Jarmila Šebková, Jiřina Šancová: Rozvíjení digitální gramotnosti u dětí předškolního věku

čtvrtek 24. ledna 2019 ·

Malá digitální univerzita se pro nás stala vítaným zpestřením a ukázala nám, že digitální gramotnost lze u dětí rozvíjet i bez přímého použití tabletů nebo počítačů, což jsme uvítali. Koncept MDU spočívá v tom, že se děti formou prožitků, zábavně členěných her a úkolů dozvídají spoustu technologických informací a přes manipulativní činnosti vstřebávají nové poznatky. Všechny nové informace nasávají díky prožitku a hře tak, že se pro ně i abstraktní téma stává srozumitelným.

Takovým příkladem byla například lekce o „Počítačové síti“. Lektorka MDU měla na zemi položenou čtvercovou síť, ve které se děti postupně učily základy programování podle jednoduchých povelů, kdy chodily po čtvercové síti podle pokynů a následně se naučily úkolovat i dřevěného robota Cubetta. Kromě digitální gramotnosti rozvíjí děti další kompetence a dovednosti, spolupracují ve skupinách, řeší kreativní i logické úkoly, rozvíjí představivost a tvůrčí myšlení.

Technologie jsou nedílnou součástí našeho světa, děti se s digitální technikou setkávají denně v běžném životě i v domácím prostředí jako pozorovatelé a také jako uživatelé. Ale díky programům MDU mají možnost hlouběji porozumět tomuto světu a rozvíjet tak svoji gramotnost. Například lekce „Datový expert“ je o pochopení přenosu dat a děti zde mohou porozumět tomu, jak se stane, že fotografie, kterou táta vyfotil svým mobilem, doputuje do mobilu babičky. Děti i my dospělí se těšíme na další lekce, které nám odhalí nová tajemství digitálního světa.


Celý text naleznete zde

0 komentářů: