Adam Cvik: Vydej svůj článek!

čtvrtek 13. srpna 2020 ·

Aktivita Vydej svůj článek! je založena na skupinové spolupráci žáků, porozumění textu, jeho rozboru a následném zpracování dle dalšího zadání. Aktivita má za úkol učit žáky pracovat s mediálním prostředím a médii samotnými. Jedná se o téma, které má s rozvojem digitálních technologií a internetu velký záběr nejenom ve společenském měřítku. Média dnes zasahují do společenského dění, ovlivňují životy všech lidí a děti nevyjímaje. Je důležité žáky učit pracovat s informacemi, které se k nim dostanou jak přes média tištěná, tak hlavně v elektronické formě a na sociálních sítích. Žáci by měli umět informace vyhodnotit a filtrovat tak, aby dokázali rozlišit, jaké má informace parametry (zda je pravdivá/nepravdivá, seriózní/bulvární,…), a to na základě svého úsudku, rozumu a svých zkušeností.



Žáci jsou rozděleni do skupinek, skupinka představuje jedno médium (periodikum), které vydává články (tištěné, elektronické). Každé periodikum představuje určitý typ a způsob předávání zpráv a informací, které publikuje (seriózní, bulvár, sportovní, blog na internetu,…). Všechna média (skupinky) dostanou stejnou zprávu týkající se daného tématu a budou mít za úkol vytvořit článek pro zpravodajství, které zastupují, a následně ho prezentovat. Téma, které jsem vybral pro ukázku, je aktuální a zasahuje do všech odvětví společenského dění a v posledních měsících se na něm ukazuje, jak dokážou média ovlivňovat a manipulovat lidmi (ve společnosti) – covid-19. 

Zadání

Žáci se rozdělí do skupinek po 5 (pokud počítáme třídu s 30 žáky, vytvoří se 6 skupinek). Počet skupinek závisí na počtu žáků ve třídě a počtu periodik, které zvolíme. Doporučuji více skupinek po méně žácích (5–6 žáků), aby se žáci mohli co nejvíce zapojit do příprav. Každá skupinka dostane přiděleno (vylosuje si) médium, které bude zastupovat. Každé médium dostane k dispozici stejnou zprávu přebranou od ČTK (Česká tisková kancelář). Úkolem žáků bude vytvoření titulku a krátkého článku (min. 200 a max. 400 slov), který bude psán způsobem a stylem výstižným právě pro dané zpravodajství, které žáci zastupují. Zpráva se bude týkat pandemie covid-19. Délka přípravy je 15–20 min., na prezentaci a přečtení článku (popřípadě jeho komentáře) mají žáci 2 min. Článek vytvářejí na čtvrtku velikosti A3 (možno A4).


Celý text naleznete zde

1 komentářů:

Silvie A. řekl(a)...
14. srpna 2020 v 7:19  

Kterak může žák při skupinové práci vydat svůj článek?
Vzniklý text bude částečně (a možná zcela) textem jiných osob.