tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post8527514715388619852..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: MŠMT vydalo vyhlášku k hodnocení druhého pololetí 2019/202AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger37125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-8839786795505327872020-04-28T19:39:58.283+02:002020-04-28T19:39:58.283+02:00Pane Doležele,
možná dodatečně dodáte, že to byl p...Pane Doležele,<br />možná dodatečně dodáte, že to byl pokus o vtip, který sice není vtipný, ale to se někdy vtipům stává. <br />Ale srovnávat vnitřní motivaci jednotlivce pro vlastní vzdělávání se s ideologii socialismu - to fakt sorry, to jste se překonal. V čem jedete? To je fakt dobrý matroš. <br />L.snirchhttps://www.blogger.com/profile/16462609433569600088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30744109277649190402020-04-28T18:55:15.488+02:002020-04-28T18:55:15.488+02:00Jednou z těch ideologií, které v historii opakovan...Jednou z <i>těch ideologií, které v historii opakovaně selhaly,</i> je demokracie.<br /><br />Jste si, pane Doležel, jistý, že ten váš posun domýšlíte?Silvie A.https://www.blogger.com/profile/04721849491271574451noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-52595549977447460752020-04-28T17:13:37.432+02:002020-04-28T17:13:37.432+02:00"Ona vidí, že flákačství jiných bylo označeno..."<i>Ona vidí, že flákačství jiných bylo označeno za "výbornou práci". Nevím, jak chápete pojem "nespravedlnost", ale ona to tak cítí.</i>"<br /><br />Toto bych vyzdvihl. Pan Šnirch (a nejen on), se snaží naznačit, že děti se nemají učit pro známky, ale proto, aby se vzdělaly. Ideál je to skvělý. Kdyby se všichni učili, aby byli vzdělanější a všichni pracovali proto, že je to baví, byl by svět krásný, pohádkový. Ale přece přesně o tom, byl celý pokus se socialismem. Idea krásná. Vlastnictví bude společné a všichni budou pracovat ve prospěch všech a budou konzumovat podle svých potřeb. A zrovna pan Šnirch, který cokoliv, co zavání minulým režimem, eufemisticky řečeno - nemá rád, by toto mohl chápat. Vždyť přece celé je to o tom, že někteří se vzdělávají, pracují a jiní se vezou a pokud je jim to umožněno, vezou se zadarmo. Můžeme se poplácávat po ramenou, jak jsme z jedné třetiny udělali prostřednictvím budovatelsko-svazáckého ducha a nadšení dvacetjedna šedesátin, ale řekněme si upřímně, většina vždy bude motivována především vlastním bohatstvím, vlastním pohodlím, vlastním blahobytem. A lidé vnímají obecně jako spravedlivé, když za vyšší úsilí, jsou také více odměněni. Všem stejně, jak naznačil pan Portwyn, prostě je demotivující pro ty, kteří chtějí pracovat více než průměr, kteří chtějí vyniknout, kteří jsou ctižádostiví. Můžeme se nad tím po skautsku pohoršit, ale prostě to tak je. A je to nespravedlivé. Hodnocení typu - všem stejně - prostě nefunguje a vede dlouhodobě k naprosté stagnaci systému v důsledku chybějící motivace většiny. Lidé si chtějí pracovat "na svém" a ne se dívat na to, jak makají za druhé, kteří se jen vezou. Kdybychom za sebou neměli tu socialistickou zkušenost, tak bych tu neschopnost vhledu ještě chápal, ale takto to opravdu nechápu.<br /><br />Pojďme se posunout od těch ideologií, které v historii opakovaně selhaly, k racionálnímu přístupu.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-41308180148889967862020-04-28T15:30:50.939+02:002020-04-28T15:30:50.939+02:00Pane Snirchu, uznat, že jste se překoukl, není ost...Pane Snirchu, uznat, že jste se překoukl, není ostuda. Zvlášť když jste skaut.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81246866974732048612020-04-28T14:23:24.145+02:002020-04-28T14:23:24.145+02:00"Pochybuji, že rodiče zůstanou stejně aktivní..."Pochybuji, že rodiče zůstanou stejně aktivní, jako nyní, až tato situace pomine."<br /><br />A já taky pochybuji, dokonce pochybuji o tom, že jsou tyto typy rodičů aktivní nyní, jak píšete. Na zázraky nevěřím.<br /><br />My máme na škole čtyři žáky, kteří na pololetí měli pětku. Ani jeden z nich neodevzdával výstupy domácí práce. Tři z rodičů byli telefonicky kontaktováni před čtrnácti dny, ani u jednoho doposud nedošlo k nápravě. Jeden rodič telefon nebere a na e-maily neodpovídá, tam už to ředitel řešil písemným upozorněním. U těch zbylých tří se na to chystal dnes. Do všech čtyř rodin docházely terénní sociální pracovnice.<br /><br />"Pro některé žáky to bude znamenat propad zpět do neúspěchu, a to se pak teprve mohou dít věci."<br /><br />A oni za úspěch považují, když za nich práci dělají rodiče nebo terénní sociální pracovnice? A ano, i s tím už jsem se setkala, že TSP za klienta psala domácí úkoly. <br /><br />"Přišlo by mi fér slovní hodnocení, které by mohlo být motivací pro snahu i v dalším šk.roce."<br /><br />V celém příspěvku před tímto vyjádřením píšete o tom, že známka nebude fér, protože práci za klienty dělají spíše rodiče. A slovní hodnocení bude fér? A pro koho bude proboha motivací, pro ty rodiče? Aby jako psali za své děti domácí úkoly, až se bude chodit do školy?<br /><br />Terénní sociální práce v tomto státě je jeden velký průšvih. Základem by měla být práce s rodiči, aby se naučili, jak pracovat se svými dětmi. Většinou se ale děje to, že jelikož s rodiči nikdo nehne, pracují TSP s dětmi sami, píší s nimi domácí úkoly a doučují je. Jelikož ale mají na starosti povícero rodin a nestíhají, míjí se to pak celé účinkem.<br />Eva Adamováhttps://www.blogger.com/profile/06202493231520583423noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39274259797969142092020-04-28T14:16:24.884+02:002020-04-28T14:16:24.884+02:00Pro společnost je to destruktivní, protože vytváří...<i>Pro společnost je to destruktivní, protože vytváří vědomí, že být slušným je handicap a že v podstatě je to hloupé</i><br /><br />Ano, pro společnost je to destruktivní. Avšak je to pravdivé.<br /><br />Budiž vám útěchou, pane Portwyn, že takových pro společnost destruktivních vlivů jsou mraky. A že ta společnost už v podstatě má tu destrukci za sebou. <br /><br />Silvie A.https://www.blogger.com/profile/04721849491271574451noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43289077978107056322020-04-28T13:58:16.456+02:002020-04-28T13:58:16.456+02:00Portwyn:
"Netvrdím, že vím, že jsou neoprávn...Portwyn: <br />"Netvrdím, že vím, že jsou neoprávněné - ale zajímá mne, odkud Vy víte, že ano. Jinak jsem přesvědčen o tom, že některé oprávněné nejsou."<br />Vy si fakt vyhrajete hodně dlouho sám se sebou. :-) L.snirchhttps://www.blogger.com/profile/16462609433569600088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-14786628024967655452020-04-28T13:32:31.798+02:002020-04-28T13:32:31.798+02:00manualprozivot
"Pro některé žáky to bude zna...manualprozivot<br /><br />"Pro některé žáky to bude znamenat propad zpět do neúspěchu, a to se pak teprve mohou dít věci."<br /> V oblasti sociální ano, tam to plně chápu. Problém nastává tam, "kde není shůry dáno". Tak už je to v lidské společnosti dáno od pravěku a nic s tím neuděláte. Ten dělá to a ten zas tohle.<br />Jeden hází lopatou, ten druhý dělá v oblasti ICT.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-15430641027382504862020-04-28T13:10:29.922+02:002020-04-28T13:10:29.922+02:00Manualprozivot
Ony třeba ani nejsou ve stresu.. a...Manualprozivot<br /><br />Ony třeba ani nejsou ve stresu.. a už vůbec ne "nazlobené". Ta holka byla spíš smutná.<br />Argument "slušné děti nepotřebují spravedlivé zacházení, protože jim rodiče pomohou" neberu. To je diskriminace.<br />Pro společnost je to destruktivní, protože vytváří vědomí, že být slušným je handicap a že v podstatě je to hloupé.<br /><br />Víte, já Vám nebráním chválit Vaše svěřence za nic - pokud to Vaše profesní zkušenost doporučuje, proč ne. Ale připusťme, že ne všechny děti jsou jako ty "Vaše".<br />Dokonce že většina takových není.<br />Obecná pravidla nemají být šita na míru malým delikventům nebo o koho se staráte. Jakkoli osobně obdivuji Vaši odvahu.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74236945716038983692020-04-28T12:58:15.584+02:002020-04-28T12:58:15.584+02:00Petr Portwyn - slušné děti mají slušné rodiče, a t...Petr Portwyn - slušné děti mají slušné rodiče, a ti jim pomohou tím projít (myšleno tak, že jim pomůžou porozumět tomu, co se děje a proč nemusejí být nazlobené/ve stresu z toho, jak se nyní hodnotí. Takoví rodiče děti podpoří tak, aby tím prošly bez zbytečných propadů, vzteku a obav). O takové bych se neobávala tolik jako o zbytek.manualprozivothttps://www.blogger.com/profile/09225908834656359596noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59504449956844526302020-04-28T12:55:10.942+02:002020-04-28T12:55:10.942+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.manualprozivothttps://www.blogger.com/profile/09225908834656359596noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25323288209809171642020-04-28T12:54:53.965+02:002020-04-28T12:54:53.965+02:00Pan Snirch
Já: Netvrdím, že vím, že jsou neoprávn...Pan Snirch<br /><br />Já: <i>Netvrdím, že vím, že jsou neoprávněné.</i><br />Vy: <i>Chcete tvrdit, že ani jedna není oprávněná?</i><br /><br />Bez komentáře :o)<br /><br />Ad ta bývalá žákyně:<br />Ona vidí, že flákačství jiných bylo označeno za "výbornou práci". Nevím, jak chápete pojem "nespravedlnost", ale ona to tak cítí.<br />Ideologické škatulky typu "učení se pro známky" bych vynechal.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-71884476390949755012020-04-28T12:49:50.284+02:002020-04-28T12:49:50.284+02:00...může být v tomto období v některých případech z...<i>...může být v tomto období v některých případech zavádějící...</i><br />To nepochybně.<br />Teď jde o to, zda ministerstvo má postup vhodný pro speciální školy nařídit všem.<br /><br />Například u nás na gymnáziu na to několik (cca 10) dětí totálně kašle, ač vybavení mají a z vyloučených rodin nejsou. Ostatní celkem pracují, někteří i výborně. Jim nařízení ublíží.<br />Ovšem kdo by se staral o slušné děti.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24915700262454998272020-04-28T12:47:07.000+02:002020-04-28T12:47:07.000+02:00Pane Neznámý, vidíte, jak jsme se shodli. Dokonce ...Pane Neznámý, vidíte, jak jsme se shodli. Dokonce i ty Vámi uváděné procenta mi odpovídají. <br />A 30 % - to není málo a pokud inspiruji v každé třídě ještě pár dalších.... :-)<br /><br />Pane Portwyne, <br />psal jsem o (existenci) oprávněných stížností, ne že každá je oprávněná. Chcete tvrdit, že ani jedna není oprávněná? Tak vidíte. Navíc pomáhám rozkličovávat rodičům některých známých pokyny ze škol, takže to reálně vím. <br />"Prý se na to poctivě učila, písemku napsala dobře... a učitelka dala jedničku všem za účast.Ta holka se na to příště nejspíš vykašle." <br />Myslíte, že pochopila princip vzdělávání se? Doufám, na rozdíl od Vás, že nevykašle. Protože ví. Ale už jsem jsme si odsouhlasili s panem Neznámým, tak si to třeba přečtěte. Chcete-li. <br />Lituji všechny, kdo se učí pro známky a kdo je rozladěn známkami jiných a ztrácí takto čas, který lze využít smysluplně jinak. L.snirchhttps://www.blogger.com/profile/16462609433569600088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-48164767304984534092020-04-28T12:39:32.890+02:002020-04-28T12:39:32.890+02:00@Milan Keršláger - kromě "doučovatele" ...