Když jsem si přečetl v MF dnes úmysly ministra Chládka, nevěřil jsem svým očím. Tvrdé přijímací zkoušky prověří za jeden půlden schopnosti uchazečů o studium na střední škole a ti dostanou buď zelenou nebo se vydají shánět učňák. Ušetří se tím peníze a stát nebude platit ty, kteří na střední školu evidentně nemají. Tato věc je nesmyslná hned z několika důvodů.
Za prvé, při dnes používaných vyspělých technologiích se požadavky na úrovně vzdělávání velmi vyrovnávají. Soustružník, pracující na soustruhu řízeném počítačem musí být polovičním IT specialistou a možná programátorem, stejně tak jako automechanik, který se bez složitých diagnostických systémů neobejde. Těžební harvestorové stroje v lesním hospodářství naopak běžně řídí vysokoškoláci. Na co se kdo hodí však nemůže rozhodnout jeden povedený nebo také zpackaný test z českého jazyka a matematiky. Je to stejně objektivní, jako když v minulosti rozhodovali komunističtí tajemníci, kdo ze vsi nebo z ulice se na kterou školu hodí či ne.
A za druhé, každý test je do značné míry psychickou zátěží, kterou někdo snáší lépe a někdo hůře. Sám zkouším každý semestr mnoho studentů a znám případy, kdy student ze sebe nemůže dostat slovo. Když nevyhrotím situaci a uklidním jej, předvede výborné znalosti. To není nic výjimečného. Přijímací zkoušky musí vyloučit největší excesy, ale hlavní selekce musí probíhat v průběhu 1. ročníku, kde je bezpočet příležitostí k posouzení, zda student na školu patří, či nikoliv.
To by však bylo třeba změnit způsob financování školství, kde školy dostávají peníze podle počtu studentů a každý ředitel si tak logicky drží každého studenta až do hořkých maturitních konců. Jenže tohle změnit je složité a dá to fůru práce, tak pan ministr přišel na jednodušší řešení - prostě tam pustíme méně lidí, ušetříme peníze a ještě naplníme učňáky. Plán bude splněn a překročen, čest práci! Tak nějak se pan ministr zdravil se spolužáky na Vojenské politické akademii Klementa Gottwalda v Bratislavě, jejímž je absolventem. A jak vidno, je to vzdělání, které strategii a reformám českého školství evidentně neprospívá. Doplatí na ni děti či vnuci každého z nás a pokud bych zasedal v Senátu, bude mi ctí těmto nesmyslům bránit.
Jiří Oliva: Nehodíš se sem, soudruhu!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
4 komentářů:
a pokud bych zasedal v Senátu, ...
Nebylo nutné psát celý článek. Stačilo jen tu poslední větu.
Je to nesmysl, od ledna se nebude v devátých třídách dělat nic jiného, než testy.
Od ledna se nebude v devátých třídách dělat nic jiného než testy, zatímco dnes ...
Cituji: "Přijímací zkoušky musí vyloučit největší excesy"
Takže, pane Olivo, s Chládkem vpodstatě souhlasíte. Vždyť i on mluví o nějakém nepodkročitelném minimu.
Okomentovat