tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post8117232121201959021..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Prezident HK ČR Petr Kužel k dotazům týkajícím se případné rezignace ministra školstvíAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger39125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-84765634105900263912012-01-10T17:16:08.198+01:002012-01-10T17:16:08.198+01:00Pan Kužel se postaví za ministra Dobeše vždy, když...Pan Kužel se postaví za ministra Dobeše vždy, když sám má projekt pro komoru na MŠMT jako IPn za 300 mil Kč a jeho lidi už sedí na správných pozicích na fondech. To už za podporu stojí.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-48505743508692071332012-01-06T12:38:16.912+01:002012-01-06T12:38:16.912+01:00ad 10:21
bojim, bojim
Mokrošováad 10:21<br /><br />bojim, bojim<br />MokrošováAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-65630682266595477422012-01-03T15:26:02.782+01:002012-01-03T15:26:02.782+01:00ad 10:21
To už je, tuším, třetí škola, do které b...ad 10:21<br /><br />To už je, tuším, třetí škola, do které byste své dítě nedal. Máte jich na výběr ještě dost, ale vybírejte s rozumem!<br />P.S: Rodič, nebo kolega? Nebo obojí?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47604284925389896192012-01-03T10:21:09.596+01:002012-01-03T10:21:09.596+01:00"učím se svým selským rozumem"
No petěš..."učím se svým selským rozumem"<br /><br />No petěš, to ta pedagogika musí vypadat. Do té školy bych dítě nedal.<br />Však Vám kolegyně koutky spadnou po srovnávacích testech, až budete na předposledním místě. RodičAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17501639440503852672012-01-02T21:13:38.026+01:002012-01-02T21:13:38.026+01:00Bohužel, svatá pravda. MokrošováBohužel, svatá pravda. MokrošováAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81733830857740217162012-01-02T18:12:54.927+01:002012-01-02T18:12:54.927+01:00Ovšem za další kroky děkovat nelze ani omylem.Ovšem za další kroky děkovat nelze ani omylem.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-67689206245717770992012-01-02T10:39:08.821+01:002012-01-02T10:39:08.821+01:00Vážení přátelé, kolegové, nekolegové, děkuji s úkl...Vážení přátelé, kolegové, nekolegové, děkuji s úklonou panu ministrovi za zrušení výstupních hodnocení a úpravu přijímacího řízení (úspora peněz, zjednodušení). Jinak neřeším, učím se svým selským rozumem.Všechny Vás tu zdravím, J. MokrošováAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-64177426457835234492012-01-02T07:30:15.667+01:002012-01-02T07:30:15.667+01:00No a zpátky v věci, pane Kužele. Když to tady proč...No a zpátky v věci, pane Kužele. Když to tady pročítám, tak si myslím, že byste už mohl mít celkem slušně zdůvodněno, že vaše pojmenování "mnoho pozivních změn v systému školství", stojí jednou nohou na písku a druhou na vodě.<br />Pokud by se to dalo zjednodužšit, pak "dnešní škola" je kvalitní tehdy, když z ní odcházejí žáci, kteří neztratili chuť se vzdělávat. A to i navzdory "dnešní bezhodnotové společnosti". To je indikátor kvality, který dá obraz o vzdělanosti, vztazích i lidství. Jenže to pak ministr, i při svém psychovzdělání, jaksi nevidí. Jestli se sním zase uvidíte, tak mu to, prosím, tlumočte. Spřízněné duše nemají takový problém s nasloucháním, tak zůstávám v naději :-)<br />(obyčejný člověk)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-82551569771882644272012-01-02T00:11:02.057+01:002012-01-02T00:11:02.057+01:00Za jeden z vrcholů ředitelských dovedností považuj...Za jeden z vrcholů ředitelských dovedností považuji umění organizovat práci ve škole tak, aby učení učitele bavilo.<br />Úkolem státní správy a samosprávy je vytvářet učitelům podmínky, aby je práce bavila nebo aby jim alespoň nevadila. To je zásadnější věc k nápravě, než plošné projektování.Luděk Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3265305434245049962012-01-01T23:48:09.924+01:002012-01-01T23:48:09.924+01:00Za jeden z vrcholů učitelských dovedností považuji...Za jeden z vrcholů učitelských dovedností považuji umění organizovat práci ve škole tak, aby učení děti bavilo. MŠMT možná stále odkládá zpracování Národního programu vzdělávání proto, že by tam mělo být stanoveno: Úkolem školy je vytvářet dětem podmínky, aby je škola bavila nebo aby jim alespoň nevadila. To je zásadnější věc k nápravě, než plošné testování.Vl.Václavíknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-7955584409585359322012-01-01T22:48:43.186+01:002012-01-01T22:48:43.186+01:00bude potřebovat chuť učit se stále něco nového
