Anketa České školy: Potřebují učitelé profesní komoru? Jiří Zajíček: Komunikace mezi učiteli a MŠMT by dosáhla jiné roviny

pátek 3. února 2017 ·

Řada učitelů v diskusích opakovaně připomíná neexistenci skutečně reprezentativní učitelské profesní komory jako jeden z velkých problémů pro české školství.
Česká škola se proto na učitele, ale například i na ministerstvo školství obrátila s několika otázkami: 1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla? 2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role? 3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém? (Tato doplňující otázka vyplynula z odpovědi Jiřího Zajíčka)
Přinášíme odpovědi předsedy Unie školských asociací ČR – CZESHA a ředitele střední školy Jiřího Zajíčka.

Jiří Zajíček

Jiří Zajíček (linkedin.com)
Nejsem schopný říci, proč profesní komora nevznikla. Musím se přiznat, že ani nevím, že by se o to někdy někdo reálně pokusil. Otázkou ale je, zda by takováto komora vzniknout měla a co by to přineslo do vzdělávacího systému.

Především by bylo nutné ji vymezit v právní rovině a nastavit tomu i prostředí. V tuto chvíli se ale obávám, že k tomu není vhodná situace. Je pravda, že komunikace mezi MŠMT a učiteli by dosáhla zcela jiné roviny, ale v situaci, kdy máme nedostatek učitelů si dost dobře nedokáži představit učitelskou profesní komoru s povinným členstvím. Ředitelé škol už za stávajícího stavu mají velké problémy zajistit plně aprobovanou výuku. Pokud by zde ještě vznikl požadavek na členství učitelů v profesní komoře a případně bylo členství povinné pro výkon této profese, byla by situace ještě složitější.

Již zákon o pedagogických pracovnících, který jasně definuje kvalifikační požadavky na učitele působí u některých aprobací značné problémy. Např. učitelé informatiky a jazykáři (především angličtináři) jsou naprosto nedostatkovými profesemi. Další zpřísnění plynoucí z povinného členství v profesní komoře y situaci jen zkomplikovalo.

Jsou i další nedostatkové aprobace, jako je matematika, fyzika, chemie. Pokud se nezvýší prestiž učitelského povolání, situace se nezlepší a podle mého názoru nemá smysl za těchto okolností o vzniku profesní komory zatím uvažovat.

12 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
3. února 2017 v 9:37  

Kdyby byly ostatní asociace a odbory co k čemu, nevznikla by ani tahle otázka o potřebnosti profesní komory učitelů.

Janek Wagner řekl(a)...
3. února 2017 v 10:06  

Unii CZESHA, tedy unii asociací především ředitelů škol (navíc s převahou středních odborných), aktuální stav vyhovuje. Mají prakticky vedle s ČSSD kolaborujících odborů nejsilnější pozici. Asociace ředitelů gymnázií z Unie CZESHA vystoupila a Unie CZESHA již není členem mezinárodní organizace ESHA.

Radek Sárközi řekl(a)...
3. února 2017 v 13:15  

Zkusím jednu praktickou otázku: Kolik byste byli ochotni platit ročně ze svého platu jako příspěvek pro fungování pedagogické komory? Lékaři si platí 2.000 Kč, lékárníci 3.000 Kč. http://www.lkcr.cz/clenske-prispevky-423.html

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
3. února 2017 v 15:00  

Pane kolego, než odpovím, můžete příspěvek lékařů a lékárníků přepočítat na % ročního příjmu? Dík.

Simona CARCY řekl(a)...
3. února 2017 v 15:12  

Ajta! Že by vznikl třeba Učitelský odborový klub? Proboha!

RP řekl(a)...
3. února 2017 v 15:15  

pokud budeme mít slibovaných 45000, tak 2000 je kolik % (dobrá otázka do přijímacích testů)...
na SŠ....

Radek Sárközi řekl(a)...
3. února 2017 v 16:01  

Zkusím to odhadnout - lékaři platí půl procenta z čisté mzdy, lékárníci skoro jedno procento. Jaký by byl váš příspěvek, kdyby bylo členství v pedagogické komoře nepovinné?

Radek Sárközi řekl(a)...
3. února 2017 v 16:16  

Jinak členský příspěvek odborů (ČMOS PŠ) je aktuálně 130 až 145 Kč měsíčně dle platové třídy.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
3. února 2017 v 20:49  

Půl procenta. Ale za co? Odboráři mě chtěli jednou podplatit nějakou vstupenkou do wellnesu.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2017 v 8:55  

Nezdá se vám, že diskutovat v tuto chvíli výši příspěvku je jen zaručená cesta k tomu, celé téma dehonestovat? To by měl být až ten poslední krok. Klíčové určitě bude legislativní zakotvení naší profesní komory a její zákonné i jinak delegované kompetence.

Josef Soukal řekl(a)...
6. února 2017 v 9:20  

Zdeňku, to je myslím dost nespravedlivé. Je otázka, jak by to dnes s učiteli bylo, kdyby se odbory rozpadly. Možná bychom chodili o žebrácké holi jako kolegové na Slovensku.

Jana Harazimová řekl(a)...
8. února 2017 v 8:12  

Promiňte, že se vám do těch ekonomických tahanic pletu, ale je vidět, že jste asi nikdy v žádných sdruženích, kromě odborů, nebyli. I kdybychom platili 2000 Kč ročně. Kolik platíte za telefon? Například Komora autorizovaných inženýrů a techniků nebo Dobrovolní hasiči mají jako sdružení pro své členy smlouvu na zvýhodněné ceny neomezeného volání. Myslím, že je to 250 Kč. Kolik ušetříte? Když už chcete zkoušet z matematiky, tak se na možnosti profesních sdružení musíte podívat trochu šíře. Ne jen matematicky, ale ekonomicky. Protože jako vedlejší produkt komory můžete získat různé výhody díky síle členské základny.