tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post8926385036434267628..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Nové školní osnovy? TajnéAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-36667863950636494342018-10-24T21:08:06.098+02:002018-10-24T21:08:06.098+02:00Proč nelze dobře systém ŠVP/ŠVP provozovat bez výu...<b>Proč nelze dobře systém ŠVP/ŠVP provozovat bez výukových osnov (bez srozumitelného určení základního učiva)</b><br /><br /><i>Mnozí učitelé si s nimi dodnes nezvykli pracovat a neoficiálně pracují podle takzvaných jednotných osnov – ty ještě před 15 lety stanovovaly, co konkrétně má žák umět v daném období školního roku. „Je potřeba poučit se z předchozí chyby a doprovodit novou verzi masivní kampaní směrem k učitelům,“ říká Hřebecký. </i><br /><br />Co je divného na tom, že i v systému RVP/ŠVP pracují s osnovamí? Učitel, který nakliká a naklepe do počitače mnohostránkový ŠVP, si přeci musí udělat nějakou OSNOVU (stručný plán), podle které pak pracuje. Nepraktický ŠVP není při výuce přímo použitelný a slouží, myslím, mnohdy hlavně řediteli školy, koordinátorům, školitelům a inspekci k tomu, aby se měli v čem přehrabovat a o čem rozumovat a nemuseli se tolik zabývat praktickou výukou. Když například inspektor prosedí svůj čas nad kontrolou ŠVP a nejde často ani do hodin, jsou ty RVP a ŠVP k ničemu. Jenže učitel je ten, který denně předstupuje před děti, a nezbývá mu, než se k tomu postavit prakticky, tedy se stručnou a prakticky použitelnou osnovou. Jaký je vlastně cíl a výsledek aplikace systému RVP/ŠVP? <br /><br />Myslím, že vnucení tvorby ŠVP pomocí bezosnovního RVP všem školám a učitelům byl velmi špatný krok, který znechutil a dodnes znechucuje mnoho zodpovědných učitelů.<br /><br />Viz též<br />http://www.ceskaskola.cz/2015/08/jiri-tyr-velka-kurikularni-revoluce-v.html<br /><br /><b>Jednotná (standardizovaná) osnova určující, co má učitel naučit ve 30 až 70 % výukové doby je velmi potřebná a nikoli škodlivá věc (!). Osnovy a tématické plány výuky mohou a mají mít nékolik variant pro daný předmět, ročník, typ školy atd. Kdo má důvodný požadavek na odchylku od centrálně stanovených osnov, měl by mít jasně danou možnost požádat o její povolení.</b><br /><br />Osnovy se tedy v principu nijak nevylučují s konstruktivisticky kompetenčním přístupem k výuce <br /><br />J.Týřtyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-80642707730854142792018-10-23T12:03:53.591+02:002018-10-23T12:03:53.591+02:00Problém je v tom, co se má naučit a jak se to má n...Problém je v tom, co se má naučit a jak se to má naučit. Co se má naučit by měly popsat RVP či osnovy. Jak se to má dělat by mělo zůstat v kompetenci školy - popsat by to měly ŠVP, ale i to jaksi podrobně nejde. Každá třída je jiná a rvát na všechny stejné metody je blbost. To je stejně hloupé jako celostátní zavrhování frontální výuky či prosazování konskruktivismu. mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-55703715676008499472018-10-23T08:32:52.725+02:002018-10-23T08:32:52.725+02:00Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.com