Ma...<i>bude potřebovat <b>chuť učit se</b> stále něco nového</i><br /><br />Maminka vždycky říkávala:<br />"Když se ti nechce, <br />to je horší, než když nemůžeš."<br /><br />S tou chutí k učení je to dost složité.<br />Řekněme si otevřeně, že většině žáků se po celá předchozí staletí většinou učit moc nechtělo.<br />Vždy byly a jsou věci mnohem příjemnější, nežli učení a příprava do školy.<br />Ve vztahu k výuce je naprosto jedno, jestli nás lákalo hraní na partyzány se špuntovkou v lese, zatímco dnešní děti "běhají" virtuálně po vietnamské džungli na displeji a v ruce mají joystick.<br />V obou případech se dítko moc neučí.<br /><br />Rozdíl je v tom, že když my se neučili, mělo to své důsledky.<br />Třeba jsme neměli šanci dostat se na výběrovou školu...<br />A dnes?poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-64691748902068765732012-01-01T22:29:27.286+01:002012-01-01T22:29:27.286+01:00To je krásné východisko pro úvahy, co má mladý člo...To je krásné východisko pro úvahy, co má mladý člověk umět, aby se, po zrušení montovny, ve které dělal 10 let svářeče, mohl ucházet o jinou práci, když zrovna v jeho městě není svářečů třeba.<br />Já začnu: bude muset být ochoten dělat něco jiného než dosud; bude potřebovat kreativitu, představivost a manuální zručnost, aby mohl dělat něco jiného; bude potřebovat chuť učit se stále něco nového; bude muset umět sehnat bydlení v místě, kde je více práce a bude muset být ochoten se stěhovat; bude potřebovat komunikační dovednosti, pozitivitu, morálku...<br />Chtěl by někdo pokračovat?<br />A to vše by se měl naučit na ZŠ! To ovšem není ve standardech.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59487526565941731032012-01-01T20:41:13.957+01:002012-01-01T20:41:13.957+01:00Jen tak přemýšlím o tom, že jednou dojde i na omez...Jen tak přemýšlím o tom, že jednou dojde i na omezení výroby v našich montovnách na výrobu osobních automobilů. Poklesne poptávka po oněch svářečích, soustružnících,... a co pak s těmito neflexibilními lidmi ? Tady zase bude rozumovat pan Kužel, že je potřeba více gymnazistů ? Jeho názory jsou krátkozraké.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77234790625959139052012-01-01T17:35:14.623+01:002012-01-01T17:35:14.623+01:00Mladý stromek je potřeba přivázat ke sloupku, aby ...<i>Mladý stromek je potřeba přivázat ke sloupku, aby nerostl křivě.</i><br /><br />Na první pohled se zdá být zjevné, že přirozený je ten stromek nepřivázaný.<br />Ve skutečnosti ovšem bůh stvořil člověka, aby stromky přivazoval.Luděk Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-83160102618974686432012-01-01T17:23:25.445+01:002012-01-01T17:23:25.445+01:00Radek Sárközi
Ale já jsem přece nepsal, které refo...Radek Sárközi<br />Ale já jsem přece nepsal, které reformátory mám na mysli.<br />Takže dost dobře nechápu, proč právě Vy jste cítil být osloven.<br />Dobře přece z dřívějších diskusí víte, že alternativních směrů ve školství si já osobně cením.<br />Obzvláště pak těch, které svou filosofii zakládají právě na podpoře přirozeného vývoje dítěte.<br /><br /><br />A k přirozenému vývoji samozřejmě patří také nutnost občas si spálit prsty a poučit se i z hloupé zkušenosti, že, kolego Blaho.<br /><br />Dobrý rodič i učitel se nesnaží zabránit dítěti, aby si nespálilo prsty o plotnu.<br />Ale dohlédne na to, aby se přitom nezmrzačilo.<br /><br />Škoda jen, že dospělí a národy si většinou také musí rozbít vlastní ústa a nestačí jim ani zkušenost jiných, ani neumí najít poučení od největší učitelky - historie.<br /><br />Můj osobní názor je takový, že mnohé z dějů let nedávných se sice zaklíná moderností a přirozeností, ve skutečnosti jde však vývoj v mnohém naopak velmi nepřirozený.<br />Třeba koncept ŠVP nevyplynul z logického vývoje pedagogických věd a poté nebyl školami a učiteli svobodně vybrán v konkurenci jiných, ale byl shůry nanucen všem.<br /><br />Mladý stromek je potřeba přivázat ke sloupku, aby nerostl křivě.<br />Na druhou stranu tahat za větvičky v naději, že strom poroste rychleji, se v praxi neosvědčilo.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30318038258923753942012-01-01T17:10:35.155+01:002012-01-01T17:10:35.155+01:00vysvětlit pojem "přirozený vývoj"
Ve sk...<i>vysvětlit pojem "přirozený vývoj"</i><br /><br />Ve skrytu duše jsem, pane obyčejný člověku, doufal, že si toho nikdo nevšimne. Prostě mi to ulítlo, protože i já jsem součástí obecné pitomosti. Spojení "přirozený vývoj" je stejný nesmysl jako třeba "logické myšlení" nebo "zdravé sebevědomí". Tyto objekty buď jsou nebo nejsou, a to bez přívlastků.<br />I to, že si myslíme, že se vývoji bráníme nebo jej měníme, je samo o sobě oním vývojem. Jsme součástí systému a nemůžeme jej tedy řídit. To lze jen z vnějšku. A tam stojí bůh. Proto se vždycky stane právě a jen to, co se má stát, protože jinak by se to přece nestalo.<br />Ve svojí neskonalé zpupnosti, a hlouposti, jsme přesvědčení, že jsme na to už konečně kápli a že stačí jevy a děje nově pojmenovat a vyšší kvalita vzdělanosti je zajištěna. Uniká nám, že jen když napneme všechny svoje síly, podaří se nám při notné dávce štěstí ještě nějakou dobu udržet kvalitu stávající.Luděk Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31149691463910208912012-01-01T17:08:58.630+01:002012-01-01T17:08:58.630+01:00Anonymní z 11:23
Já si taky myslím, že studentům, ...Anonymní z 11:23<br />Já si taky myslím, že studentům, kteří si ještě na střední škole nerozmysleli jít na kantory, byste to rozmlouvat neměla. Sami už přece mají rozum a ví, že to není povolání pro peníze, ale pro nadšení (tedy to snad na té SŠ, na ZŠ už jen k přežívání - většinou).<br /><br />Platy učitelů jsou nízké, ale špatná je i kvalita mnohých z nich, takže plošné automatické zvýšení platů by přitáhlo jak ty schopné, tak i víc lemplů. Musíme najít způsob, jak oddělit zrno od plev, a to pak opečovávat. Těch opatření a kroků prostě musí být vícero najednou.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-4834046705140199502012-01-01T17:01:16.592+01:002012-01-01T17:01:16.592+01:00Patrím mezi starší. Od mladšího se mi dostalo pouč...Patrím mezi starší. Od mladšího se mi dostalo poučení: učíš tak, jak se má - já učím komerčně........<br />Tudíž v podstatě nejdu s dobou.A v tomto smyslu jít s dobou ani nechci. "Přirozenému vývoji" se bráním a doufám, že to ustojím a vydržím s energií. Zobnu si jí z návštěv svých bývalých žáků, kteří mi přinesou ukázat i své potomky a z hodin se svými současnými žáky, kterým nevadí, že vedle těch komerčních kolegů vyznívám přísně. <br />Mládí se domnívá, že je chytřejší, než přechozí generace.Staří máme náskok v tom, že VÍME, na jakých chybách jsme se poučili sami a VÍME, čeho je dobré se vyvarovat - ale vykládejte toto mladým....... "Vědí" vše lépe do té doby, až své chyby odžijí i s důsledky. Asi je to normální koloběh života.<br />Normální by bylo ale i naslouchat si navzájem s úctou, jelikožto na každém šprochu JE pravda trochu.<br />"Ti "novodobí reformátoři" se naopak snaží respektovat dítě a jeho vývojové fáze - fyzické i psychické! (Radek Sárközi)"<br />A staří se nesnažili?<br />Neumím si představit, který tvůrce žvástů např. ve stylu odkazů ze 7:26, 7:36 by strčil své vlastní dítě do továrny na kompetence, která se řídí takovými pitominami.<br />Všechno, čeho je mnoho, může být přes míru. Je třeba vyvažovat. Někde je střed - a tam je to vono. Asi :-)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-33042033871023232782012-01-01T16:54:39.165+01:002012-01-01T16:54:39.165+01:00Anonymní 13:43
