Přečtěte si: Opakování ročníku ve škole z důvodu špatného prospěchu

úterý 7. října 2014 ·

Zpravodaj PISA in Focus 43 se zabývá otázkou opakování ročníku ve škole z důvodu špatného prospěchu. Opakování ročníku se v různých systémech uplatňuje různě, řada výzkumů však ukazuje, že opakování ročníku není efektivním řešením toho, že žák nezvládá učivo. Další rok studia vyžaduje další finance, žáci opakující ročník častěji nedokončí školu nebo stráví více let ve vzdělávacím systému a nezapojí se do práce.


Opakování ročníku na prvním stupni sníží až o 60 % pravděpodobnost, že žák dokončí střední školu. V zemích OECD opakoval ročník alespoň jednou před dosažením 15 let každý osmý žák, u žáků ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí to však byl každý pátý. I u žáků s obdobnými vzdělávacími výsledky je pravděpodobnost opakování ročníku jeden a půlkrát vyšší v případě žáků ze sociálně a ekonomicky znevýhodněných rodin. Efektivnější je věnovat žákům, kterým hrozí propadnutí, více pozornosti a času, případně přizpůsobit výuku jejich možnostem.

Zdroj: OECD



Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

3 komentářů:

Charlie řekl(a)...
7. října 2014 v 12:24  

Efektivnější je věnovat žákům, kterým hrozí propadnutí, více pozornosti a času, případně přizpůsobit výuku jejich možnostem.

1. Kdo se po dobu, kdy se učitel věnuje propadajícím, bude věnovat těm ostatním?
2. Kdo zaplatí učitelům případné doučovací aktivity po ukončení řádného vyučování?
3. Jak bude výuka přizpůsobena možnostem těch, kteří se připravují doma s rodiči, jsou pilní a svědomití, nebo jen mají dostatek talentu.

Každý asi chce pro svoje dítě to nejlepší, ale pokud se začne tempo a možnosti výuky přizpůsobovat podprůměrným, budu nucen pro svoje dítě hledat jinou školu, možná pejorativně zvanou elitářskou.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
7. října 2014 v 13:20  

To jsou zase blaboly.

Eva Adamová řekl(a)...
7. října 2014 v 17:53  

"Opakování ročníku na prvním stupni sníží až o 60 % pravděpodobnost, že žák dokončí střední školu."

Ale no tak! Takže podle logiky autora těchto blábolů, je propadnutí na 1. stupni příčinou toho, že žáci nedokončí SŠ. A není to náhodou tak, že propadnutí na 1. stupni a nedokončení SŠ jsou následky, jejichž příčina je zcela jednoduchá: mentální nedostatečnost žáků?