Tato příručka rodičům nabízí pohled do problematiky vyučování matematiky. Představí rozdíly mezi tradiční výukou matematiky a novou koncepcí vyučování matematice, zásady a pojmy nové koncepce a v neposlední řadě i praktické ukázky z vybraných prostředí.
Příručka Mgr. Pavlíny Málkové ze ZŠ a MŠ Ždírec nad Doubravou, vznikla v rámci projektu OP VK Nové metody a přístupy ve škole Ždírec nad Doubravou, reg. číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0008.
Příručka ke stažení (PDF)
E-kniha pro vás: Příručka pro rodiče žáků s výukou matematiky podle metody prof. Milana Hejného
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
2 komentářů:
2. Tradiční výuka
...učitel je ten, který nové učivo představí a žák se ho jednoduše naučí.
Poněkud mne mate, že k zdárnému zvládnutí matematiky pomocí této metody potřebuje rodič příručku. Ale nakonec, proč ne.
Ovšem vzhledem k tomu, že bod 2. má zřejmě navodit povědomí, že tradiční výuka je lehce zavržení hodná, pak slovo 'jednoduše' mi tu vyloženě nesedí. U člověka neznalého, nebo úporně logicky myslícího by mohl vzniknout dojem, že metoda vede k učení složitému.
Mám takové nutkání dopručit paní magistře, aby zkusila plivnout na tradiční výuku působivěji.
Problém výuky matematiky na 1. stupních našich škol není v tradiční výuce matematiky, ale v tom, kdo tam tu matematiku učí. Už před 40ti lety chodily studovat na pajdák učitelství 1. stupně gymnazistky, které byly jakž takž solidní v češtině, ale jejich matematické myšlení bylo zoufalé, leč byly to alespoň gymnazistky. Solidnější gymnazistky už tehdy mířily na lukrativnější obory, přinejhorším na dvouoborovku pro 2. stupeň. Kolik si myslíte, že dneska najdete na oborech učitelství pro 1. stupeň gymnazistek? Mám obavy, že jich mnoho nebude. Většina studentek těchto oborů jsou absolventky jiných středních škol, velká část jsou absolventky SŠ pedagogických. Ono to také souvisí s požadavky na přijetí, kde je spíše důležité být hudebně, pohybově a výtvarně nadaný než mít matematické myšlení. Prvostupňoví chlapi pak bývají ještě zoufalejší než ženské.
Řešení, jak dostat na 1. stupeň solidní chlapy nebo alespoň matematicky solidnější ženské je nasnadě.
1. zlepšit platové podmínky ve školství
2. nezaměřovat se při přijímačkách tolik na Hv, Vv a Tv
A na závěr. Hejného metoda v rukou učitele bez matematického myšlení může být dvojsečnou zbraní, která natropí více škody než užitku, podobně jako kdysi množiny, které se staly zrůdností jenom z toho důvodu, že sami učitelé nechápali jejich matematický význam a smysl. Koneckonců sám Hejný říká, že jeho metoda není vhodná pro každé dítě. Jenže já mám obavy, že naše učitelky jsou schopné i nadané dítě s rozvinutým abstraktním myšlením opruzovat nekonečným krokováním.
Okomentovat