Učit děti z generace Z, která už nepoznala svět bez internetu a chytrých telefonů, je pro pedagogy často výzva. Tito žáci totiž vyžadují jiný přístup, než na jaký byli zvyklí například jejich rodiče, a pro učitele nebývá snadné je zaujmout. Podle Gabriely Babušové, která má zkušenost s výukou na Pedagogické fakultě UK i na Základní škole Jeseniova, tyto děti vyžadují, aby hodiny byly naprosto jiné, než zažívala ona. "Učitelé se na hodiny musí připravovat tak, aby je zaujali," říká Babušová na diskusi o aktuálních otázkách výuky češtiny a literatury, kterou pořádala Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. Informuje server Aktuálně.cz.
Podle Gabriely Baumgartnerová z Cermatu není pravda, že výuka musí být především zábava a že bez zapojení moderních technologií to ani nejde. Děti si v takovém případě leckdy natolik zvyknou na powerpointové prezentace, že je vnímají jako jediný zdroj informací. "Žáci si často neumí dělat poznámky, nedávají si věci do souvislostí a neví potom, co je příčina a následek," říká Baumgartnerová.
Podle Baumgartnerové je na pedagogy vyvíjen tlak, aby se zaměřovali zejména na rozvoj dovedností. "Žáci by se měli naučit vystavět mluvený i písemný projev, diskutovat, řešit problémy, to jsou dovednosti bezesporu potřebné. Nicméně na význam znalostí by se nemělo zapomínat. Jedno bez druhého totiž nefunguje," tvrdí.
Celý text naleznete zde
Internetové děti chtějí prezentace a zábavu. Často ani neumí přečíst, co samy napsaly, tvrdí učitelé
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
3 komentářů:
Na synovi ani jeho spolužácích jsem si takového trendu rozhodně nevšimla. Já ve výuce občas prezentace používám, ale je to jen jeden nástroj z mnoha a rozhodně nenese lepší výsledky než jiné postupy.
Ano tento trend se projevuje u našich žáků už řadu let. Jsou to ale žáci odborné školy a učiliště. Tedy z dolní části širšího průměru inteligenčního spektra a často ze znevýhodněného rodinného prostředí.
U mnohých žáků je patrná závislost na médiích i neschopnost něco vytvořit, soustředit se a chvíli pracovat.
Kdo s tím bude něco dělat? Že by tradiční zlepšovatelé našeho školství pokračovali ve své činnosti?
Ano,závislost. Texty nahradí komiks. Latinku obrázkové písmo. Co není zábavné, je nezajímavé. Evoluce má někdy svůj vrchol. Ale že až takhle?! I Římská říše byla v dějinách vystřídána. Proč si stále hrajeme na pokrok? Spousta žáků mi na otázku, proč jsi nevyřešil(a) úlohu, odpoví "..., ale to bych to musel(a) číst". Čtení => myšlení bolí. A počet "vysokoškoláků" stejně poroste!Jak asi budou jednou pracovat zaměstnanci, kteří budou v práci muset vykonat i činnosti nezábavné? :-(
Okomentovat