Jaké jsou internetové děti 1: Co si odnesou z hodin informatiky?

úterý 25. března 2014 ·

Umět pracovat s počítačem a internetem je dnes skoro tak důležité jako umět si zavázat tkaničky nebo mrskat malou násobilku. Jak reagují na technologický pokrok školní osnovy? Načerpají žáci ve škole dostatek dovedností, aby ve světě webů a zavináčů netápali? To vyzvídali v Seznam.cz od 203 učitelů informatiky a 3549 žáků 5. až 9. tříd v rámci projektu Jaké jsou internetové děti.

Ve škole na internet?

Ani v jediné škole nechybí počítačová učebna s připojením k internetu. Téměř v polovině škol na­jdeme počítač s internetem také v běžných třídách a v knihovně. V některých dokonce i na chodbě.
Přístup k počítačům je ale často limitovaný.
Skutečně neomezený přístup k internetu – který ukrátí chvíli třeba i o přestávkách či pauzách na oběd – mají žáci ve třetině škol.

Kdy se ve škole děti učí s počítačem?

Povinná výuka informatiky je samozřejmostí v 5. a 6. třídách základních škol. Ve třetině škol use­dají žáčci za monitory už ve třídě čtvrté. Děti se tak začínají systematicky věnovat práci s počítačem zhruba od svých 10 let.
Povinně má výpočetní techniku i 63 % sedmáků a polovina osmáků a deváťáků. Alespoň volitelně pak informatiku vyučuje většina škol od 5. třídy až do konce povinné školní docházky.

Co se učí?

Na ocet nezůstávají ani počítačové hry. Do svých hodin je zařazuje téměř polovina kantorů. Všichni ale jedním dechem dodávají, že děti už v této oblasti není příliš co učit.
Stejně tak seznámení s internetem si většina žáků odbyde ještě před příchodem do školy.

Kolik si toho odnášejí z hodin informatiky?

Přestože některé základní aktivity na internetu dovedou i bez učitelova výkladu, hodnotí žáci hodiny informatiky jako důležitý zdroj informací. Obzvlášť v prvním roce výuky.
Ale ani v dalších letech není výuka informatiky nošením dříví do lesa. Pouze 14 % deváťáků tvrdí, že většinu probírané látky už zná. Naopak většina se naučí něco nového, a 20 % se nových věcí dozví dokonce spoustu.


1 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. března 2014 v 22:32  

Přemítám, do které kategorie zařadit tyto informace, vycházím-li z převědčení, že Česká škola je přece jen seriozní informační server. Už jen ta první věta: 'Umět pracovat s počítačem a internetem je dnes skoro tak důležité jako umět si zavázat tkaničky...'
Jak je to s věrohodností a použitelností uvedených dat z hlediska zpovídaného vzorku žáků?
Už při zběžném zhlédnutí mne zaujal graf 'výuky informatiky'. 140 % žáků na prvním stupni a dokonce přes 250 % na druhém stupni má povinnou informatiku. Interpretuji to správně, když docházím k silně potěšujícímu závěru, že osvícení ředitelé v učebních plánech překračují počet povinných hodin výuky po jedné na obou stupních zš?
Z grafu 'Co už děti umí v které třídě' pak vychází další potěšení, že v závěru obou vzdělávacích cyklů děti ztrácejí, byť nepatrně, umění hrát hry.