Jsme na cestě ke vzdělávací katastrofě, varuje liberecký náměstek

neděle 17. ledna 2021 ·

Už toho má dost. Takto jednoduše by se dal shrnout postoj libereckého náměstka pro školství Ivana Langra, který už řadu měsíců poukazuje na možné negativní dopady distanční výuky. „Už mě ten vládní chaos nebaví. Je to cesta k postupnému úpadku,“ říká o současné situaci, kdy většina dětí namísto v lavicích ve škole tráví dopoledne před monitory počítačů. Rozhovor přináší MF DNES. 


Ivan Langr (liberec.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi: 

Co je nejhorší na tom, že se děti nevrátily do školy? 

Já v tom vidím hned dvojí problém. Ten první je v samotném vzdělávání žáků, protože distanční vyučování nemůže mít v mnoha ohledech parametry prezenčního. Nutně také dochází k redukci látky, a to nejen v těch základních předmětech, které dostávají v mnoha školách přednost, ale i v těch společenských. Na ty už ve většině škol mnoho času nezbývá. Důležitým aspektem je také změna sociálního prostředí, v němž se děti najednou ocitly. Nemají možnost přímého kontaktu se svými spolužáky ani se svými učiteli. Dochází tak k devalvaci třídních klimat, vzorců, které mezi dětmi ve třídě fungovaly. To, jak se stále mění situace, bude mít dalekosáhlé důsledky nejen vědomostní, ale i v oblasti sociální inteligence, komunikace. 

A ten druhý faktor? 

Ten je učitelský. Časté střídání distanční a prezenční výuky je velice únavné. Před Vánoci, kdy fungoval střídavý formát, museli učitelé měnit různé typy výuky dokonce během jednoho dne. Bojím se, že tohle nemohou dlouhodobě zvládat. Já jsem původním povoláním učitel, a i když teď učím už jen na vysoké škole, tak je velmi depresivní, když mluvíte dlouho do prázdna, do monitoru. Profese pedagoga je sama o sobě velice náročná, natož v těchto podmínkách. Já učitele obdivuji. 

Jak například vnímáte nejnovější doporučení ministra školství, aby děti na vysvědčení nedostaly známky, ale byly ohodnoceny pouze slovním vyjádřením? Budete to ředitelům libereckých základních škol doporučovat? 

Já jsem v tomhle ještě radikálnější. Já bych pololetí, co se týče klasifikace, odpískal. 


Celý rozhovor naleznete zde

23 komentářů:

Ivo řekl(a)...
17. ledna 2021 v 10:01  

Před Vánoci, kdy fungoval střídavý formát, museli učitelé měnit různé typy výuky dokonce během jednoho dne. Bojím se, že tohle nemohou dlouhodobě zvládat. Já jsem původním povoláním učitel, a i když teď učím už jen na vysoké škole, tak je velmi depresivní, když mluvíte dlouho do prázdna, do monitoru. Profese pedagoga je sama o sobě velice náročná, natož v těchto podmínkách.

1.) Právě především díky tomuto způsobu výuky se rozjela třetí vlna, jejíž plody nyní neseme...
2.) Nesourodé třídy (skládající se se 4 různých podle zaměření v oboru), kdy ve třídě z 31 žáků sedělo "sourodě" pouhých 6 žáků byla výuka 3 týdny absolutně k ničemu. Obávám se, že tento princi bude v únoru aplikován a bude na průšvih zaděláno...

3. Ano, tento "princip" střídavé výuky v kombinaci s prezenční a distanční je neudržitelný z těchto důvodů:

a.) V kabinetě sedí zpravidla 3-5 učitelů, v případě nedostatečného pokrytí Wifi nebo tříd, které nemají přístup k WAN je to problém.
b.) Neustále Vám někdo ťuká (žáci, studenti) na dveře a "něco" po Vás chce...
c.) V případě že se všichni k WiFi přihlásí, díky "infrastruktuře" neustále padá...


Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 10:10  

Pane náměstku,

máte samozřejmě pravdu, ale doporučuji mlčet. Jinak budete obratem obviněn z toho, že kvůli Vám umírají lidé.

Eva Adamová řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:06  

Pan Langr ale také v dopisu předsedovi vlády uvádí:

"prosaďte, aby učitelé bez ohledu na věk a vlastní zdravotní zátěž byli v jedné z prvních vln očkování,
zaplaťte za menší zřizovatele škol (malé obce, církve) respirátory ffp2 pro učitele přímo ze státního rozpočtu. Bude to nejlepší vládní investice tohoto roku."

Ani jednoho jsme se nedočkali. Respirátory si mnozí učitelé kupují sami a podle posledních uvedených informací o prioritách na očkování se učitelé dostanou na řadu až o prázdninách, protože ve skupině 1b je cca 3,7 milionu lidí a učitelé jsou v ní s přidělenými prioritními body spíše vzadu.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:32  

Pan náměstek je evidentně ze staré doby. Vůbec nepochopil vývoj. Naše děti už budou žít a pracovat v naplno rozjeté čtvrté průmyslové revoluci. Digitalizace, robotizace, chytré továrny, umělá inteligence,.., toť je úzce propojeno s ICT. Může se mu to nelíbit, ale je to fakt. Nezachytil vývoj. Naše děti se bohužel od toho monitoru už neodtrhnou, bude to jejich každodenní chleba.
A co se týče pandemie? Vakcinace je zadarmo, placená ze zdravotního pojištění. A stěžovat si na nedostatek vakcíny můžeme tak maximálně u výrobce v USA. Doufejme, že do EU dodají aspoň těch 50% nasmlouvaných objemů.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:35  

Waldorfská škola v Silicon Valley připravuje na budoucnoust i děti špičkových manažerů Googlu nebo Applu. Výuka probíhá zcela bez počítačů.

Eva Adamová řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:46  

I teď, pane Brome?

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:46  

Možná, že kdyby se pan náměstek stejně vehementně zasazoval za plnou náhradu mezd pro rodiče v karanténě a za náhrady pro jejich zaměstnavatele, udělal by pro otevření škol mnohem více, nežli prázdnými proklamacemi o "vzdělávacích katastrofách".

Když do lodi teče, pak obvykle pomáhá ucpat díry.
A ne vysekat novou, aby "měla voda kudy odtékat".

Když ucpeme ty největší díry(pracoviště, místa s těsným kontaktem lidí) možná se nám pak podaří doplout i s těmi dírami, které se úplně opravit nepodaří (rodina, škola).


- prosaďte, aby učitelé bez ohledu na věk a vlastní zdravotní zátěž byli v jedné z prvních vln očkování,
- požádejte velké samosprávy (kraje a statutární města), aby státu pomohly v zajištění dostatečného množství respirátorů ffp2 pro učitele - státní zaměstnance (jako to mj. už udělal Liberecký kraj a město Liberec), a zajistily tak ve školách do doby před vakcinací všeobecně vyšší míru epidemické prevence,
- zaplaťte za menší zřizovatele škol (malé obce, církve) respirátory ffp2 pro učitele přímo ze státního rozpočtu. Bude to nejlepší vládní investice tohoto roku.

ANO. To jsou správná opatření

vyjměte vzdělávání z rámce systému PES a umožněte jeho prezenční formu bez ohledu na statistiku covid+. Data i zahraniční studie ukazují, že školy nejsou fatálními ohnisky šíření viru,
Tohle je ovšem naprostá šílenost, kterou snad nikdo soudně uvažující nemůže myslet vážně.
1. JEN NĚKTERÉ studie a už vůbec ne data ukazují to, co pan náměstek tvrdí. Jiné tvrdí naprostý opak.
2. Vyjmout jeden segment z celého systému je asi stejně logické, jako přestat hasit poblíž nádrže s plynem a soustředit se na kůlnu na zahrádce.

Školy byly vždy semeništěm chorob a na tom se nic nezměnilo.
Ale pokud by se podařilo snížit počty nakažených na řádově stovky denně a současně omezit šíření nákazy v jiných segmentech, pak můžeme školy otevřít.


Postupovat opačně je sebevražedné a důsledkem může být jedině další šíření nemoci se všemi zákonitými důsledky.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:58  

Cituji: "Vyjmout jeden segment z celého systému je asi stejně logické, jako přestat hasit poblíž nádrže s plynem a soustředit se na kůlnu na zahrádce."

To je samozřejmě pravda a souhlasím s tím. Jenže přesně tak to dnes ale je. Výrobní sféra, kde se nákaza také vesele množí, je zcela z PES vyjmuta. Tam se může dít, co chce, a žádná omezení nepřijdou.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 12:27  

"Tam se může dít, co chce, a žádná omezení nepřijdou."

Ale tak, pane Brome, nežijeme ve vakuu. Starší generace 50+ to mnohdy zvládne na plicních ventilátorech nebo mimotělním oběhu, mladší (odpovědnější) v karanténě. V průmyslu se to řeší takto. Ve školách máte mnohdy bezpříznakové přenašeče, kteří se přestali testovat v polovině září. Je to úplně jiná liga. Máte 30 žáků po dobu 6 vyučovacích hodin v jedné místnosti. V současné továrně se tak potkají dotyční maximálně na pár minut.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 12:34  

"vyjměte vzdělávání z rámce systému PES a umožněte jeho prezenční formu bez ohledu na statistiku covid+"

To zní v jistých ohledech až asociálně. Z takových názorů jde opravdu hrůza. Podobné bylo slyšet na demonstraci v Praze. Navíc se tam člověk dozvěděl něco o segregaci starších, která je v současnosti naprosto nepřípustná. Že by to byl výsledek západního způsobu vzdělávacího procesu. V Asii se o něčem podobném nikdo nezmiňuje. Neudělali "......" něco špatně?

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2021 v 12:49  

Výrobní sféra, kde se nákaza také vesele množí, je zcela z PES vyjmuta. Tam se může dít, co chce, a žádná omezení nepřijdou.

Pane Brome, nezlobte se, ale kdy jste byl naposledy v nějaké fabrice?

1. Bylo by dobré pochopit, že existují činnosti zbytné a nezbytné.
Když pekárny nenapečou chleba a například řezníci na jatkách, v prostředí z hlediska šíření viru vysoce nebezpečném, neporazí prase, tak si v obchodě nebudete mít co koupit.
Když dělníci ve Škodovce nevyrobí auta, tak ten stán nebude mít z čeho platit mzdy nás obou, ani za co nakupovat vakcíny a ochranné pomůcky do nemocnic.

2. Netvrdím, že všude, ale naprostá většina zaměstnavatelů je o dvě koňské délky před vládou v uplatňování opatření a pravidel proti šíření nákazy.
Když se jim nakazí třetina zaměstnanců na jedné dílně, tak budou muset výrobu zastavit tak jako tak a ne proto, že jim to nařídila vláda.

Víte, ono jim totiž jde o jejich byznys a peníze. Proto většina z nich vůbec nečekala, až na ministerstvu zdravotnictví vypustí PSA či jiné zvíře. Proto už dávno testují zaměstnance a ti větší si na to rovnou najmuli komerční laboratoře. Proto někteří chystají už od léta vlastní postupy vakcinace.

A moudré vlády to nejen kompenzují, nebo uznávají jako odepsatelné náklady. Moudré vlády se zaměstnavateli spolupracují.
Je jen naše chyba, že máme premiéra, který prý "řídí stát jako firmu" a dělá "mikromanagement" tak dokonale, že rezervační systém pro vakcinaci se začal připravovat až v polovině prosince, atd., atd.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 12:58  

Pane poste.restante,

byl jsem tam minulý týden, takže vím, JAK se to v provozech řeší, aby nebylo nutné zastavit výrobu.

Jinými slovy dál podporujete hašení kozího chlívku a tvrdíte, že vzdělání je zbytná věc.

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2021 v 14:28  

tvrdíte, že vzdělání je zbytná věc.

Klesáte stále hloub.
Nikdy jsem netvrdil, že vzdělání je zbytná věc.
Opakovaně nejen překrucujete má slova, ale teď už i otevřeně lžete.

Rozdělení na zbytné a nezbytné jsem zmiňoval v kontextu odpovědi na Vaši výhradu, že PES se nevztahuje na výrobní sféru.
Psal jsem tedy o nezbytnosti výroby a nikoliv o zbytnosti vzdělávání. A Vy to velice dobře víte.


Vzdělání je nejen nezbytné, ale pro společnost našeho typu dokonce jedna z prvořadých priorit. Přesněji, bohužel, měla by být.

Ale každý inteligentní člověk snad také chápe, že o zbytnosti/nezbytnosti čehokoliv se vždy bavíme v kontextu konkrétní situace.
Při požáru nejspíš budete zachraňovat nejdříve dítě z postýlky a nikoliv porcelán po babičce. A když budete mít čas, tak rychle najdete ještě občanku a pas, ale nevrátíte se pro učebnici latiny, jakkoliv považujete vzdělávání za prioritu.

V kontextu epidemické situace vzdělávání je činnost odložitelná v čase. Svět se nezboří, když se děti dozvědí o punských válkách až v březnu a ne v lednu. Tak jako se nezbořil, když jsme jako děti měli víc jak měsíc uhelné prázdniny.
Odložit léčbu nakažených, výrobu ochranných prostředků, výrobu a distribuci potravin, atd. prostě nelze.

Pokud to nechápete, je mi líto, ale není asi v mých silách vysvětlit někomu něco, co pochopit nechce.

A pokud jde o to Vaše "JAK se to v provozech řeší, aby nebylo nutné zastavit výrobu", pak by neuškodilo více konkrétnosti.
Každopádně ale i já vím o případech, kde zaměstnavatel nemá právě dostatek soudnosti, popřípadě i o příčinách nesmyslného jednání.
Proto také píšu v paralelní diskusi o potřebě motivovat zaměstnance i zaměstnavatele k epidemiologicky zodpovědnému jednání a to především cestou finančních opatření.
Protože jedno souvisí s druhým.

Proto také píšu, že bychom školy klidně mohli mít otevřené, pokud...

Vyjádřil jsem to jednoznačně:
K tomu, abychom mohli otevřít školy pro děti potřebujeme jediné.
Aby se jejich rodiče přestali chovat jako rozmazlené děti.


Já ani v nejmenším nechci bagatelizovat problémy některých lidí, podnikatelů, živnostníků, rodičů malých dětí, atd.
Ale řešením těchto problémů není otevření škol v době vrcholící krize zdravotních zařízení.
Řešením je a bylo, mít více soudnosti a rozumu, nežli ho má premiér a někteří ministři vlády.
Řešením není skandovat na náměstích hesla o svobodě a otevření hospod, ale tlačit vládu k uplatňování těch řešení a postupů, které jsou známy a které se jinde osvědčily.

Do háje, vždyť koncepce fungování ekonomiky v době koronakrize představili někteří odborníci už v květnu loňského roku. Téměř žádným z těchto doporučení se vláda neřídila, ačkoliv vím, že například ministr Hamáček je prosazoval od samého začátku.

Radek Sárközi řekl(a)...
17. ledna 2021 v 15:25  

Primář nemocnice v Liberci to vidí jinak...

Primář libereckého ARO Morman: Ne každý může dostat plicní ventilátor. Rozhoduje ošetřující lékař

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/liberec-nemocnice-koronavirus-zdravotnich-sestry-lekari-primar_2101170700_dok

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 18:51  

Všichni popírači by měli okamžitě vypomoci zdravotníkům v kolabujících nemocnicích. A to nejen aby viděli, ale aby především pomohli.

tyrjir řekl(a)...
18. ledna 2021 v 11:22  

1) Nutně také dochází k redukci látky, a to nejen v těch základních předmětech, které dostávají v mnoha školách přednost, ale i v těch společenských. Na ty už ve většině škol mnoho času nezbývá. Důležitým aspektem je také změna sociálního prostředí, v němž se děti najednou ocitly. Nemají možnost přímého kontaktu se svými spolužáky ani se svými učiteli. Dochází tak k devalvaci třídních klimat, vzorců, které mezi dětmi ve třídě fungovaly. To, jak se stále mění situace, bude mít dalekosáhlé důsledky nejen vědomostní, ale i v oblasti sociální inteligence, komunikace...

2) Časté střídání distanční a prezenční výuky je velice únavné. Před Vánoci, kdy fungoval střídavý formát, museli učitelé měnit různé typy výuky dokonce během jednoho dne. Bojím se, že tohle nemohou dlouhodobě zvládat. Já jsem původním povoláním učitel, a i když teď učím už jen na vysoké škole, tak je velmi depresivní, když mluvíte dlouho do prázdna, do monitoru...

https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/ivan-langr-namestek-skolstvi-skoly-skola-distancni-vyuka.A210115_130852_liberec-zpravy_jape?zdroj=nejnovejsi

Souhlasím. Vláda, Parlament i MŠMT samotné mohly udělat pro školství mnohem víc, něž udělaly a dosud dělají. K tomu viz např.:

DISTANČNĚ VZDĚLÁVACÍ ROBOT NA KONCI ŠKOLSKÉHO TUNELU
aneb
SMÍ MŠMT ČR NAHRADIT ŠKOLNÍ VÝUKU ZALOŽENOU NA POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZCE TZV. DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍM?

V ČESKU PŘESTALY PLATIT ZÁKONY A NASTALA DIGITÁLNÍ TOTALITA UPLATŇOVANÁ PROSTŘEDNITVÍM MŠMT ČR?

http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html

J.Týř

Tajný Učitel řekl(a)...
18. ledna 2021 v 11:50  

1) Nutně také dochází k redukci látky, a to nejen v těch základních předmětech, které dostávají v mnoha školách přednost, ale i v těch společenských. Na ty už ve většině škol mnoho času nezbývá. Důležitým aspektem je také změna sociálního prostředí, v němž se děti najednou ocitly. Nemají možnost přímého kontaktu se svými spolužáky ani se svými učiteli. Dochází tak k devalvaci třídních klimat, vzorců, které mezi dětmi ve třídě fungovaly. To, jak se stále mění situace, bude mít dalekosáhlé důsledky nejen vědomostní, ale i v oblasti sociální inteligence, komunikace...

Souhlasím v plném znění. Ale, pane Týři, vy se snad správně nebojíte.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 12:50  

Pane Týři, pane tajný učiteli,

souhlasím s "...Důležitým aspektem je také změna sociálního prostředí, v němž se děti najednou ocitly..."

Jde nejenom o to, že něco zavedeného nefunguje, ale především o to, že si vytváří zcela nové skupiny, vztahy, vzorce atd., o kterých zatím někdy ani netuší. Domnívat se, že omladina školou povinná sedí disciplinovaně doma a čeká, až bude učitelům dovoleno vstoupit do škol, je silně naivní.

Je dost možné, že pokoronavirová realita bude taková, že se mnozí budou velmi divit.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 13:00  

"To, jak se stále mění situace, bude mít dalekosáhlé důsledky nejen vědomostní, ale i v oblasti sociální inteligence, komunikace..."

