Přečtěte si: Úvod do praktické sociologie: Pomůže povinný rok ve školce?

středa 3. února 2016 ·

V Česku dlouhodobě přibývá lidí žijících na okraji společnosti, ve vyloučených lokalitách, často v zoufalých podmínkách, lidí s malou možností uplatnit se na trhu práce. Výzkumy prokazují, že jedním z nástrojů, který může začarovaný kruh chudoby, často děděné z generace na generaci, protrhnout, je předškolní vzdělávání. Tlak na jeho posílení a zkvalitnění se v Česku ještě zvýší se snahami o inkluzi sociálně znevýhodněných dětí do běžného školství. Zatím se plánuje jeden povinný předškolní rok. Ale to zřejmě stačit nebude.


Z článku Daniela Prokopa v Novinky.cz vybíráme:

Vláda se na tyto trendy snaží reagovat zavedením povinného předškolního roku, který by měl vyrovnávat rozdíly mezi dětmi ještě před příchodem na základní školu. Tento krok má kritiky i mezi zastánci inkluze. Opatření je podle nich příliš paušální (proč nutit školku dětem střední třídy?) a znevýhodněné děti půjdou příliš pozdě do už tak přeplněných školek. Vzhledem k výše uvedeným americkým zkušenostem, ukazujícím, že důležitá je především kvalita a včasnost předškolního vzdělávání, což v hrubém potvrzují i česká data, skutečně nelze čekat zázraky. Povinný předškolní rok by ale mohl mírně působit proti trendu, že děti z „horších“ rodin končívají na horších základkách. Pozitivní bude také to, když s povinně docházejícím předškolákem začnou do školky chodit i jeho mladší sourozenci, třeba čistě proto, že to rodině ušetří organizační starosti.



0 komentářů: