Učitelka Ivana Veselková: EduLARP - cesta k zážitkové pedagogice

sobota 4. února 2017 ·

"V současné době se řada škol a pedagogů přiklání k využívání metod tzv. zážitkové pedagogiky. Žákům, studentům tak umožňují získat znalosti a dovednosti o učivu skrze poznání provázené vlastní aktivitou, emocemi, zážitky. Jednou z metod zážitkové pedagogiky je také tzv. eduLARP," píše zástupkyně ředitelky Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů Ivana Veselková v časopise Řízení školy.


Ivana Veselková (gmvv.cz)
Již dlouhou dobu intenzivně sleduji severské školství a seznamuji se s postupy, metodami a formami výuky, které tamní školy využívají a aplikují v procesu vzdělávání. Právě zde nacházím důležité možnosti a inspirace pro to, jakým směrem by se mohla ubírat inovace našeho českého vzdělávacího systému. Právě tzv. eduLARP představuje v České republice prozatím nepříliš známou, ale na severu hojně užívanou aktivizační metodu výuky.

EduLARP je vzdělávací formou tzv. LARPů (Live Action Role Playing), které jsou založeny na hraní rolí v určitém vystavěném příběhu. Díky těmto rolím člověk prožije různé situace a emoce, vyzkouší si své reakce, nese důsledky svých rozhodnutí. Každý z účastníků LARPu (hráč) získá v příběhu konkrétní roli, která má určeny např. charakterové vlastnosti, sociální postavení, životní osudy, rodinné zázemí. Částečně ji samozřejmě sám ovlivňuje - verbální i neverbální komunikací, jejíž forma a obsah vychází z jeho vůle, rozhodnutí, konání a přirozenosti, částečně je ale veden pokyny organizátora LARPu (v případě eduLARPů pedagoga).

Společně s kolegyní jsme na Gymnáziu mezinárodních a veřejných vztahů vytvořily eduLARP, který mapoval protektorátní dějiny na našem území, a to s přesahem do prosince 1938 a května 1946. Studenti třídy 4. ročníku 8letého oboru gymnázia, s nimiž jsme LARP realizovali, si tak na osudech české židovské a české árijské rodiny prošli složitým historickým obdobím, poznali dopad historických a politických událostí na život lidí ve 30. a 40. letech 20. století a na osudech dvou spřátelených a obchodně provázaných rodin prožili emočně, morálně i politicky složité události daného období, které s sebou nesly přetrhání vazeb obchodních i přátelských.


Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy

0 komentářů: