„Rodiče jsou často bezradní. Individuální studijní plány jsou spíš byrokratickým cvičením. Vzniká a zaniká řada iniciativ. Některé jsou financovány z evropských peněz, které často končí u expertů na talent,“ říká Martin Herman, který se v Česku snaží prosadit americký systém podpory talentovaných.
Z rozhovoru Bohumila J. Studýnky s Martinem Hermanem v ČeskáPozice.cz vybíráme:
ČESKÁ POZICE: Proč podporovat talentované? Nemohou si pomoci sami?
HERMAN: To slyším od okamžiku, co jsem s projektem pro talenty začal. Nadání a talent jsou předpokladem. Bez motivace a tvrdé práce to ani vysoce talentovaný člověk daleko nedotáhne. Tradiční rovnostářský systém vzdělání pro poddané od dob císařovny Marie Terezie má obrovskou setrvačnost, podlamuje sebedůvěru a schopnost kriticky myslet. Hodil se v dobách monarchie, německé okupace a komunistické totality. Já jsem jej zažil. Bylo to něco, co jsem musel – nevzpomínám si, že bych se kdy do školy těšil. Slyším to od mnoha studentů i dnes.
Mladí lidé potřebují systém, který by jim pomohl jejich talent lépe využít. To je úkol nás všech, kteří mají životní zkušenosti a vliv. Měření sil v tvrdé mezinárodní konkurenci je nutné pro výchovu osobností, které budou rozhodujícím faktorem konkurenceschopnosti a životní úrovně České republiky. Jedině ti dostanou Česko mezi světovou elitu, jako je tomu třeba v tenise.
Přečtěte si: Podpora mladých talentů: Proč vymýšlet vymyšlené?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
1 komentářů:
vzdělání pro poddané od dob císařovny Marie Terezie
Kdepak asi je ta pomyslná hranice mezi 'rovnostářským' a 'rovným' přístupem ke vzdělání.
Ty, ty, ty
nepatříš do elity.
Jsem ekonom, nikoli pedagog.
Aja jaja jaj!
Tak ještě něco pro naše sociálně vyloučené dětičky.
Okomentovat