Máte pravdu, pane Týři. 100 let celý svět nepostihla taková šílená pandemie jako ta koronavirová. Nějak se s tím snaží vyrovnat úplně všichni. A neexistují jednoduché recepty ve formě "okamžitě otevřete školy". Dokonce jsem přesvědčen o tom, že je to běh na dlouhou trať. S koronavirem už tady budeme žít napořád, očkovat se budeme pravidelně 2x do roka, až postupně vznikne rezistence na vir. Nesmí však přijít nějaká nová mutace, či jiné svinstvo. Je to nedobrá situace, ale lidstvo již překonalo i jiné výzvy.
Jo, ještě mě zaujalo, jak "v Indočíně" jedou dva na motorce", to fakt bylo dobré. Potřebovali by jsme takovou hůl na tzv. "černé pasažéry", kteří se nechtějí očkovat a přitom blbě kecají a nedodržují základní hygienické návyky.

tyrjir řekl(a)...
18. ledna 2021 v 16:51  

Ne každá vláda je tak neoliberálně konformní jako ta česká. Ne každá rádoby velmoc je tak bezmocná jako EU. Podle ČR Plus se např. Čína nebo Rusko vyrovnaly s pandemií mnohem lépe, protože minimálně od doby SARS měly vypracované plány a shromážděny prostředky, jak s pandemií bojovat. Včetně přísných opatření na počátku pandemie a včetně výroby vakcín...

Například Velká Británie, pokud vím, vyvinula vlastní vakcínu a uvažuje i o spojení jejích předností (lepší skladovatelnost proti americké) s ruskou vakcínou (lepší účinnost). Vzdělávání a zdravotnictví jsou věcí jednotlivých států EU, která, pokud vím, nemá vlastní vakcínu a snaží se zajistit společné dodávky vakcíny (zatím?) jen z USA? Proč je EU takhle bezmocná? Proč, když už vlastní vakcínu nemá resp. spíš zanedbala její vývoj, alespoň nediverzifikuje dodávky z více míst? Německo, Rakousko i Slovensko zavádějí teď v důsledku téhle "bezmocnosti" EU tvrdší proti koróna virová opatření. Mnohé státy si objednaly vakcínu nejen z USA, ale i Číny a Ruska. V mnohých státech bylo zavření škol až tím posledním proti pandemickým opatřením, v Česku prvním. Atd. atd.

České školství je stále hluboce rozpočtově podfinancované a vedle toho i prapodivně neoliberálně koncipované a organizované. Projevilo se to mnoha způsoby, které se v případě té pandemie jaksi "sečetly".

Před tou nemocí a její pandemií, která hluboce zasáhla a změnila pozemský svět, mám hluboký respekt. To ale neznamená, že jsem ochoten osobně tolerovat nesrovnalosti, které se kolem ní v Česku ve věci školství a tím i ve věci budoucnosti nás všech dějí zejména v tom, jak se zmenšuje kvalita a dostupnost počátečního vzdělávání. Právo na bezplatné počáteční vzdělávání je totiž základní lidské právo, které podle Ústavy ČR nesmí být úmyslně ani z nedbalosti omezováno ani při nouzovém stavu ani mimo nouzový stav. To se v Česku podle mne děje. To je podle mne to, o čem liberecký náměstek primátora, píše.


J.Týř

Dana Nová řekl(a)...
18. ledna 2021 v 20:48  

J.Týř Právo na život vnímám nadřazené právu na bezplatné počáteční vzdělávání.

tyrjir řekl(a)...
18. ledna 2021 v 22:27  

Právo na život vnímám nadřazené právu na bezplatné počáteční vzdělávání.

Zubožení čeští učitelé se v podfinancovaných a mizerně řízených školách bojí o život? Proč? Z tohohle vychází školská politika vlády a MŠMT ČR?

Kde a jaký, milé MŠMT, Vládo a Parlamente ČR, máte důkaz, že školní vzdělávání zabíjí?

:)))

tyrjir řekl(a)...
18. ledna 2021 v 22:41  

Být učitelem v české škole je významná "komorbidita"? Komorbidita větší než v naprosté většině států, které školy (hned) nezavřely? Pokud ano, pokud je opravdu české školství jakýmsi "komorbiditním generátorem", proč tomu tak je? :)))