Co má udělat ministryně, která má před sebou přinejlepším dva a půl roku času a k tomu úkoly tak na deset let? O tom, že bude chtít víc peněz na vyrovnání vzdělávacích šancí pro každého, což je podstata inkluze, a zatím nechce zavést povinnou matematiku u maturity, mluvila Kateřina Valachová ještě před jmenováním do funkce. Jenže co dál? Co se dá v tom krátkém čase stihnout a čemu by bylo dobré se vyhnout?
Z článku Tomáše Feřteka v RESPEKT.cz vybíráme:
Hierarchicky organizovaná společnost se změnila na decentralizovanou společnost sítí. Je daleko různorodější, každé dítě vyžaduje trochu jiný přístup, každá škola existuje v trochu jiných podmínkách a má jiné složení dětí. A způsob výuky se jim musí přizpůsobit. Plošná opatření tohle respektovat neumí. Tváří se, jako by všichni učitelé i všechny děti byli stejní. Nejsou. Plošné opatření v lepším případě vyhovuje těm průměrným. A čím je společnost pestřejší, tím více je učitelů i žáků, kterým jednotný příkaz shora nevyhovuje a odrazuje je od práce.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
9 komentářů:
No Fertek, vas bych chtela videt na vojne. Kazdemu dle jeho potreb, kazdy podle svych zanedbatelnych schopnosti. Nemuzeme prece nic uplatnit plosne, kazdy lidsky jedinec je jedinecny klenot! Jen nezapominejte, ze aby se klenoty trpytily, musi se brousit. Vy byste nejradeji nechal klenoty, aby se tak nejak dobrousily samy. Nechapu, kdo na tomhle pristupu vidi jedinou stopu odbornika?
Pane Feřteku,
když Vy stále vidíte ta síta jenom tam, kde je chcete vidět. Nejsou snad takovým sítem také soukromé školy pro sociální a ekonomickou elitu? Třeba ty Vámi tak obdivované rodičovské školy? Malé skupinky, vysoké školné. A pak si naříkejte, že vzniká jakási kasta nevzdělavatelných. Dokonce i víceletá gymnázia jsou zjevně dalším nepřirozeným sítem. Jak právě Vy (a s Vámi další aktivisté EDUinu) můžete mluvit o vzdělávacích šancích pro každého?
Chcete recept pro ministryni Valachovou? Zeptejte se radši Ládi Hrušky!
Něco rychlého a především laciného. Možná ty kuřecí kůžičky by se šikly.
By mne fakt zajímalo na čí výplatnici ten Feřtek je? To bude nějaké altruistické decentralizační individualistické oligarchistické elitářské Bildebergovské oné.
Pominu-li síta, tak vážně - individuální přístup ve třídě, kde je více jak 24 žáků nejde, mezi 18 až 24 jde obtížně. Ideální je 12-16 žáků. Zaplatí to dnešní společnost? Pokud ne, tak se nedivte, že se učitelé brání.
A Tajný, zkuste si vygůglovat lidi kolem EDUInu, jejich pracovní vývoj. Zapomenete na konspirace a spíše přijdete na "klub zhrzených srdcí".
Myslíte, zhrzených rodičů nebo zhrzených učitelů.
To já nevím, možná oboje.
Piky,piky na hlavu,s tajným já tu nehraju!
Nedělat nic a nechat školy žít a dýchat.:-)
Okomentovat