U maturity neuspějí ani napotřetí. Kraje nejspíš některé nástavbové obory zruší

středa 4. října 2017 ·

Ze 32 žáků v nástavbovém oboru podnikání na Střední odborné škole a středním odborném učilišti Městec Králové složili loni na jaře maturitu jen tři studenti. Letošní analýza České školní inspekce ukázala, že škol, kde u maturity pravidelně propadá většina studentů, je v Česku více a největší problém má právě dvouletá nástavba univerzálního oboru podnikání, kam se hlásí studenti s výučním listem, kteří si chtějí dodělat maturitu. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.

Arnošt Veselý (fsv.cuni.cz)
Ředitelé škol je ochotně přijímají, protože mají většinou spoustu volných míst a za každého studenta získají od státu průměrně 36 tisíc korun ročně. „O peníze jde vždycky až v první řadě. Kdybychom měli naplněné učňovské obory, nástavby hned zruším. Je s nimi spousta práce. Ale to nemáme, potřebujeme peníze,“ vysvětluje zástupce ředitelky střední školy v Městci Králové Milan Musil. Pokud by studenty nevzali oni, poperou se o ně okolní školy. Přestože inspekce škole doporučila tento obor zavřít, v Městci nabrali studenty nové.

Důvody, proč žáci tak často selhávají, jsou podle ředitelů malá motivace absolventů s výučním listem v kapse a slabé studijní předpoklady. Na motivaci žáků studovat nástavbu má ředitel Středního odborného učiliště Ohradní v Praze Karel Dvořák jasný názor. „Pravda je, že 70 procent žáků se na nástavbu přihlásí jen proto, aby získali status studenta, pak do školy nechodí a selhávají. Já plánuji nástavbový obor zrušit,“ říká Dvořák. Ze třiceti žáků v prvním ročníku mu jich ve druhém zbylo jen šest.

Neúspěch studentů nástaveb je ale dlouhodobý problém, který dosud nikdo příliš neřešil. „Nevím o tom, že by se tím zabývala nějaká analýza,“ říká odborník na vzdělávací politiku z Univerzity Karlovy Arnošt Veselý. Upozorňuje na to, že rušení těchto oborů není cesta. „Tím by se vyučeným zavřela možnost dodělat si maturitu. Řešení je napsané už ve vzdělávací strategii 2020 – zlepšit výuku maturitních předmětů na učňovských školách, aby měli i učňové šanci na maturitu dosáhnout. Dnes je pro ně velmi těžké dohnat za dva roky znalosti potřebné k maturitě,“ říká.

Celý text naleznete zde

2 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
4. října 2017 v 11:33  

No jo. Když na učebním oboru mají mnohde minimum matematiky a učí se nekvalifikovaně, jak to pak mají dohnat za pár hodina a dva roky na nástavbě. A to už na učební obor šli žáci co neuměli ZŠ. V jazycích a češtině je to podobné. A stále se experti diví.

Je to o stejných podmínkách, hodinách a penězích.

Eva Adamová řekl(a)...
4. října 2017 v 17:12  

Děcko, které mělo na základce čtverky odshora až dolů, a šlo zcela logicky na učební obor, nezachrání ani deset hodin matematiky každý rok a podobně je tomu i u češtiny či cizího jazyka.