Odboráři: Střední školy trápí nedostatek učitelů, závěrečné zkoušky i inkluze

čtvrtek 27. dubna 2017 ·

Z krajů se ozývá stesk nad nedostatkem učitelů odborných předmětů a katastrofálním nedostatkem mistrů odborného výcviku. „Pokud by se jednoho dne rozhodli zůstat všichni učitelé-důchodci doma, můžeme školu zavřít,“ říká Soňa Prošková z Kraje Vysočina. Nedostatek učitelů byl jedním z témat dubnového jednání odborářů ze středních škol. Informuje Týdeník ŠKOLSTVÍ.


Velkým problémem jsou elektronické závěrečné zkoušky učňů. Ačkoliv jejich předkladatelé z NÚV tvrdí, že jsou v pořádku a použitelné, některé školy i po opakované pilotáži soudí opak. „Otázky jsou chybně položené, je v nich příliš cizích slov, takže jim žáci vůbec nerozumí. Je s podivem, že v některých oborech jsou otázky testové, v jiných jen otevřené, takže je to nevyrovnané. Učňové by měli být zaměřeni na praxi, ale otázky zkoušek jsou školometské, klade se důraz na teorii a objevují se i otázky, které nejsou součástí rámcových vzdělávacích programů. „Obávám se, že nejmíň třetina žáků zkoušky neudělá, i když jsou v praxi šikovní,“ shrnuje Libuše Zochová z Českých Budějovic.

Dalším žhavým tématem byla inkluze, která se nyní dostává do středních škol. „U nás máme 900 studentů, z toho 330 jich má speciální vzdělávací potřeby, a máme 24 asistentů pedagoga. Nejsme však schopni dostát vyhláškám a zákonům, protože ty zřejmě inkluzi ve středních školách nezohledňují, navíc jsou některé požadavky nesmyslné. Zatím asi mnoho středních škol inkluzi neřeší, ale se vstupem inkludovaných žáků do středních škol se z toho stane celorepublikový problém,“ vysvětluje Eva Sedlačíková ze Střední školy prof. Zdeňka Matějčka z Ostravy-Poruby.


Celý text naleznete zde

9 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
27. dubna 2017 v 7:36  

Jéé. Odbory něco objevily. už to nejde ignorovat, tak se za to budeme bít.
Tento problém je řadu let. Na učňovské školy jdou žáci, kteří dřív končili se základním vzděláním. Dnes dostávají učňovský list, ale v práci jsou nepoužitelní. Protože devět let na ZŠ a tři a více let na učňáku jsou utvrzováni v tom, že nemusí hnout prstem a nějak stejně projdou. Škola potřebuje peníze.
A tu někdo nahoře se rozhodl, že ke zlepšení dojde, když zavedou jednotnou učňovskou zkoušku. A tam dají požadavky které by měl použitelný učeň zvládnout. Dokonce rozumět odborným pojmům. A protože se zeptali i praktika, tak se občas odchýlili od teoretických a obecných RVP. Jak to pak může dopadnout! Najednou spousta neudělá. A je problém. Opakuje se to samé co se státní maturitou. Stejné příčiny, stejný postup a stejný výsledek.
Jenže u státní maturity už to začíná studenty trochu nutit k práci a přemýšlet, jestli nejít radši se vyučit, než riskovat 4 roky. A proto tolik křičí soukromé školy a některá gymnázia, protože těm nevýběrovým ubývá žáků a zjisí se, že řada žáků tam nemá co dělat. A povinná matematika dělá ještě větší poprask. Všeobecný vzdělanec a neumí kvadratickou rovnici či objem kvádru a jehlanu? Co uděláme, když to zjistíme? Vyškrtneme to z RVP?

Jana Karvaiová řekl(a)...
27. dubna 2017 v 7:43  

......Vyškrtneme to z RVP?.....

No, asi tak nějak. Za deset let už nebudou RVP, vše bude vyškrtané.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
27. dubna 2017 v 7:57  

Pěkně jste to napsal pane vaňku.

Unknown řekl(a)...
27. dubna 2017 v 17:25  

a kde jsou ty střední školy,které trápí ten nedostatek učitelů?

BP řekl(a)...
27. dubna 2017 v 17:43  

Jedině v Praze!

Unknown řekl(a)...
28. dubna 2017 v 9:15  

v celém zlínském kraji pouze jedna sš shání učitele viz www.zkola.cz

Kantůrek řekl(a)...
28. dubna 2017 v 21:04  

Ono to prohlášení, že na školách chybí učitelé, má několik rovin. Jednou z nich je třeba ta, že SOŠ nemají adekvátně vzdělané učitele s adekvátní praxí vzhledem k předmětům, které učí. Takovej inženýr strojař může učit ledasco všeobecně vzdělávacího i odborného, byť o tom ví tužku.

Další věcí je, že někteří ředitelé se naučili znamenitě optimalizovat, takže byť by škole slušelo o několik učitelů víc, fakticky je nepotřebuje, jelikož se na škole upravila výuka včetně ŠVP tak, aby se dalo učit co možná nejvíc oborů, tříd a ročníků v jedné vyučovací hodině naráz. Takže to, co by dříve učiteli dva až tři učitelé, dneska zvládne jeden s 30+ žáky ve třídě z různých oborů a ročníků. Co naplat, že nejvíc to odnesou ti žáci, jelikož kdyby měli výuku odděleně, mohla by více vyhovovat jejich oboru a budoucí praxi a učitel by na ně měl víc času v hodině.

Kantůrek řekl(a)...
28. dubna 2017 v 21:08  

Co se týká elektronických závěrečných zkoušek, tak je to přesně tak, jak je popsáno v článku. Různé typy otázek u různých oborů, integrovaný nástroj pro kreslení má ergonomii jak hrábě do kapsy a celkem běžně to zvládne sestřelit kompletně celý doporučený prohlížeč v průběhu zkoušky. Ale i kdyby to nepadalo - tři roky se žáci učí, jak správně technicky kreslit, aby pak matlali schéma nebo náčrt do prostředí, které nemá ani polovinu užitné hodnoty v porovnání s malováním ve Windows. Kdyby to někoho moc zajímalo, mohu dodat print screen.

tyrjir řekl(a)...
29. dubna 2017 v 9:04  

Tam, kde řádně nefungují odbory je možné ledacos. Hlavně MŠMT a odbory to mají, myslím, "na triku".