Můžeme zabránit šikaně ve školách? A další témata v Přehledu informací ze zahraničí ČŠI

pondělí 15. dubna 2019 ·

Šikana podkopává právo dětí na kvalitní vzdělávání. Upozorňuje na to nedávná zpráva UNESCO o násilí a šikaně na školách. Děti se často stávají terčem šikany v důsledku pozorované odlišnosti – fyzická, nekonformní genderové normy, rasa či národnost. Nedávná přehledná zpráva Eurydice o integraci žáků z imigračního prostředí uvádí jako důvod i odlišný mateřský jazyk. Vzrůstá i novodobá „kyberšikana“.

Šikana má totiž neobyčejně široký společenský dopad a nedá se redukovat pouze na záležitost mezi agresorem a obětí. Velkým faktorem zde je školní klima, které bylo nově zařazeno na seznam cílů trvale udržitelného rozvoje OSN (Cíl 4). Předkládaný článek pojednává o doporučeních Rady Evropy pro zlepšení školního klimatu a potažmo lidských práv z hlediska rovného přístupu ke vzdělání.

Jaký je rozdíl v obsahu a formě výuky, navštěvuje-li žák venkovskou školu?

Vzdělávání na venkově bylo kdysi charakterizováno malotřídkami, kde jediný učitel pečoval o vzdělávání žáků rozličného věku. V mnoha školách, zejména na prvním stupni, tento způsob výuky stále přetrvává. Vyšší výdaje na školství, lepší dopravní infrastruktura a vyšší společenské ambice umožňují, aby se prosazovaly větší školy s více třídami a ročníky. Zúžily tyto změny tradiční mezeru mezi venkovským a městským vzděláváním? Mají venkovští žáci stále ještě menší naději dostat se vysokou školu? A v čem obecně spočívá rozdíl mezi venkovskými a městskými školami? Na tyto otázky odpovídá stručný a přehledný text.


Celý přehled ke stažení naleznete zde

0 komentářů: