Internetové děti chtějí prezentace a zábavu. Často ani neumí přečíst, co samy napsaly, tvrdí učitelé

úterý 18. dubna 2017 ·

Učit děti z generace Z, která už nepoznala svět bez internetu a chytrých telefonů, je pro pedagogy často výzva. Tito žáci totiž vyžadují jiný přístup, než na jaký byli zvyklí například jejich rodiče, a pro učitele nebývá snadné je zaujmout. Podle Gabriely Babušové, která má zkušenost s výukou na Pedagogické fakultě UK i na Základní škole Jeseniova, tyto děti vyžadují, aby hodiny byly naprosto jiné, než zažívala ona. "Učitelé se na hodiny musí připravovat tak, aby je zaujali," říká Babušová na diskusi o aktuálních otázkách výuky češtiny a literatury, kterou pořádala Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. Informuje server Aktuálně.cz.

Podle Gabriely Baumgartnerová z Cermatu není pravda, že výuka musí být především zábava a že bez zapojení moderních technologií to ani nejde. Děti si v takovém případě leckdy natolik zvyknou na powerpointové prezentace, že je vnímají jako jediný zdroj informací. "Žáci si často neumí dělat poznámky, nedávají si věci do souvislostí a neví potom, co je příčina a následek," říká Baumgartnerová.

Podle Baumgartnerové je na pedagogy vyvíjen tlak, aby se zaměřovali zejména na rozvoj dovedností. "Žáci by se měli naučit vystavět mluvený i písemný projev, diskutovat, řešit problémy, to jsou dovednosti bezesporu potřebné. Nicméně na význam znalostí by se nemělo zapomínat. Jedno bez druhého totiž nefunguje," tvrdí.


Celý text naleznete zde

3 komentářů:

Ygrain řekl(a)...
18. dubna 2017 v 7:08  

Na synovi ani jeho spolužácích jsem si takového trendu rozhodně nevšimla. Já ve výuce občas prezentace používám, ale je to jen jeden nástroj z mnoha a rozhodně nenese lepší výsledky než jiné postupy.

mirek vaněk řekl(a)...
18. dubna 2017 v 7:33  

Ano tento trend se projevuje u našich žáků už řadu let. Jsou to ale žáci odborné školy a učiliště. Tedy z dolní části širšího průměru inteligenčního spektra a často ze znevýhodněného rodinného prostředí.
U mnohých žáků je patrná závislost na médiích i neschopnost něco vytvořit, soustředit se a chvíli pracovat.
Kdo s tím bude něco dělat? Že by tradiční zlepšovatelé našeho školství pokračovali ve své činnosti?

Eny Gma řekl(a)...
18. dubna 2017 v 10:30  

Ano,závislost. Texty nahradí komiks. Latinku obrázkové písmo. Co není zábavné, je nezajímavé. Evoluce má někdy svůj vrchol. Ale že až takhle?! I Římská říše byla v dějinách vystřídána. Proč si stále hrajeme na pokrok? Spousta žáků mi na otázku, proč jsi nevyřešil(a) úlohu, odpoví "..., ale to bych to musel(a) číst". Čtení => myšlení bolí. A počet "vysokoškoláků" stejně poroste!Jak asi budou jednou pracovat zaměstnanci, kteří budou v práci muset vykonat i činnosti nezábavné? :-(