Klára Koubská: Inspirace jménem Summerhill

čtvrtek 18. července 2019 ·

„Pedagogy i žáky naší školy, kteří mohli v červnu 2019 školu navštívit v rámci příležitostné akce Summerhill International Schools’ Week, život školní komunity nadchl. Během několika chvil jsme se tu cítili jako doma. Ve vlídném, otevřeném a bezpečném prostředí, kde se členové komunity navzájem znají, pomáhají si a respektují se,“ píše učitelka základní školy SMART v Roudnici nad Labem Klára Koubská pro magazín Perpetuum.



Koubská mimo jiné píše:

Škola Summerhill je světoznámým vzdělávacím konceptem, o nějž se zajímá celá řada rodičů i pedagogů. Žádostí o návštěvu přijímá škola stovky ročně, a přestože každý příchozí do určité míry narušuje zaběhnutý chod komunity, všichni její členové se o nás celý týden vlídně a s úsměvem starali, věnovali se nám, pokud jsme o to projevili zájem, i nás nechali samostatně objevovat. I my jsme samozřejmě museli dodržovat pravidla školy, se kterými nás hned po příjezdu seznámili.

Sdíleli jsme nadšení Summerhillem od první chvíle. Trávili jsme čas hovory s učiteli, tvořením v ateliérech a dílnách, dokonce i na stromě byste nás zahlédli. V hlavách nám celý ten úžasný týden běžela stejná myšlenka: mohli bychom mít takovou školu i u nás?

České zákony v oblasti školství neumožňují dětem rozhodovat se, zda budou chodit na hodiny, či nikoliv. Rodiče domácích školáků a další vzdělavatelé, kteří se vydali vlastní cestou demokratického vzdělávání, mohou pouze upravit rytmus školního dne a v zákonem stanoveném rozsahu také metody a obsah výuky.

Není proto pravděpodobné, že najdete na našem školním dvoře děti uhánějící na koloběžce v době, kdy podle stanoveného rozvrhu probíhá vyučování nějakého předmětu, i když by to některým z nich určitě pomohlo odreagovat se a vrátit se do třídy k další soustředěné práci. Stejně tak u nás nepotkáte dítě, které by se rozhodlo, že v tomto školním roce ho čeština jednoduše nezajímá a všechny školní dny si raději zaplní kutěním ve školní dílně. I přes velkou individualizaci tematických plánů žáků nebudeme moci čekat několik let, než se otevřou dveře třídy, vstoupí školák a řekne: „Tak už jsem se pořádně projel na kole, naučil jsem se přemet na trampolíně, umím skvěle taktizovat ve válce o vlajku a teď bych se, prosím, rád naučil číst.“

Přesto nás návštěva Summerhillu inspirovala k mnoha změnám, o kterých již diskutujeme s dětmi i kolegy pedagogy. Rovnost, demokracie a svoboda patří do každé školy a my jsme vděční Summerhillu za úžasnou příležitost si jednoduché principy pedagogiky A. S. Neilla vyzkoušet v praxi a přijmout je za své.


Celý text naleznete zde

1 komentářů:

laimes řekl(a)...
18. července 2019 v 16:43  

jen houšť takových soukromých somerkopců