Většina učitelů učí špatně, matematiku bych vůbec nezkoušel a špatné známky zrušil, říká Čapek

pondělí 28. května 2018 ·

Ze vzdělávání je čtyřletá olympiáda, která končí jedním závodem, státní maturita vše unifikuje, žáci se spolu nemají měřit maturitou. Vzdělávání má být o nadšení a energii, a ne o strachu ze špatných známek a neúspěchu, říká Robert Čapek, pedagog a školní psycholog v rozhovoru pro DVTV. Dodává, že na státní škole je učitel učící moderně terčem posměchu kolegů a často i nevraživosti vedení. Vzdělanost podle něj neleží jen kolem povinné maturity z matematiky, naopak by matematiku vůbec nezkoušel, žáci prý potřebují hlavně dovednosti a to, co je připraví na život. Pedagogické fakulty selhávají, učitelé neodvádí dobrou práci ve třídě, rezignovali prý na lepší veřejné školství.



Rozhovor je ke stažení zde

16 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
30. května 2018 v 7:29  

No odborník na "pravém" místě. Asi bych měl napsat také zasvěcený článek o prospěšnosti školních psychologů. Ale mně je blbé kecat do něčeho, čemu nerozumím. I když mám školní zkušenost, nezobecňoval bych.

Anonymní řekl(a)...
30. května 2018 v 8:53  

Ano, nezkoušet matematiku a vůbec ani ostatní předměty, všem rozdat rovnou vysokoškolské diplomy a nechat volbu, ať se rozhodnou pro práci, kterou si přejí. Samozřejmostí služební byt, telefon, NB, výdělek minimálně 40. t. s garantovanou progresí.

Unknown řekl(a)...
30. května 2018 v 9:04  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Unknown řekl(a)...
30. května 2018 v 9:20  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Jiri Janecek řekl(a)...
30. května 2018 v 10:24  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Pavel Doležel řekl(a)...
30. května 2018 v 10:41  

Pane Komárku, odpusťte - chápu, že budu po zásluze smazán, ale od určité úrovně hlouposti nahoru, už diskuse prostě není možná.

Anonymní řekl(a)...
30. května 2018 v 10:52  

Nevím, pane Doležele, co konkrétně máte na mysli. Každopádně Vám, ani nikomu jinému nehodlám nijak bránit v tom, abyste vyjádřil svůj názor na to, co říká pan Čapek. Urážky, výkřiky bez argumentů apod., sem ale nepatří. Hezký den!

Radek Sárközi řekl(a)...
30. května 2018 v 10:59  

K Čapkovi: Jeho příklady, jak zlepšit výuku, jsou banální - takto se dnes běžně učí - zřejmě vychází z toho, jak učili kdysi dávno jeho. Ve Finsku se samozřejmě testuje, to už je hrubá neznalost nebo manipulace. Celé to na mě působí jako sebepropagace narcise. Celou dobu všechny a všechno kolem kritizuje a pak řekne, že má být učitel pozitivní. Trpaslík ale nevyroste tím, když o obrech řekne, že jsou prťaví...

Unknown řekl(a)...
30. května 2018 v 16:05  

za co, panebože, za co !

Radek Sárközi řekl(a)...
30. května 2018 v 18:24  

Zajímalo by mě, kolik leporel o elektrárnách vytvořil pan Čapek s dětmi v první třídě, když to doporučuje... Ten člověk je úplně mimo.

Karel Lippmann řekl(a)...
30. května 2018 v 18:59  

S tím, co pan Čapek říká, lze jistě polemizovat. Alespoň pan Sárközi by však mohl reagovat věcněji. S "běžnou" výukou mám bohužel trochu jiné zkušenosti, netroufám si je však zevšeobecňovat.

Radek Sárközi řekl(a)...
30. května 2018 v 21:04  

Určitě jsou některé z metod, které Čapek uvádí, běžnější na prvním stupni ZŠ a s vyššími stupni se četnost jejich výskytu mění... Ono ale není úplně poznat, kdy o kterém stupni hovoří. Klíčová je efektivita používaných metod.

tyrjir řekl(a)...
31. května 2018 v 23:15  

Pane Komárku, proč tak často zveřejňujete takovéto odborně pochybné články znevažující kvalitní školní vzdělávání? Zveřejnil byste také, třeba o prázdninách, jiný kritický názor, který by takovéto pedagogicko populistické teorie zatřídil do patřičného kontextu? Proč se v České škole nedočteme také něco o tzv. antiautoritativní pedagogice, černé anti- pedagogice, o postpedagogice, černé pedagogice o descholarizaci apod.?

Svár mezi učiteli a pedagogickými populisty je starý jako pedagogika sama. Proč se na něj v České škole musíme dívat převážně jen z jedné strany?

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
31. května 2018 v 23:41  

Pozitivistická pedagogika Psychoanalytická pedagogika Duchovědná pedagogika Pedagogický esencialismus - PDFis.muni.cz › mpmp071 › ped_smery

https://www.google.cz/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://is.muni.cz/elportal/estud/lf/ps05/mpmp071/ped_smery.pdf&ved=2ahUKEwi22bPG87DbAhXPMywKHe8cCu0QFjAHegQIBhAB&usg=AOvVaw2AINa-lJNZatwEseTh5LoL

Pedro řekl(a)...
3. června 2018 v 8:57  

Matematika je součástí maturit v mnoha zemích. Naše děti se doma neučí, nepřipravují se na výuku, a to by středoškoláci měli. Bohužel, když školní psycholog pan Čapek napíše, že škola by měla být o nadšení a že nebudeme děti známkovat, tak by mohla být i práce o nadšení a nebudeme za ní zaměstnancům platit. Až dělník vyrobí nepoužitelný výrobek - řekneme mu nic s neděje, až projektant narýsuje špatně projek, tak mu také řekneme, že se nic neděje. Tímto způsobem nelze dojít na střední škole k dobrým výsledkům. Škola musí vést k zodpovědnosti. Kdo nezvládne současnou podobu maturity z matematiky je buď mentálně retardovaný a tudíž nemůže být maturant a nebo je líný se učit a tudíž neodmaturuje.
Pane Čapek je mi líto, že vy jste považován za odborníka.
Učitel stření školy.

Pedro řekl(a)...
3. června 2018 v 9:13  

Pne Čapek,
prosím Vás o to, abyste šel učit na střední odborné učiliště, či na střední odbornou školu s maturitou do Karlovarského či Ústeckého kraje. Po pěti letech učení v praxi sepsal metodiku jak máme učit žáky těchto škol. Je velmi snadné napsat, že většina učitelů učí špatně, ale proč?
Netvrdím, ale že nemáte částečně pravdu, ale nelze paušalizovat.