Každou noc přivážejí speciálně přizpůsobené cisterny novou várku lógru z pražských kaváren a restaurací do Karmelitské ulice na Malé Straně. V rámci projektu „Evaluace a zvyšování kvality učitelů“, dotovaného z EU, byla u sídla ministerstva školství vytvořena zvláštní jímka, ve které jsou shromažďována tato zvlášť cenná „data“. Pracovníci analytického odboru ministerstva pak každé ráno tato data zpracovávají a snaží se z nich vyvěštit informace o stavu a vývoji kvality českých učitelů…
Z článku Bohumila Kartouse v Přítomnost.cz vybíráme:
Co udělali tak převratného ve Washingtonu? Začali se soustředit na extrémy. Učitelé, kteří vykazují nadprůměrné výsledky své práce, jsou odměňováni podstatným navýšením platu. Učitelé, kteří naopak selhávají, jsou jednoduše vyhozeni. Podle Hanusheka je právě tohle dobrý recept, jak účinně zvýšit kvalitu vzdělávání na školách. Podle jeho analýzy by ČR stačilo zbavit se 5 % nejhorších učitelů, aby během dvaceti let dostihla Finsko. Science fiction? Tak trochu. Jak říká Hanushek, jeho predikce vychází z dat agregovaných na učitelstvu USA. Proč? Protože ČR žádná použitelná data nemá.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
2 komentářů:
A co když se zbavíme 5 % nejhorších? Tak bude 5 % nejhorších někdo jiný, to už tak z povahy procentuálního rozdělení bývá.
„…kvalita učitelů (…) není závislá na předchozím vzdělávání, není závislá na velikosti třídy.“
První teze je zavádějící (je sakra znát, jestli učitel svůj obor zná, nebo ne, zda je metodicky vybaven, či není), druhá v Hanushekově pojetí, kdy srovnává jablka s hruškami, a nikoli výuku jednoho učitele s různopočetnými kolektivy, vyloženě nesmyslná.
„Profesor Hanushek je autorem metody měření přidané hodnoty učitelů (value-added assessment), založené na využití statistických dat z výsledků testů. Metoda sice vzbuzuje značné kontroverze i v USA, nicméně podle jejího autora je lepší měřit nějak než vůbec.“
Testy skutečně ukáží jenom něco, a kdoví zda to podstatné. Navíc nikdo nezaručí jejich kvalitu. Vždyť nedávno se ukázalo, že jeden ze dvou nejznámějších českých testerů, nemilosrdně kritizující konkurenci, je schopen vystavit úlohu s triviálními chybami.
„Přímo absurdní je, že pedagogické fakulty se od návrhu veřejně distancují…“
Proč absurdní? V současné podobě je kariérní řád mizerný, a bude-li jeho příprava pokračovat v tomto duchu, půjde o po všech stránkách vyhozené peníze.
Okomentovat