tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post811745280737705983..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Veronika Valíková: Poslanci a maturity: blázinec s nadějíAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger54125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-45832467887190744942020-03-05T15:44:30.539+01:002020-03-05T15:44:30.539+01:00Pane krtku, stále více se od podstatných záležitos...Pane krtku, stále více se od podstatných záležitostí odvracíte k ryze subjektivním dojmům. Nevidím důvod dále s Vámi diskutovat o Vašich studijních kvalitách.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25559169415221315032020-03-05T15:33:09.266+01:002020-03-05T15:33:09.266+01:00Vidíte, to mne nenapadlo, taktizovat. Snad jen v d...Vidíte, to mne nenapadlo, taktizovat. Snad jen v dějepise zkoušela dobrovolníky, což ale znamenalo se stejně všechno naučit, jen jsme si mohli určit, kdy to předvedeme.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28587669285945956872020-03-05T12:57:28.257+01:002020-03-05T12:57:28.257+01:00Pane krtku, já jsem přece nemluvil o "podvádě...Pane krtku, já jsem přece nemluvil o "podvádění", ale o taktice, jak dosáhnout co nejlepšího výsledku v tom, co současný školský systém požaduje, hodnotí a známkuje. Takové učení vede k "instantním úspěchům" (k okamžitým, nepříliš důležitým a posléze nezřídka zapomenutým), ale jeho vzdělávací účinek je bohužel dost pochybný. Skutečných podvodů jsem se nedopustil nikdy, ani na FFUK. Také jsem se učil dost systematicky (a takticky se přizpůsoboval tomu, co jsem u zkoušky očekával) jen něco, co jsem potom až z příliš velké části nepoužil.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-16711242240819065632020-03-05T12:19:25.168+01:002020-03-05T12:19:25.168+01:00No vidíte, pane Lippmanne, nedělal. Prvního podvod...No vidíte, pane Lippmanne, nedělal. Prvního podvodu jsem se dopustilaž při zkoušce z komibnatoriky na VŠ, snažil se vždy učit průběžně. U mne prostě vnitřní motivace fungovala (nebo to byla vnější - strach z neúspěchu? A neúspěch bylo i to, že jsem tomu nerozumněl? Asi ano.).krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58784061695745154702020-03-05T11:24:55.228+01:002020-03-05T11:24:55.228+01:00Pane krtku, učím nyní na církevním gymnáziu, tedy ...Pane krtku, učím nyní na církevním gymnáziu, tedy vlastně škole soukromé, ale s tím, co jste napsal, nemohu ani trochu souhlasit. Rozhodně nemohu potvrdit, že žáci vyšších ročníků jsou zvyklí nepracovat, což z Vaší poznámky logicky plyne. Jen se v systému výuky naučili "chodit" mnohem více účelově, pragmaticky. Zkrátka tomuto systému přizpůsobili svou pracovitost. Např. se na písemky z matematiky učí např. i v předchozí hodině češtiny pod lavicí. Různé testy z určitých předmětů píšou totiž velice často. Na úkor předmětů jiných. Tento systém, završený a posílený současnou maturitou, k tomu nutně vede. Dokonce je, až na výjimky, patrné, že nejméně si na něj zvykají žáci, kteří jsou na škole nejkratší dobu, tedy žáci čtyřletého cyklu. "Nejlépe" se přizpůsobují "osmileťáci". Vy jste (byste) to nedělal? Já jsem to dělal také, i když učiva a testů bylo tehdy daleko méně. Proč někteří učitelé tak snadno zapomínají na své "mladé časy"? Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-71442060051996139292020-03-05T10:35:34.935+01:002020-03-05T10:35:34.935+01:00"Každý jen tu svou ..."
Paní BP učí na s..."Každý jen tu svou ..."<br />Paní BP učí na soukromé škole, jak sama někde uvedla, a tam je úroveň žáků jiná, protože tím, že rodiče zaplatili školné, očekávají, že učitel, ne žák, naučí. Paní BP sama píše, že u žáků 1. a 2. ročníku se jí daří lépe (nejsou ještě zvyklí nepracovat). Tak to, prosím, berte v tomto kontextu.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-52264114187637580282020-03-05T09:23:28.571+01:002020-03-05T09:23:28.571+01:00pokrač. stejně tak jest nesmyslné slibovat všem žá...pokrač. stejně tak jest nesmyslné slibovat všem žákům avocádo- učitele.<br />nejsou,prostě tu neurostou,není podnebí,jistě židi to pěstujou v poušti ale jde to na export do číny,tam to zákazník zaplatí....<br />zde máme mrkev,hrušky s jabkama a někde i meruňky.....<br />přestaňme s řečmi o krásných, mladých, kreativních asertivních,empativních,alternativních,heppy a in učitelích...laimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-67265152750503388912020-03-05T09:13:10.713+01:002020-03-05T09:13:10.713+01:00i když si to stále nechceme připustit,žijeme v dob...i když si to stále nechceme připustit,žijeme v době kapitalistické= tržní,transformace,privatizace,restituce vše se zvládlo ok, jen na to školství se zapomnělo......<br />základní pravidlo trhu říká=musí převyšovat poptávka nad nabídkou<br />vzdělání musí být žádaným, a tudíž ceněným zbožím,musí se stát dobrou investicí do budoucnosti<br />je potřeba nabídnout pestrý sortiment zboží různé kvality a různé ceny,přičemž, musí býti zachována svobodná volba,my se místo toho snažíme procizovat socialismus do komunismu:to nejlepší pro všechny a zadarmo....to je však utopie,ksč zkrachovala na tom,že nedokázala každímu zajisti banán,mercedesa dovču v jugošce...<br />školství dnes stále soutěží mezi jablkem a mrkví a slibuje banán,přičemž ta jablka dotuje,lidé však žádají více,a více než banán,chtějí avocádo!zatím si vláda stále půjčuje na jabka ale jednoho dne nastane "den pravdy",kdy vláda bude muset sdělit "zadarmo bude jen mrkev a za jabka se bude platit",na banán si nechte zajít chuť a za avocádem jeďte do oxfordu !laimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12158024999956796392020-03-05T08:37:48.977+01:002020-03-05T08:37:48.977+01:00Jsem rád, paní BP, že...Jsem rád, paní BP, že...Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-52320437572707028512020-03-05T08:18:21.634+01:002020-03-05T08:18:21.634+01:00"Trochu lépe se mi daří u 1. a 2. ročníků. Al..."Trochu lépe se mi daří u 1. a 2. ročníků. Ale ani 3. ročník není nakloněn tomu se něco učit. Byli zvyklí pouze na nějaké kopie z učebnic, já jsem po nich vyžadovala, že si pořídíme nějakou učebnici, nosím do hodin čítanky, abychom si texty ohmatali a u 3. a 4. ročníku s tím mám problém."<br /><br />Jsem rád paní BP, že jste tohle napsala. Ocituji Vám k tomu prof. M. Machovce z knihy Filosofie tváří v tvář zániku (1998). Když mluví o Komenském píše: "Střední školství je ryze formálně tvořeno i nadále prostým kladením ´hlavních oborů´ vedle sebe: ale ti, kdo k tomu tvoří osnovy, učebnice a náplň, se daleko více podobají soukromým podnikatelům, vrhajícím na trh a reklamně doporučujícím své vlastní výrobky proti všem ostatním, než hledačům harmonického lidství a výchovy k němu směřující. Školství i osvěta dnes poskytují přibližně stokrát víc informací než ještě před stoletím - mj. už proto nenaučí přemýšlet o žádné z nich."<br /><br />Právě z těchto důvodů je nutné začít konečně rozlišovat vzdělání a odbornost. Právě proto jsem zásadním odpůrcem centralizované maturity. Protože ano, zejména od třetího ročníku jsou žáci zcela logicky ovlivněni onou "tržní nabídkou", kterou, ovšem na rozdíl od skutečné nabídky, nařizuje žákům ke "koupi" současná maturita. Po jejím zavedení jsem to, co popisujete, zažil také. Je to zcela logické, byť to její stoupenci vehementně popírají. Překonat "tržní" chování žáků vyžaduje nyní mnohem více zbytečné námahy. Zmírnit její neblahý vliv je možné jen tehdy, když si alespoň její ústní část učitel vykládá trochu "volně".<br /><br />Takže je naprosto nutné skončit s tradicí, které vede k tomu, že si jednotlivé předměty vzájemně stále více překážejí (přičemž ty exaktní mají velkou výhodu, neboť se písemky mnohem snáze opravují a mohou být proto četnější) a kterou současná maturita ještě významně posílila.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-50992457851247033682020-03-05T05:56:24.264+01:002020-03-05T05:56:24.264+01:00Paní BP, rozumím Vám, i když s tím, co říkáte, ani...Paní BP, rozumím Vám, i když s tím, co říkáte, ani trochu nesouzním. Chápu, že jste učitelsky unavená, že už chcete odejít, ale že to ještě nejde. Asi se to tedy ještě ten rok a půl (jak jste psala) bude muset nějak vydržet. Asi se to – řečeno s mírnou nadsázkou – patrně oboustranné utrpení bude muset nějak přežít. <br /><br />Nicméně trvám na tom, že není pravda, že „dnes nemá smysl už vůbec nic učit“. Trvám na tom – a teď se budu opakovat –, že má smysl učit mnoho věcí. Že je ale musíme učit tak, aby to mělo smysl, ne být posedlej svou nudnou a úmornou pravdou, jak o tom pěkně píše citovaný Emil Hakl.<br /><br />Paní BP, toto píšu ne proto, abych na Vás nějak útočil nebo něco podobného, ale proto, abych vyjádřil přesvědčení, že čeština je nebo může být – i přes některé nesmysly, jako je třeba státní maturita a dvojí čtení maturitních knížek – velmi smysluplný předmět.<br />Jiří Lukášhttps://www.blogger.com/profile/01147456606716847650noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39635350936451922352020-03-04T21:39:49.604+01:002020-03-04T21:39:49.604+01:00Pane Lukáši, těžko můžete někoho přesvědčovat, že ...Pane Lukáši, těžko můžete někoho přesvědčovat, že má smysl se něco učit, když už předem nemáte žádného adresáta - příjemce.<br />Narážím na tohle od začátku školního roku u maturantů. Začala jsem na nynější škole působit od tohoto školního roku. <br />Trochu lépe se mi daří u 1. a 2. ročníků. Ale ani 3. ročník není nakloněn tomu se něco učit. Byli zvyklí pouze na nějaké kopie z učebnic, já jsem po nich vyžadovala, že si pořídíme nějakou učebnici, nosím do hodin čítanky, abychom si texty ohmatali a u 3. a 4. ročníku s tím mám problém. Chtěla jsem po nich, aby si psali rukou poznámky, a to jsem si dovolila příliš. Nebyli na to zvyklí a nedělají to, jen někteří.BPhttps://www.blogger.com/profile/09841095342741312495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-4307829012652185682020-03-03T20:51:55.313+01:002020-03-03T20:51:55.313+01:00BP: nakonec dospějeme všichni k tomu poznání, že d...BP: <i>nakonec dospějeme všichni k tomu poznání, že dnes nemá smysl už vůbec nic učit</i><br /><br />Problém bude asi velmi komplexní. Rád bych se krátce zaměřil na roli učitele. (Ostatní aspekty nechávám v této chvíli stranou. Ne proto, že by byly méně zásadní.)<br /><br />Nedávno jsem studentům četl z jedné knížky Emila Hakla. Píše se tam: „Jsi posedlej pravdou, která je neuvěřitelně nudná a úmorná jako pomalu se plazící infekční hlen.“ Toto se mně teď vybavilo. Přesně tohle někdy ve školách děláme, jsme nudní a úmorní.<br /><br />Postoj žáků se do určité míry odvíjí od postoje učitele. Není pravda, že děcka nic nezajímá. Je to tak, že my jim dovedeme věci, které by je zajímaly, občas docela otrávit. <br /><br />Tato diskuze se vztahuje k článku o státní maturitě z češtiny, proto bych rád uvedl jeden příklad z této oblasti.<br /><br />Jednou jsem si psal s jedním člověkem z Asociace češtinářů. Říkal, že studenti by měli knížky, které se vybrali k maturitě, číst dvakrát. Aby se řádně připravili k maturitní analýze. Trochu jsem se zděsil, protože: co je pak často důsledkem toho druhého čtení? Snažil jsem se tedy pánovi z ASČ oponovat:<br /><br />„Říkávám studentům: Čtěte s radostí a maturujte s radostí! Své maturitní knížky čtěte jednou, pořádně. Čtěte „s porozuměním, jež povede k hlubokým čtenářským zážitkům“ (RVP). A když budete mít chuť, tak si je přečtěte znovu. Ale určitě ne kvůli maturitě. To byste je mohli přizabít. Možná i úplně zabít. A zůstala by ve vás mrtvola. A co pak s ní? A vaše maturita by pak třeba nebyla interpretací knihy, která ve vás žije, ale pitevním protokolem. To by byla velká škoda.“<br /><br />Nebyl jsem příliš úspěšný, pán z ASČ to moc nepřijal. <br /><br />Co ale tím chci říct? Chci říct, že s tím, že „dnes nemá smysl už vůbec nic učit“, nesouhlasím. Má smysl učit mnoho věcí. Musíme je ale učit tak, aby to mělo smysl.<br />Jiří Lukášhttps://www.blogger.com/profile/01147456606716847650noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17036365791242648142020-03-03T18:05:12.875+01:002020-03-03T18:05:12.875+01:00"Pane Lippmanne, nakonec dospějeme všichni k ..."Pane Lippmanne, nakonec dospějeme všichni k tomu poznání, že dnes nemá smysl už vůbec nic učit."<br /><br />Paní BP, z toho, co jsem kdy napsal (i 49 let dělal), nic takového v žádném případě neplyne.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-18634717298347950832020-03-03T17:15:58.504+01:002020-03-03T17:15:58.504+01:00Pane Lippmanne,
nakonec dospějeme všichni k tomu ...Pane Lippmanne,<br /><br />nakonec dospějeme všichni k tomu poznání, že dnes nemá smysl už vůbec nic učit.BPhttps://www.blogger.com/profile/09841095342741312495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-18440028218738189022020-03-03T15:32:32.297+01:002020-03-03T15:32:32.297+01:00"Já žákům říkám, že se neučí kvůli známkám an..."Já žákům říkám, že se neučí kvůli známkám ani kvůli rodičům, ale pro sebe."<br /><br />To jim, paní BP, asi říká každý učitel. A nepochybuji, že v dobré vůli, s těmi nejlepšími úmysly. Jen říkám, že bychom měli konečně najít odvahu a začít daleko více přemýšlet o tradici vzdělávání, o skutečném obsahu našich dobrých úmyslů, o obsahu a smyslu toho, co se mají žáci učit "pro sebe".Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-330432106045821802020-03-03T14:08:02.730+01:002020-03-03T14:08:02.730+01:00Já žákům říkám, že se neučí kvůli známkám ani kvůl...Já žákům říkám, že se neučí kvůli známkám ani kvůli rodičům, ale pro sebe.BPhttps://www.blogger.com/profile/09841095342741312495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20621341447154796172020-03-03T14:07:00.757+01:002020-03-03T14:07:00.757+01:00Na známky se učí děti především kvůli svým rodičům...Na známky se učí děti především kvůli svým rodičům. Protože ti chtějí, aby jejich děti měly skvělé známky, ale neptají se už za co.BPhttps://www.blogger.com/profile/09841095342741312495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58133474686583110302020-03-03T10:01:20.063+01:002020-03-03T10:01:20.063+01:00Zdůrazňuji...Zdůrazňuji...Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53969243766735069602020-03-03T09:48:11.408+01:002020-03-03T09:48:11.408+01:00"Pane Lippmanne, možná, že žáci dříve také vš..."Pane Lippmanne, možná, že žáci dříve také všechno považovali za ztrátu času, ale nikdy to neříkali nahlas a neprotestovali, že se jim něco nechce dělat."<br /><br />Paní BP, nemyslel jsem si to jen jako žák, ale myslím si to, dokonce s mnohem větší naléhavostí dodnes. Mnohokrát jsem to vysvětlil a konkrétními ukázkami doložil. Neblahý stav současná maturita symbolizuje a petrifikuje. Právě ti nejlepší žáci se jí "smutně smějí". Jeden z nich před časem dokonce navrhl její logo, kde uprostřed dvorku se čtyřmi sloupy (ABCD), obehnaného ostnatým drátem, sedí na zemi maturant a drží se za hlavu. <br />Proč by své výhrady neměli žácí říkat nahlas? Nás to nemá zajímat? Naší povinností není s nimi ve všem souhlasit, naší povinností je brát jejich výhrady vážně, přesvědčivě jim argumentovat a především se zamyslet nad tím, zda není chyba také v systému "všechni všechno stejně, hlavně aby se to dalo snadno ("spravedlivě") hodnotit. Zdůrazňuje, na vině je především systém, který nefunguje, ne učitelé a rodiče kteří v něm byli vychováni a vnímají jej jako tradičně samozřejmý. Pokračovat v něm, jak se zřetelně ukazuje, nikam nevede. A dávat vinu žákům? Kdo je naučil klást podstatně vědší důraz na známky (lhostejno za co) než na skutečné vzdělání?Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-75799378351585393972020-03-03T01:17:42.784+01:002020-03-03T01:17:42.784+01:00Pane Lippmanne,
možná, že žáci dříve také všechno...Pane Lippmanne,<br /><br />možná, že žáci dříve také všechno považovali za ztrátu času, ale nikdy to neříkali nahlas a neprotestovali, že se jim něco nechce dělat. A hlavně nechodili si stěžovat řediteli, že po nich někdo chce, aby si před maturitou vyzkoušeli všechny slohové útvary prakticky, když jim se vůbec do toho nechce a pokazilo by jim to přece výslednou známku z CJLU za 4. ročník!<br /> <br />Spatřujete v tom z jejich strany nějakou logiku? Já tedy ne.BPhttps://www.blogger.com/profile/09841095342741312495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43944155571715071482020-03-02T12:49:40.086+01:002020-03-02T12:49:40.086+01:00oprava: z rodného jazykaoprava: z rodného jazykaPavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68883595896756154932020-03-02T12:47:47.175+01:002020-03-02T12:47:47.175+01:00"A zde jsme Komenského zavrhli. Nad jeho tria..."<i>A zde jsme Komenského zavrhli. Nad jeho triadismem jednoznačně zvítězil karteziánský dualismus.</i>"<br /><br />Je třeba se ptát proč. A také je potřeba se ptát, proč se někdo snaží o v pořadí již třetí synodu mrtvých - mám na mysli křísení bájného triadismu. Podle mého skromného názoru karteziánský dualismus zvítězil prostě proto, že odpovídá skutečnosti mnohem lépe. Ale nejen to, také o ní vypovídá mnohem více.<br /><br />"<i>Typickým dokladem toho jsou testy. Pravda - nepravda.</i>"<br /><br />Toto už jest klasický strašák. Skutečnost je složitější, než binární, nicméně to stále ještě neznamená, že některé věci nelze zjednodušit na "pravda-nepravda". Lze. Obzvláště v matematice, i když tam raději hovoříme o platnosti-neplatnosti nějakého tvrzení v daném axiomatickém systému, případně pak o jeho deduktivní nerozhodnutelnosti. Takže vlastně máme taky triadismus. I když na některé inovátory a originální umělce je i triáda málo a ať dělají, co dělají, tak se (jak by řekl tajnej) - do ní nevejdou.<br /><br />"<i>Cílem je zde vedle odbornosti naučit žáky myslet v souvislostech, rozlišovat mj. postupy exaktní a vágní.</i>"<br /><br />Výborně. A zde se dopouštíte dualismu vy. To, čemu vy říkáte myslet v souvislostech, já říkám elementární triviality.<br /><br />"<i>Rozlišení odbornosti a vzdělání by vedlo k tomu, že by bylo možné daleko více využít zaměření žáků na určitý obor, a současně žáky různých zaměření naučit i základům vzdělání, tedy schopnosti vidět svět a v něm i svůj obor v souvislostech.</i>"<br /><br />To je čistě otázka míry. Vy se domníváte (ilustrativní příklad), že počítání logaritmických rovnic je odbornost, pro mě je to úvod do základů nižší matematiky a odbornost začíná mnohem později až s takovými pojmy, jako je limita funkce v bodě, spojitost funkce v bodě, limes superior, limita posloupnosti, stejnoměrná spojitost, konvergence řad, apod.<br /><br />"<i>Stručně řečeno: odbornost se týká jen části světa, současně však vždy obsahuje cosi, co se týká světa jako celku. Potom by "fachidiot" možná ztratil představu, že rozumí všemu.<br /></i>"<br /><br />Ano a přesně proto, aby fachidiot ztratil představu, že rozumí všemu (která je velmi nebezpečná), měli bychom mít povinnou maturitu z matematiky, rodného a cizího jazyka a nikoliv jen s rodného jazyka.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49597279955385125772020-03-02T10:44:51.751+01:002020-03-02T10:44:51.751+01:00SPAMy PP zahltily rubriku Diskuse, omlouvám se za ...SPAMy PP zahltily rubriku Diskuse, omlouvám se za nepříjemný vizuální smog a připomínám, že diskusi lze nerušeně sledovat v rubrice Komentáře v horní liště. Děkuji!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-18411508774241236412020-03-02T07:38:34.894+01:002020-03-02T07:38:34.894+01:00Ad rváčkazvesela:
Trochu jsme si nerozuměli. Důle...Ad rváčkazvesela:<br /><br />Trochu jsme si nerozuměli. Důležitost vzdělání v stále komplikovanějším globalizovaném světě významně stoupá. To, že je každý odborníkem na všechno, je mj i důsledkem školní výuky, která je založena na principu, že každý žák je potenciálním odborníkem na všechno. Je to zajisté naprostý nesmysl, ale systém je takto nastaven. Žák i učitel jsou lidské zdroje. Nedivme se pak, že v životě je to posléze považováno za normální a samozřejmé.<br /><br />Komenského nelze redukovat didaktické metody, které uvádíte. Důležitý je celkový smysl Komenského pedagogiky, který vychází z kritiky Descartova dualismu. Doporučuji Vám blíže se s tím seznámit. Napsal jsem o tom několik článků zde na ČŠ, velmi podrobně o tom psal třeba Jan Patočka či Radim Palouš. To, co jste uvedla, jsou prostředky, které ovšem sledují nějaký cíl. Ovšem jen za určitých okolností. A zde jsme Komenského zavrhli. Nad jeho triadismem jednoznačně zvítězil karteziánský dualismus. Typickým dokladem toho jsou testy. Pravda - nepravda. Samozřejmě komeniánská triáda (operatio, virtus, pietas) má logicky jinou podobu na ZŠ (tam jistě převažují prostředky, které uvádíte), jinou na SŠ (tam už by mělo daleko více jít o způsob myšlení a prostředky už jsou skutečně jen důležitými, leč nikoli cíl představujícími prostředky). Cílem je zde vedle odbornosti naučit žáky myslet v souvislostech, rozlišovat mj. postupy exaktní a vágní. Rozlišení odbornosti a vzdělání by vedlo k tomu, že by bylo možné daleko více využít zaměření žáků na určitý obor, a současně žáky různých zaměření naučit i základům vzdělání, tedy schopnosti vidět svět a v něm i svůj obor v souvislostech. Stručně řečeno: odbornost se týká jen části světa, současně však vždy obsahuje cosi, co se týká světa jako celku. Potom by "fachidiot" možná ztratil představu, že rozumí všemu.<br />Z časových důvodů zasílám bez následných oprav textu.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.com