tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post8326545320759019498..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Ondřej Šteffl: Poznámky k pracovní verzi Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-41456952525083826802018-11-21T13:09:55.566+01:002018-11-21T13:09:55.566+01:00budoucnost není v technologiích,technologická spol...budoucnost není v technologiích,technologická společnost se dostala do slepé uličky,technologie začaly působit sebedestrukčně,tento "pokrok" se musí zbrzdit, technologický progres ve zdravotnictví nikdy nezvítězí nad technologickým progresem choroblaimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-26572743243563625512018-11-21T10:39:34.085+01:002018-11-21T10:39:34.085+01:00Školský zákon 561/2004 Sb.
Poslední změna zákona: ...<br /><br /><i>Školský zákon 561/2004 Sb.<br />Poslední změna zákona: 1. 9. 2015<br /><br />Vzdělávací programy<br />§ 3 Systém vzdělávacích programů<br />(1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") zpracovává Národní program vzdělávání, projednává jej s vybranými odborníky z vědy a praxe, s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji a předkládá jej vládě k projednání. Vláda předkládá Národní program vzdělávání Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu ke schválení. Národní program vzdělávání rozpracovává cíle vzdělávání stanovené tímto zákonem a vymezuje hlavní oblasti vzdělávání, obsahy vzdělávání a prostředky, které jsou nezbytné k dosahování těchto cílů. Národní program vzdělávání ministerstvo zveřejňuje vždy způsobem umožňujícím dálkový přístup.</i><br /><br />http://zakony.centrum.cz/skolsky-zakon/<br /><br /><i>Úvodem mi nedá nezopakovat zákonnou realitu, která je popsána ve školském zákoně již od roku 2004, konkrétně v jeho § 3 odst. 1: „Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracovává Národní program vzdělávání, projednává jej s vybranými odborníky z vědy a praxe, s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji a předkládá jej vládě k projednání. Vláda předkládá Národní program vzdělávání Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu ke schválení. Národní program vzdělávání rozpracovává cíle vzdělávání stanovené tímto zákonem a vymezuje hlavní oblasti vzdělávání, obsahy vzdělávání a prostředky, které jsou nezbytné k dosahování těchto cílů. Národní program vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje vždy způsobem umožňujícím dálkový přístup.“)1 <br /><br />Zákon tak zavedl zcela nový pojem – Národní program vzdělávání, velmi přesně definuje důležitý procesuální faktor a zákonný postup k dosažení přijetí takového dokumentu. </i><br /><br />https://www.eduin.cz/clanky/narodni-program-vzdelavani-aneb-skolsky-yeti/<br /><br /><b>Proč MŠMT zjevně záměrně nepravdivě dodnes tj. do roku 2018 nazývá tzv. Bílou knihu z roku 2001 Národním programem vzdělávání (NPV), když tento dokument nebyl vytvořen a přijat zákonným postupem podle školského zákona z roku 2004?</b><br /><br />http://www.msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/bila-kniha/narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-bila-kniha-2001<br /><br /><b>PROČ MŠMT LŽE, ŽE MÁME NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ, KDYŽ HO NEMÁME? PROČ MŠMT NAZÝVÁ ČTYŘLETÝ ZÁMĚR ZÁMĚREM DLOUHODOBÝM? </b><br /><br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81277974912377634142018-11-21T06:58:44.888+01:002018-11-21T06:58:44.888+01:00Přesně jak bylo řečeno. Proč tohle nebylo už před ...Přesně jak bylo řečeno. Proč tohle nebylo už před lety?<br />Dnes je pozdě. Začít zkoumat co je dobrá škola a co je dobrý učitel po dvaceti letech podpory těch špatných učitelů tedy zavalování těch dobrých zbytečnou administrativou a prací a jejich vyštváváním ze škol. V době, kdy učitelé některých aprobací nejsou a nebudou je trochu pozdě řešit, co je dobré vzdělávání. K čemu vám bude, když nebudete mít nikoho, kdo by je zajistil. Vychovat dobrého učitele trvá spoustu let a začít se musí od učitelských vzorů už na ZŠ. Myslet si, že předdůchodce s fabriky se rozhodne stát učitelem a během dvouletého rychlokurzu z něj uděláte Komenského je naivní.<br />To co mi tam chybí je opravdu masivní podpora dobrých učitelů na školách a dobrých ředitelů, podpora lidských zdrojů. Podora učitelské profese jako takové. Bez toho to zůstane jen cárem papíru, zdroj projektů a dojení peněz EU a státního rozpočtu a zdroj obživy úředníků a teoretiků. <br />Budoucnost je v technologiích. Buďto budeme technologie ovládat nebo budou technologie ovládat nás. Vše závisí na výchově a vzdělávání dalších generaci.mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-22846876451924587982018-11-21T00:22:03.876+01:002018-11-21T00:22:03.876+01:00roste víra v hoaxy a konspirační teorie
Pane Štef...<i>roste víra v hoaxy a konspirační teorie</i><br /><br />Pane Šteffle, jak jste přišel na tuhle konspirační teorri?tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11575223734401087952018-11-20T19:28:18.628+01:002018-11-20T19:28:18.628+01:00perspektiva prl nejbližších 20-25 let je jasná-ze...perspektiva prl nejbližších 20-25 let je jasná-země montoven,takže potřebujeme tři skupiny vzdělanách lidí:<br />1/lékaři,manageři,právnívo,it-vš vzdělíní<br />2/pracovníci služeb-vyšší a nižší střední<br />3/pracovníci montoven-nižší střednílaimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-40753563634660326632018-11-20T19:26:41.410+01:002018-11-20T19:26:41.410+01:00Víte, .. myšlenky a řeči a plány mají být mostem k...Víte, .. myšlenky a řeči a plány mají být mostem k činům. V tom našem podivném škoství se teprve teď budou učit ředitelé strategicky plánovat školu a rozvíjet kompetence učitelů, kteří to už dávno mají učit děti. Připadá mi to všecho jako bajka o Baronu Prášilovi, který mě nejvíce v dětství hrdinsky udivil, když se zvedl za vlastní cop z močálu. To se teď chce po školství.<br />Tajný učiteli, ty přinesené otázky jsou všechny uzavřené a zavánějí jednoznačnou odpovědí, ale nevedou k přemýšlení nad možnostmi. Snad až ta poslední věta, jestli to nemělo být už dávno zkoumáno, .. před pěliletkami. Tady je iroinie na opravdu na místě. Ale současným teoretickým stratégům snícím o silné kultuře školy to moc nenapoví. Dobré vzdělání a dobrá škola je pak jen ta, že člověka od hlubších poznání do budoucna vlastně neodradí. Když se to škole a učitelům podaří, díky Bohu i za to. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11210242113154797559noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-83675681532312496592018-11-20T19:23:15.985+01:002018-11-20T19:23:15.985+01:00to je pořád filozofování a diskutování,stát musí s...to je pořád filozofování a diskutování,stát musí stanovit pravidla pro školy státní a pro soukromé,pro stání standard učiva,pravidla pro učitele a řídit musí školy prostřednictvím okresních škol úřadů,u škol soukromých musí stát trvat pouze na několika zákl věcech jako je např aprobovanostjinak je vše ve správě a režii majitele,jak je to prosté....laimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-51726037149142249942018-11-20T18:52:49.960+01:002018-11-20T18:52:49.960+01:00Ví někdo, co je to dobré vzdělání, k čemu má člově...Ví někdo, co je to <b>dobré</b> vzdělání, k čemu má člověku být a jak se k tomu má jeden dostat?<br /><br />Je vzdělání exklusivní komodita? Nebo je pro všechny? Je určeno k tomu, aby "investor společnost" měl lidi do profesí, které zrovna potřebuje? Je k něčemu lidem samotným? Je to schopnost nalézt a udržet dobré zaměstnání? Je to schopnost nalézt a vykonávat zaměstnání, které jednoho naplňuje? Je to schopnost činit informovaná rozhodnutí? Je to schopnost identifikovat a rozvíjet své specifické předpoklady do nejvyšší možné míry? Je to míra odbornosti, a/nebo schopnost nalézt souvislosti, smysl a interpretovat dění? Je to určitý objem naučených částí poznání? Je to pochopení fungování světa? Je to míra dosažené soběstačnosti a/nebo osobního štěstí? <br /><br />Ví někdo, co je to dobrá škola?<br /><br />Je to škola, jejíž absolventi jsou nejvíce přijímáni do vyšších stupňů vzdělávání? Je to škola, kde se děti cítí dobře a kam chtějí chodit? Je to škola se kterou jsou spokojení rodiče? Je to škola, kde jsou spokojeni učitelé? Je to škola, kde jsou učitelé přísní, ale naučí? (Co přesně naučí, jak naučí a co s tím naučeným lze dělat, je potřeba specifikovat) Je to škola, kde je ve třídách při výuce ticho? Je to škola, jejíž žáci zdraví dospělé? Je to škola s vyplněnými tabulkami, která se vždy vejde do rozpočtu? Je to škola s nízkou fluktuací a nemocností učitelů? Je to škola s větším počtem učitelů mužů než dva? Je to škola s nízkým výskytem úrazů, šikany či vandalizmu? Je to škola s mnoha cenami z olympiád? Je to škola s mnoha mimoškolními aktivitami? <br /><br />Ví někdo, co je dobré vzdělávání?<br /><br />Je to proces efektivního a měřitelného přenášení vybraných dat z množiny veškerého poznání do hlav žáků? Je to inspirativní a motivující proces seznamování žáků se světem? Je to kontrolovaný a usměrňovaný rozvoj myšlení, emocí a vůle? Má dobré vzdělávání obsahovat důležitý výchovný a sociální rozměr? Má být vzdělávání pedocentrické, učitelocentrické nebo státocentrické? <br /> <br />Ví někdo, kdo je dobrý učitel?<br /><br />Je to učitel, který často jezdí na školení? Je to učitel, kterého mají děti rády? Je to učitel, který naučí to, co je obsaženo v osnovách? (Je potřeba definovat "naučí"). Je to učitel, který kašle na osnovy a systém a jede si svou inovativní výuku? Je to učitel, který inspiruje i uličníky a flákače k zájmu o předmět a školu? Je to učitel, který nemá konflikty s rodiči? Je to učitel, který má papíry vždy v pořádku a nemá konflikty s vedením? Je to učitel, který často a rád organizuje školní výlety a exkurze? Je to skutečný certifikovaný odborník ve svém oboru? Je to nadšenec s ideály? Je to schopný vychovatel? <br /><br />Ví někdo, kdo je dobrý ředitel? <br />Ví někdo, co je dobrý zřizovatel? <br /><br />O tomhle by měla být vedena debata za účasti veřejnosti, akademiků, pedagogů, politiků. Před pětiletkami. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2717317146275280342018-11-20T11:14:58.534+01:002018-11-20T11:14:58.534+01:00S panem Štefflem vcelku souhlasím. Poznamenávám, ž...S panem Štefflem vcelku souhlasím. Poznamenávám, že za situace, kdy MŠMT dlouhodobě není schopno (ochotno?) vytvořit plnohodnotný Národní program vzděláváví (tzv. Bílá kniha... z r. 2001 jím z více hledisek není, ač se to na stránkách MŠMT tvrdí) MŠMT, myslím, již tradičně lže i v názvu zde diskutovaného dokumentu:<br /><br />Dlouhodoby záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019 až 2023 <br /><br /><b>Čtyři roky - to je pro záměry MŠMT "dlouhá doba"? To by mne tedy zajímalo, s jakými obdobími v MŠMT pracují při krátkodobých a střednědobých záměrech. Pro naše MŠMT je zřejmé střednědobý záměr asi tak na jeden rok a krátkodobý záměr asi tak na jeden měsíc? Obávám se, že někteří pštrosi s hlavou v písku by možná mohli mít na nékteré věci větší nahled, než jaký mají ministerstí úředníci z paláce v Karmelitské,,,</b> :)<br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.com