První rok inkluze: Více papírování, zbytečné pomůcky. Přibylo asistentů a přístup k dětem se zlepšil

čtvrtek 19. října 2017 ·

Česká školní inspekce potvrdila největší bolest, kterou školy v souvislosti s novými pravidly pro začleňování handicapovaných žáků popisovaly – neúměrně přibylo papírování. S komplikovanými pravidly souvisí také chyby, které školy podle zprávy dělaly. Novou tematickou zprávu ČŠI rozebírají i Hospodářské noviny.


Školám činilo problém například jedno ze základních podpůrných opatření – vypracování plánu pedagogické podpory. Tedy stanovit, jakými metodami s dítětem s konkrétním problémem pracovat, jak mu přizpůsobit výuku. "Některé školy vůbec neporozuměly jeho smyslu. Teprve se s nimi učily pracovat, ne vždy správně a ne pokaždé také vyhodnocovaly účinnost přijatých opatření," říká inspekční zpráva.

  Cílem ministerstva školství bylo, aby se dětem dostalo pomoci i v běžných školách a mohl se tak snížit počet speciálních škol a tříd, ve kterých se děti vzdělávají odděleně. To se podařilo. "V základním vzdělávání se snížil podíl speciálních škol o jeden procentní bod. K poklesu docházelo i v minulých letech, oproti školnímu roku 2015/2016 je však změna nejvýraznější," míní inspekce.

Školy pochválila také za to, že se více snažily přistupovat k žákům individuálně. "Individuální přístup k dětem jsme zaznamenali na čtyřech pětinách navštívených škol, což je oproti minulému školnímu roku nárůst o 12 procent," říká zpráva. Nepřijatelný přístup k dětem, nerespektující přístup, komunikační chyby či chybně vystavenou výuku zaznamenali inspektoři pouze naprosto okrajově.

Celý text naleznete zde

0 komentářů: