Ramil Šambazov: Význam infografiky ve výuce

čtvrtek 28. května 2015 ·

Článek zdůvodňuje využití infografiky ve výuce, popisuje ji a na příkladech ukazuje, jak ji aplikovat.


Infografika je vizuální reprezentace informace, která zvyšuje potenciál žáků pochopit látku a přidává přehlednost.

Jako lidé používáme naše smysly paralelně a zpracováváme informace přicházející prostřednictvím různých komunikačních kanálů ve stejnou dobu. Podle R. Mayera jsou žáci „díky procesu vytváření spojení mezi slovy a obrázky schopni dospět k hlubšímu porozumění“ ([1], str. 4). Tato myšlenka je ústředním bodem teorie výuky využívající vizuální reprezentaci informace.

Informační grafika nebo "infografika" je tu již dost dlouho. Za první známý příklad je v historii infografiky uváděn diagram od Florence Nightingale z roku 1857 (viz obrázek). Infografiky od té doby existovaly v mnoha různých podobách, ale v posledních několika letech, možná též díky nástupu technologií a síťové generace, jejich význam roste. Infografiky jsou všude. Můžeme je spatřit na internetu, v televizním vysílání, v knihách a odborných časopisech. Studenti denně prohlížejí a sdílejí infografiky na sociálních sítích.

Diagram Florence Nightingale z roku 1857

Typy infografik

Kathy Schrock, jejíž blogový příspěvek [2] byl pro tuto práci inspirací, rozlišuje tyto typy infografik:
  • Statistická - obsahuje shrnutí nebo přehled údajů;
  • Procesní infografika - demonstruje lineární nebo větvený proces;
  • Časová osa - ukazuje průběh dané problematiky v čase;
  • Informační - leták s klíčovými údaji;
  • Infografika založená na výzkumu - vyjadřuje výsledky;
  • Interaktivní infografika - umožňuje uživateli obsah ovládat;
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

0 komentářů: