Přečtěte si: Horizon Report Higher Education Edition 2015

pondělí 23. února 2015 ·

Výzkumná společnost New Media Consortium s podporou iniciativy EDUCAUSE zveřejnila už třinácté vydání každoroční zprávy Horizon Report Higher Education Edition věnované trendům ve využití technologií v terciárním vzdělávání. Stejně jako v uplynulých letech přináší zpráva šest trendů, šest možných problémů a šest nově vznikajících technologií, které zasáhnou do podoby a vývoje postsekundárního vzdělávání v příštích pěti letech.


Mezi trendy, které ovlivní vysokoškolské vzdělávání v nejbližších dvou letech, patří: 1. zvyšující se využívání kombinovaných forem výuky, a 2. přetváření prostorů k učení. Ve střednědobém výhledu tří až čtyř let je uváděno: 3. růst důrazu na měření učení, a 4. šíření volně přístupných vzdělávacích zdrojů. V dlouhodobém výhledu pěti a více let je očekáváno: 5. posílení kultury změn a inovací, a 6. nárůst kolaborace napříč institucemi.

Překážky na cestě k lepšímu využití technologií a výzvy s tím spojené jsou rozdělené do tří kategorií: 1. překážky, které známe a víme, jak je překonat: a) propojení formálního a informálního učení a b) zvyšování digitální gramotnosti, 2. překážky, které umíme definovat, ale jejich řešení je obtížné a dosud nejasné: a) personalizace učení a b) učení komplexnímu myšlení, 3. překážky zapeklité (wicked), které lze obtížně definovat, natož řešit: a) koexistence soutěžících modelů vzdělávání a b) odměňování (nejen finanční) za vyučování.

Skupina autorů rovněž označila technologie, jejichž využívání v terciárním vzdělávání podpoří rozvoj inovací a změn: v horizontu 1 až 2 let se do hlavního proudu dostanou: 1. model BYOD (přineste si vlastní zařízení), 2. převrácená třída, v horizontu 2 až 3 let: 3. tvůrčí dílny, 4. nositelná technologie, ve výhledu 4 až 5 let: 5. adaptivní výukové technologie, 6. internet věcí.

Zdroj: New Media Consortium



Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

0 komentářů: