Robert Plaga v Interview ČT24: Máme vyšší podíl učňů než Německo nebo Rakousko, zásadní je kvalita školství

středa 20. února 2019 ·

Ministr školství odmítá požadavek krajů, aby část dětí nemohla na maturitní obory. Vše by určil jeden test, varuje. Požadavek krajů na zavedení nepodkročitelného minima u přijímacích zkoušek na střední školy je podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) sice zjevným pokusem o podporu učňovských oborů, domnívá se však, že zcela chybně mířeným. Jak Plaga řekl v Interview ČT24, nelíbí se mu jednak princip, zároveň se ale domnívá, že by neúspěšní uchazeči šli na jiné obory, než kraje doufají.


Robert Plaga v Interview ČT24
Jedním z důvodů je podle něj i to, že by takové pojetí zpečetilo vnímání učilišť jako škol pro neúspěšné – a to někdy možná i mylně. „Otázka je jednoduchá: Skutečně chceme rozřazovat děti na vzdělávací dráze na základě jednoho testu, povedeného, nebo nepovedeného? Vypovídá to o potenciálu dítěte? Mám za to, že nevypovídá,“ zdůraznil ministr školství. Dodal, že by navíc mohli neúspěšní uchazeči o maturitní vzdělání jít na jiné obory, než kraje předpokládají.

Ministr si navíc myslí, že absolutní uzavření maturitních oborů části žáků by nevyřešilo to, po čem kraje volají především – tedy obecně kvalitu středního školství. Plaga považuje za zásadní spíše zjistit, které školy nejsou kvalitní a vypořádat se s nimi.

„Správná střední škola má za čtyři roky člověka posunout z nějaké hranice na hranici vyšší. To znamená, jestli neselhává v pedagogickém procesu, dítě někam posouvá. Tak bychom se měli dívat na celou soustavu, měli bychom z ní dostat školy, které selhávají – ať jsou soukromé, nebo je zřizovatelem kraj. Ale škola, která má malou obsazenost a dlouhodobě selhává ve vzdělávacím procesu, to znamená, že děti nic nenaučí a k maturitě je nedovede, by v systému neměla být,“ prohlásil šéf školského resortu.


  Celý text a pořad ke stažení naleznete zde

1 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
20. února 2019 v 11:13  

Hezká slova.

Jak zjistí, zda škola žáky nic nenaučí. Testy na to nemusí stačit. Nemá žádný nástroj, který má vypovídací hodnotu. ČŠI o tom roky mluví, ale zatím nic nedokázala. A zkušenosti s ní jsou diskutabilní.
Přijímačky a maturity jsou soutěžní ve kterých logicky odborné školy s jinou startovní čárou s gymnázii prohrávají. Porovnání vstupů a výstupů může pomoci, ale není to dokonalé. Chytré děti se učí i učiteli navzdory. Učit chytrého žáka není žádné umění.
Bude mít odvahu zrušit gymnázia, která nic nenaučí? A takové taky existují. Nebo zruší školy pro mentálně slabé žáky a ty posune na učiliště a gymnázia? Tak jak se to řadu let děje.

Máme víc učňů, protože naši kvalitní učni dělají právě v Německu a Rakousku. Jejich učni jsou raději na podpoře. Jejich ekonomika to zatím utáhne, naše ne.