@Milan Keršláger - kromě "doučovatele" jsem i rodič, takže mám náhled na práci a výuku z domova i z této pozice. To, co dostává syn za známky v průběhu stávajícího období, tedy vnímám spíše jako mechanickou odezvu na naše domácí snažení. Pouze jeden z vyučujících zavedl online výuku, kdy s dětmi pracuje "face to face", zbytek se odvíjí převážně formou zasílaných skript a urgování odevzdávání v zadaném termínu. V pracovní roli pracuji s dětmi 2. stupně až do dospělosti, a většina z nich jsou onálepkovaní jako problematičtí a rizikoví, a v rodinách nejsou příliš (nebo vůbec) vedeni ke vztahu k učení coby přínosu do budoucna. V současné době jsem se setkala dokonce u klienta s reakcí učitelky hrozbou reparátu na "náhlou změnu v přístupu k úkolům a včasná vypracování, která znamená, že to za žáka celé vypracovává rodič".<br />Sama za sebe jsem do diskuze chtěla přispět hlavně názorem, že hodnocení známkou může být v tomto období v některých případech zavádějící, a na začátku dalšího školního roku se můžou učitelé potýkat s mnoha problémy plynoucích z nedostatečných vědomostí, kterým nemusí hodnocení z tohoto pololetí odpovídat. Pochybuji, že rodiče zůstanou stejně aktivní, jako nyní, až tato situace pomine. Pro některé žáky to bude znamenat propad zpět do neúspěchu, a to se pak teprve mohou dít věci. manualprozivothttps://www.blogger.com/profile/09225908834656359596noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59377715253157971722020-04-28T12:34:38.626+02:002020-04-28T12:34:38.626+02:00...Netvrdím, že vím, že jsou neoprávněné...
Ještě......Netvrdím, že vím, že jsou neoprávněné...<br /><br />Ještě doplnění příspěvků pana Keršlágera.<br />Potkal jsem bývalou žákyni, nyní dělá SŠ. Byla dost otrávená z písemné práce z matematiky. Prý se na to poctivě učila, písemku napsala dobře... a učitelka dala jedničku všem za účast.<br />Ta holka se na to příště nejspíš vykašle.<br />Rozhodnutí "všichni prospěli" dělá žákům medvědí službu.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-4684406467860173862020-04-28T12:27:53.808+02:002020-04-28T12:27:53.808+02:00Pan Snirch
Ale v tisku čteme oprávněné stížnosti ...Pan Snirch<br /><br /><i>Ale v tisku čteme oprávněné stížnosti mnoha rodičů.</i><br />Jak víte, že jsou oprávněné?<br /><br />Netvrdím, že vím, že jsou ne - ale zajímá mne, odkud Vy víte, že ano.<br />Jinak jsem přesvědčen o tom, že některé oprávněné nejsou. Například nevěřím na ty sáhodlouhé referáty z tělocviku. Možná někde jeden učitel-exot, ale že by se to stávalo masově, jak tvrdí nové mýty?<br />Kohokoli jsem se zeptal, měl zkušenost opačnou - děti toho dostávají za úkol poměrně málo. Někdo se dokonce vyjádřil, že "se nudou kopou do zadku".<br />Samozřejmě mluvím o lidech, kteří ty Bakaláře nebo Teamsy opravdu kontrolovali.<br /><br />Dětí jsme se samozřejmě psali. Šéfová vyhodnocení shrnula "byli jsme pochváleni". Tudíž nevím, proč bych se měl bát hypotetického "vysvědčení".Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-50867097490366514482020-04-28T12:17:23.381+02:002020-04-28T12:17:23.381+02:00Pane Snirchu, naprosto rozumím. Ono to taky trochu...Pane Snirchu, naprosto rozumím. Ono to taky trochu souvisí s IQ jedince. Jsem v tomto optimistou, ale problém nevidím jen v ČR, problém se školstvím jako takovým je na celém světě. Právě před hodinou jsem to řešil na videokonferenci se svými žáky. Ten ideál (neučím se pro známky, ale pro svůj osobní rozvoj) mně vychází na přesnou jednu třetinu třídy. Dostat se tak na 50%, to by tedy něco bylo.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44701543384273402112020-04-28T11:52:02.064+02:002020-04-28T11:52:02.064+02:00Pane Neznámý,
