Přečtěte si: Školská reforma ve Finsku: méně oborů, více vědění

pondělí 1. června 2015 ·

Od zavedení testování PISA platí Finsko za školskou laboratoř světa. Nyní zkoušejí reformátoři něco nového: méně předmětové výuky, více zprostředkování kompetencí. Žáci dokonce mohou promlouvat i do známkování.

Každá zpráva o finském školském systému je pozorně sledována i v jiných zemích. Tentokrát se nejedná o výsledky v nejnovějším testování PISA, ale o zásadní reformu, která vstoupí v platnost letos v srpnu. Vize pedagogů: dále ztenčit hranice mezi jednotlivými předměty a naučit žáky pracovat samostatněji. Teze o vlastní zodpovědnosti nezní nijak zvlášť převratně, ale pokud se bude důsledně dodržovat, mnohé se změní. Ve středu zájmu nemá již stát obsah, ale žáci si mají vypracovat spíše širokou paletu schopností. „Život není jen matematika, fyzika a další předměty, ale skládá se z vyšších celků“, říká jeden z autorů reformy.

Zdroj: Schulreform in Finnland: weniger Fächer, mehr Wissen, Der Spiegel, 30. 4. 2015

Převzato z Přehledu zahraničních aktualit ČŠI

1 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. června 2015 v 12:54  

naučit žáky pracovat samostatněji

A to jednotlivě nebo ve skupinách? Jsem pro návrat k osvědčeným postupům.

více zprostředkování kompetencí.

To tu přece máme už leta, ale tlačí se na nás ty standardy!

Žáci dokonce mohou promlouvat i do známkování.

Také bychom měli k promlouvání přejít od odvěké intervence.
(viz intervence = zásah, zákrok v něčí prospěch, přímluva)