V decentralizaci řízení jsme na prvním místě ze zemí OECD. Přináší nám to však spíš problémy než zisky.

pátek 10. května 2019 ·

Způsob řízení vzdělávacího systému od devadesátých let minulého století vykazuje kontinuální rysy rozvolňování, ztráty nástrojů a schopnosti ministerstva školství systém řídit. Česká republika se vyznačuje nejvyšší mírou decentralizace ze zemí OECD. Podstatnými momenty v této změně bylo zrušení okresních úřadů a s nimi okresních školských úřadu, vznik krajského uspořádání (2000) a přechod škol k vlastní právní subjektivitě (2003), přičemž do gesce krajů patří i řízení a financování školství. Nadační fond Eduzměna, publikuje poslední část studie, ve které mapuje aktuální situaci v českém školství.

Každoročně chybí v rozpočtu školství 50 miliard Kč oproti průměru v zemích OECD. Proto je úroveň školy silně závislá na tom, do kterých škol a jakým způsobem kraje peníze posílají. Jsme svědky faktického vzniku čtrnácti různých školských systémů na úrovni krajů. V krajských zastupitelstvech ale mají silné slovo zástupci místních firem a do krajských školských koncepcí velmi přímočaře promítají své aktuální zájmy. To je další příčinou vzniku rozdílů a nerovností, tentokrát na regionálním základě.

Problematická je nízká kvalifikace zastupitelstev menších obcí, která rozhodují například o výběru ředitelů. To je velmi problematické, pokud 60 % základních škol nemá zřizovatele kvalifikovaného ve vzdělávání. Starostky a starostové menších obcí obvykle nemají o pedagogických trendech a jejich proměnách žádnou představu, proto řeší jen technický stav škol. Pokud investují, pak do infrastruktury škol, nikoli do lidí a jejich profesní podpory.


Další informace naleznete zde

1 komentářů:

laimes řekl(a)...
10. května 2019 v 7:08  

1/jest potřeba zlikvidovat současný chaos a vrátit u státních škol vertikálu řízení : mšmt - regionální (okresní) úřad-škola
2/financování na hodinu a m2
3/inspekce pod škol úřady