Dívka, která odmaturuje ze ZSV s t...Anonymní 13:43<br /><br />Dívka, která odmaturuje ze ZSV s tím, že si teď prostě nemůže vybavit základní symboly světových církví, a u maturity z češtiny nestále brblá cosi o tom, že ona tu zfilmovanou verzi viděla, vám na maturitním večírku sdělí, že hodlá studovat učitelství JČ-ZSV. Našel byste sílu jí cokoli rozmlouvat? Můj příspěvek byl o tom, že schopní studenti jsou od učitelského povoláni odrazováni platovými podmínkami a to je škoda.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-75380999978262796022012-01-01T16:24:01.232+01:002012-01-01T16:24:01.232+01:00Luďku Blaho, musíte mi v tomto případě vysvětlit p...Luďku Blaho, musíte mi v tomto případě vysvětlit pojem "přirozený vývoj". Jinak s tou zkušeností s "absolutní pitomostí" musím souhlasit. Jen se obávám, že právě současný "přirozený vývoj" ve školství je řetězem řady absolutních pitomostí, jejichž vyzkoušení a náprava bude delší než jedna povinná školní docházka a dokonce delší než je životní časová dotace jednoho učitelského poslání, které i přes několikerá vyhoření ještě doufá.<br />(obyčejný člověk)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17209933958111722472012-01-01T16:19:48.887+01:002012-01-01T16:19:48.887+01:00se snaží respektovat dítě a jeho vývojové fáze
Vž...<i>se snaží respektovat dítě a jeho vývojové fáze</i><br /><br />Vždyť říkám, tu zkušenost prostě potřebujeme.Luděk Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-79341184344489439692012-01-01T16:13:44.893+01:002012-01-01T16:13:44.893+01:00Na zkušenosti našich pramatek a praotců můžeme, pa...Na zkušenosti našich pramatek a praotců můžeme, pane poste.restante, na úsvitu nového věku stavět jen pramálo.<br />Vždyť oni kromě opory v moderní pedagogice a psychologii neměli k dispozici ani informační a komunikační technologie druhého tisíciletí. A co se zdravým rozumem, když jejich potomky jsme nakonec my a naše děti, vnuci ...<br />Aby se naše civilizace mohla v budoucnu zdárně rozvíjet, potřebuje dnes jednoznačnou zkušenost s absolutní pitomostí. Tak se nebraňme přirozenému vývoji.Luděk Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-7221090709778229742012-01-01T16:10:32.375+01:002012-01-01T16:10:32.375+01:00Ti "novodobí reformátoři" se naopak snaž...Ti "novodobí reformátoři" se naopak snaží respektovat dítě a jeho vývojové fáze - fyzické i psychické! (Radek Sárközi)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-60625140280411824712012-01-01T15:56:54.119+01:002012-01-01T15:56:54.119+01:00Ono to tak trochu souvisí všechno navzájem.
Dnes p...Ono to tak trochu souvisí všechno navzájem.<br />Dnes prostřednictvím výzkumů a vědeckých studií zjišťujeme, že pokud nejsou určitá centra v mozku dítěte stimulována a navíc ještě v určité vývojové fázi, pak prostě zakrní a už nikdy se nevyvinou, anebo později jen částečně a s obtížemi.<br /><br />Platí to pro vnímání jazyka, jemnou motoriku, stejně jako pro empatii vůči ostatním, nebo pro lásku. O tom by právě mnozí učitelé mohli dlouho vyprávět, jak některé děti prahnou po obyčejném pohlazení, anebo jen chvilce pozornosti, či jak citově vyprahlí umí být v pozdějším věku.<br /><br />Naši předkové pro tohle sice neměli vědecká zdůvodnění, jen letitou zkušenost svých otců a dědů. <br />To jen novodobí reformátoři chtějí měnit přirozený běh věcí.<br />Přitom by mnohdy stačilo jen používat zdravý rozum.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-79425813931099640432012-01-01T14:48:14.484+01:002012-01-01T14:48:14.484+01:00Nejvíc se dítě naučí v rodině. Od mámy domácí prác...Nejvíc se dítě naučí v rodině. Od mámy domácí práce, ruční práce, od táty třeba pomocné práce ve firmě, na zahradě, kolem domku, se zvířaty, v dílně. Škola mně moc lásku k práci nevdechla. <br />Musím se zastat dětí na venkově - tam ještě určitě jsou více vedeny k práci a mám hodně žáků, kteří jsou na učení slabí, zato na ruce šikovní a jdou do učení. Taková umělecká kovařina není nic potupného... A taky jim u nás nikdo od té 5. třídy neříká - jsi blbý, budeš makat! Bohužel to slyší v televizi a vidí v reklamě. Nebo si někde poslechnou řeč p. Šteffla.Anonymousnoreply@blogger.com