli zcela opustit, ale provázanost humanitních nebo přírodovědných oborů není na ministrovi, ale na konkrétní škole. Moc se to neví, ale autonomie našich škol je poměrně vysoká, co ale chybí, je podpora z centra.“

Je tak prý hodně na škole a jeho učitelském sboru v čele s ředitelem, jak propojí jednotlivé předměty, a nic prý nebrání tomu, aby se třeba nějaká hodina zeměpisu učila v cizím jazyce nebo se předměty spojily nad nějakým projektem. „Úkolem státu je odbřemenit rámcové vzdělávací programy s tím, že ale určíme nějaké těžiště.“


Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde

6 komentářů:

laimes řekl(a)...
19. července 2019 8:26  

rodičové požadují po státu službu zadarmo a stát to všechno platí,takhle to ale nikde nefunguje,jsou školy státní,zřizované,provozované,financové státem podle jednotných pravidel a musí být školy soukromé ,kde si rodiče vyberou školu dle svého přání a finančních možností,pro stát je to výhodné neb ušetří spousty peněz

laimes řekl(a)...
19. července 2019 8:47  

www.youtube.com/watch?v=DsIsgw_EcNw

Milan Keršláger řekl(a)...
19. července 2019 10:38  

Škola služba je. Společenská (politická) objednávka ale navaluje na školy další povinnosti a tím zmíněné požadavky legitimizuje (integrace, socializace, vzdělávání, příprava na další stupeň, testování, společenská výchova, [ochrana] životní prostředí atd.) a to vše za podmínky, že to bude stát méně peněz, než by mělo.

Nowak řekl(a)...
19. července 2019 12:25  

Škola je služba, ale ne služba, kterou si objednává jednotlivý rodič. Není to jako, když si domů pozveme úklidovou firmu a řeknem, co od ní chceme. To, že to rodiče vidí jako službu, kterou si právě oni jako jednotlivci objednali, je naučili někteří pomýlení pravicoví politici.

mirek vaněk řekl(a)...
19. července 2019 13:06  

"Revize rámcových vzdělávacích programů, na které pracujeme,... ukazuje, že osnovy opravdu mají hodně vzdělávacích cílů a tak je chceme provzdušnit. "

Jakpak na to pan ministr přišel. Viděl jejich obsah? Uvědomuje si, že současné RVP obsahují zlomek učiva z dřívějších osnov. A to na to na ZŠ bylo 8 let a teď je 9.
Takže chytré řeči o efektivitě vzdělávání, stejně tak jako o finském školství, jsou příznakem absolutní neznalosti situace.

Co se změnilo je spousta frází a pseudokompetencí, které nikdo nekontroluje a ani nečte. Pokud provzdušnění půjde tímto směrem, pak panu ministrovi zatleskám. Pokud obecné kompetence bude někdo schopen měřitelné konkretizovat, pak se rozsah opravdu provzdušní a smrskne. A zjistí se, že rozsah učiva je ten nejmenší problém.

Problém je v motivaci dětí a rodičů. Dřív děti i rodiče věděli, že se musí učit, aby něčeho dosáhli. Dnes všichni ví(až na pár vzdělaných rodičů a jejich dětí) a jsou médii a politiky přesvědčováni, že se učit nemusí. Že je to učitel, který musí zajistit, aby něco uměli. A podle toho to vypadá.

tyrjir řekl(a)...
19. července 2019 13:21  

FAUST Z KARMELITSKÉ?

Habe nun, ach! Philosophie,
Juristerei und Medizin,
Und leider auch Theologie
Durchaus studiert, mit heißem Bemühn.
Da steh' ich nun, ich armer Tor,
Und bin so klug als wie zuvor!


http://www.gedichte.vu/?faust_monolog.html

Prostudoval jsem filosofii,
právo a školní medicínu
A bohužel také aktivistickou teologii
Skrz naskrz se zápalem a léta už z valachovské Karmelitské školství kynu.
A teď stojím tu, já ubohý bloud,
Co zjistil a dělal jsem připomíná mi troud.

Obávám se, že páně ministrovy monology mají někdy poněkud faustovský charakter. Zplanýrováním MŠMT a úpisem jeho duše strategicky aktivistickým diskusím bez zřetelnější účasti těch, kterých se to především týká, pan ministr, myslim, asi školství nezachrání.

Kdo chce bourat králíkárnu, měl by mít plán, peníze a (spolu)pracovníky třeba na kurník. Když to nemá, zbude po něm možná hromada prken nebo planina, nad kterou se bude teprv potom diskutovat. Nestálo by za to z dosud funkční králíkárny alespoň vymést bobky a opravit panty u dvířek, jimiž králíci utíkají (udělat třeba Revizi RVP)? Nemám nic proti konstruktivismu, ale bez věcí znalých konstruktérů to asi nepůjde.

Viz např.

PŘENOSITELNÁ KOMPETENČNÍ PŘIZPŮSOBIVOST (NA)SERVÍROVANÁ Z MŠMT ČR?
http://www.ceskaskola.cz/2019/07/robert-plaga-cely-system-vyuky-by-se.html

http://www.ceskaskola.cz/2019/07/scio-kraje-budou-moci-omezovat-vznik.html

JSOU SOUČASNÉ MŠMT A SOUČASNÁ VLÁDA SCHOPNY A OCHOTNY ŘÁDNĚ ŘEŠIT PROBLÉMY ŠKOLSTVÍ?
http://www.ceskaskola.cz/2019/07/michal-komarek-ministerstvo-si-dva-roky.html

J, Týř