vylučujete, že někteří studenti tak...Pane Neznámý, <br />vylučujete, že někteří studenti takto fungují? <br />Tak vidíte. <br />Není to romantický sen, jsou to skutečné osobnosti mezi studenty, které právě pro toto nastavení to budou mít v dnešní době jednodušší než ti druzí.<br />Jestli se mě ptáte, zda takto fungují všichni - odpovídám: Ne, jsem realista, ne snílek.<br />Kolik takových je - snažím se, aby co nejvíce.<br />Tak, jako mi pomohli 2 profesoři, změnili mi hodnoty a zajistili spokojený život, pomáhám v tomto jiným studentům. Kdo chce, pochopí. <br />To není nesplnitelný ideál, to je poslání každého učitele. Je to tak?<br />Snad si rozumíme. <br /><br />L.snirchhttps://www.blogger.com/profile/16462609433569600088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28685976829537724112020-04-28T10:31:04.609+02:002020-04-28T10:31:04.609+02:00" klást důraz na vzdělávání a vzdělání a ne n..." klást důraz na vzdělávání a vzdělání a ne na známky."<br /><br />Pne Snirchu, sám víte, že je tento romantický přístup v dobách globální kapitalistické ekonomiky nesplnitelným ideálem. Jedním dechem taky dodávám, že by to bylo super. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47871943007101076022020-04-28T10:20:59.323+02:002020-04-28T10:20:59.323+02:00@manualprozivot: Ony jsou výsledky problematických...@manualprozivot: Ony jsou výsledky problematických žáků i ve škole vždy spíše zásluhou vyučujícího, než žáka samotného. Věřím, že jde o to, kolik jich přetáhnu přes okraj do žádoucí zóny (tj. sociálně a pracovně odpovědného stavu). Jakákoliv práce doma má na to vliv (pracující rodič je žákovi alespoň vzorem). Nezakrývám, že online rozdávám jedničky a vím, že by to takhle nešlo dělat dlouhodobě. Zároveň vím, že i nyní to někteří učitelé berou vážně a známkují jako ve škole. Otázkou zůstává, jestli se žákům doma vyplatí se něco naučit nebo jen vymýšlet, jak to bez námahy obejít (tedy jak zařídit, aby se jim to obcházení nevyplatilo).<br /><br />Mimochodem - u všech průzkumů mezi žáky jsem vždy viděl, že žáci oceňují snahu vyučujícího. A taky že toho někteří kolegové zneužívají (tj. snaží se jen jako).Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68297024838457994122020-04-28T10:00:29.765+02:002020-04-28T10:00:29.765+02:00Mrzkost místních debat je ve vzájemném osočování. ...<b>Mrzkost místních debat je ve vzájemném osočování. Má-li být diskuze přínosná a mít výsledek, musí se týkat podstaty věci a ne zúčastněných osob.</b>Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68231320112136884592020-04-28T09:51:40.140+02:002020-04-28T09:51:40.140+02:00Pane Doležele
vždy podle své povahy hodnotíte i po...Pane Doležele<br />vždy podle své povahy hodnotíte i povahu i jiných? <br />To nemůže fungovat,to se fakt musíte často seknout.<br />Ještě jste na to nepřišel? <br /> L.snirchhttps://www.blogger.com/profile/16462609433569600088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49563961490486433662020-04-28T09:33:46.401+02:002020-04-28T09:33:46.401+02:00"Známkování nikdy nevystihlo úroveň vzdělání ..."<i>Známkování nikdy nevystihlo úroveň vzdělání jedince a ani nemůže.</i>"<br /><br />Jistě. Úplně stejně jako slovní hodnocení. Resp. známky stále vyžaduje většina rodičů. Zřejmě je informace v nich obsažená, pro jejich rozhodování přínosnější.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-87051954402203804742020-04-28T09:31:05.755+02:002020-04-28T09:31:05.755+02:00"Ano, my se taky ptali opakovaně neustále ptá..."<i>Ano, my se taky ptali opakovaně neustále ptáme a máme stejnou zpětnou vazbu, mnozí dokonce díky nahrávané výuce to považuji za vyšší level než ve škole (když pomine sociální kontakty).</i>"<br /><br />Ano, pane Šnirchu, nejen já jsem jistě pochopil, že se ptáte proto, abyste se opět mohl pochlubit, že u vás jste to zvládli.<br /><br />Tak víte co? Starejte se o sebe a nepředjímejte neschopnost ostatních učitelů. To by pro začátek stačilo.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.com